Monday, December 14, 2009

Angah Dzikri Batuk Teruk

3 hari angah dzikri Batuk teruk....dah macam2 ubat xyl belikan dari farmasi,tapi masih tak sembuh2 jugak...semalam pergi klinik bawak angah...Dr kata macam ada lendir kat dada angah....

Bila angah batuk,berat benar bunyinya...bunyi jauh ke dalam dada..pastuh tak henti2 pulak tuh...malam tadi dapat luangkan masa duduk dgn anak2 depan TV....kesian aku nenguk anak aku yang no 2 nie...tak bercakap sgt.duk asyik batuk jerk....

Ubat dah bagi...Dr kata,kalau angah tak jugak ok,esok kena bawak klinik lagi utk ambik gas...adus..bukan aku tak mo bawak,tapi tak mo latih anak aku duk bergantung dengan gas tuh..nanti,asal batuk jerk,dia tak bleh nak kuarkan lendir dari dada dia...makna kata badan dah manja...

Aku ambik air masak,baca surah Al-lahab(tab'bat yada) 3 kali...lalu aku hembuskan kat dalam air..lepas tuh aku selawat 7 kali,pun sama..aku hembuskan kat dalam air...bukannya aku pandai sgt pun,sembahyang pun bukannya lengkap sgt....amal ibadat bukannya banyak sgt,tapi apa yang aku believe,ialah kasih sayang ayah kepada anak...lalu aku bagi angah minum air tuh...then aku urut dada angah...aku urut perut angah..belakang kaki pelan2...urutan kasih sayang dari aku...

Alhamdulillah pagi tadi aku bangun,angah tak batuk2 lagi..tidur pun lena malam tadi...apa sinonimnya surah al-lahab..???kawan aku pernah ajar dulu masa kat sekolah,kalau ada berdarah kat bahagian badan baca surah al-lahab...bila sampai perkataan "watab",ulang 3 kali....surah tuh ceritakan bagaimana Rasullah nak berhentikan kezaliman abu lahab kepada Muhammad SAW.

Byk mender yg kita tak tahu dgn keajaiban al-quran..aku ada gak beli buku cara perubatan islam tulisan Dr Haron Din....bagus buku tuh...macam2 ada....cuma aku jer tak amalkan...satu lagi,yg pernah aku buat ialah kalau budak selalu kembung,ambik benang hitam(kaler lain pun boleh),pastuuh buat benang tuh tujuh helai....lalu bacakan surah alam nashrah..setiap habis bacaan satu ayat,simpulkan benang hitam tuh...sampailah dapat tujuh simpulan kat benang hitam tadi,lalu ikatkan kat tangan atau kaki budak2 yg kembung,,insyaAllah ok...

ok lah...harapnya angah dzikri akan sembuh cepat...jumaat nie nak bawak anak2 pergi sunway lagoon...berkelah dgn family aku....minggu nie,weekend adalah aktiviti keluarga..nak celebrate ulangtahun perkahwinan kami yang ke_7

4 comments:

  1. salam jen, anak kau batuk ke. anak aku pun sama. skrg dah kurang. kau bagi dia munum madu lebah pagi dan malam. insyallah ok. aku sama gak bro 2 3 kali p klinik pun sama gak. last2 tgk dlm cabinet ada madu lebah aku beli hari tu. so cuba la bro. dekat farmasi pun dah ada jual madu lebah.

    ReplyDelete
  2. thanks amrie...nanti aku cuba...thanks alot,dari hari jumaat lagik...

    ReplyDelete
  3. hari jumaat. ada apa jen hari jumaat. memang aku pi masjid solat jumaat. Hehehhehe...

    ReplyDelete
  4. anak aku batuk dari hari jumaat daaa...

    ReplyDelete