Monday, December 7, 2009

Chocalate Cup Cake

Lepas Mak Angkat afif datang melawat afif,kami memulakan projek masakan yg kedua...hehehe..d'chocalate cup cake....sibuk xyl aku suruh balik awal dari umah MDY,semata2 nak suruh beli cup... habis menonton kapten kit di TV3,bancuhan bermula....telur 6 biji,bla...bla....bla...boil chocaate....bla....bla...bla....butter separuh......bla...bla.....
pukul bancuhan...dah canggih sekarang nie....tak payah pukul...mesin brand pensonic.RM49.90 beli kat tesco jerk.....

ade ker bini aku nak ayak tepung pakai penapis santan....tukar tapis lain ummi...aku tanya,kenapa tepung perlu diayak...katanya utk mengeluarkan gelembung2 udara yg terdapat didalm particle2 tepung....


siap kena study buku heat transfer sebab nak buat kek...pergh...subjek yang aku tak suka masa belajor dulu...wa budak electrical beb..mana minat subjek mekanikal nie....malasnya nak study....masakan digabungkan bersama engineering...pergh....



bancuhan yang dah dimasukkan kedalam acuannya....jgn terkantat sudah lah....

set suhu 170 Celcius..bakar selama 30 minit.....inilah hasilnya...nampak keknya terkantat sikit,sebab tak pandai nak estimate lagi...aku isi 1/3 daripada cup...2nd bake aku letak 2/3 pulak...gerenti semangat cup cake aku...
selesai bakaran yang pertama...nampak terkantat sikit...ok lah beb...1st time tuh....muahahaha...satu family makan chocalate cup cake malam nie.....

5 comments:

  1. takyah susah nak mengayak la JEN
    ko pegi kedai depan nasi ayam linda ONN tu sebaris ngan pakli kopitiam sek7.... ada kedai barang2 buat kek... dah siap bancuh punya... ikut arahan je campur air or telur or minyak..setel...

    kalau nak cari barang2 aksesori lain pun banyak.. cup,inti kacang merah dan berbagai lagi + ada kelas memasak
    kompom bini ko sayang ko hahahhahaa

    ReplyDelete
  2. Orait bro..thanks for info...berguna sgt tuh...aku nak cari resepi buat muffin yg macam kat kenny rogers tuh...

    Xyl duk cabar aku...geram btol laa...

    pelan2 beli jiwa,nanti senang nak mintak Icom 718...kuang....kuang....kuang...

    ReplyDelete
  3. macam sedap je,pos aku sebiji dua bro!

    ReplyDelete
  4. MZR:memang sedap laa...tapi kek nyer terkantat sikit...keh keh keh keh...

    ReplyDelete
  5. lain kali oder jer ngan kita...
    gerenti makan nak lagi...
    tapi kena oder awal sebab aku masak chocolate moist cake / chocolate moist cup cake yang baru tak da simpansimpan nyer..
    biasa bisnes kecilkecilan... biasanyer kodai2 kecik jer ambik..
    n bila ada tempahan kawin atau sunat dan harijadi jer baru masak...
    air tangan lelaki nie..XYL punya semua orang tak nak sbb tak sesedap air tangan aku nie... cikgu JEN.

    ReplyDelete