Sunday, November 22, 2009

Kayuhan ke Hulu Langat (ii)

Buat lagi minggu nie...tapi kali nie ramai..mulanya aku dgn lanVR4 racun meracun kat dalam facebook jer...tapi alhamdulillah 3 lagi rakan dengan seorang marshall motor ikut kami....


macam biasa,kayuhan bermula dari pasaraya AA agro di Batu 11...tepat jam 7.30 pagi kami memulakan kayuhan...tapi kayuhan kali nie tak bera seronok kerana angin tayar beberapa bijik beskal agak kurang...pakai pump tangan pun angin tak berapa masuk....tapi sebab dah semangat punyer pasal..kayuh jugak...


kayuhan kali nie memang syok..sebab apa..???? sebab ada seorang rakan yg baru mula nak kayuh...wakakakaka...dulu dia kutuk org main beskal..tapi aku rasa lepas nie mungkin tak kut..selepas 5km kayuh dah nak ajak patah balik....wakakakaka...baru dia tahu macammana berkayuh beskal..bukan senang bro..nampak macam relaks jerk...tapi stamina mental dan sebagainya kena kuat...


sampai di Pekan batu 18 pukul 8.30 pagi...seorang rakan masih lagi tak sampai...kami bersetuju berhenti seketika utk menunggu kedai moto bukak pukul 9 pagi...boleh isi angin tayar...sambil tuh jugak,sempat ler aku nak tunggu OCC dgn Apie....minum kat kedai yg sama..botol air lan VR4 yg tertinggal masih disimpan oleh tuan kedai..memang le rm15 hinggit jer...tapi kejujuran dan keikhlasan tuan kedai adalah penting....sham dengan apie serta seorang kawan pun sampai..lepas berborak dalam 20minit kami mulakan balik perjalanan...


pit yg kedua adalah kebun kawan aku kat batu 21....memasa berkayuh ada couple mat salleh memotong aku dgn seorang rakan...aku ambik keputusan utk cucuk angin mat salleh tuh...pergh...layan siut....dia naik gear..aku pun naik...dia turunkan gear..aku pun turunkan...sedar tak sedar..dah maintain about 32-35km/h...maintai dalam 7km...best nyer....sekejap jer aku dah sampai kat kebun rakan...jarak dari pekan batu 18 ker kebun kawan aku lebih kurang 12km....


member aku dah siapkan sarapan pagi...bihun goreng..sambal goreng jawa...gulai lemak nangka...kek lapis sarawak...ikan masin...macam lagi ler....apa lagi OCC layan tak hingat...mulanya aku layan bihun jerk...tapi kecur air liur tenguk sambal goreng,layan jugak 5/6 suap nasik....argh...mental....


lepas bg makan ikan dan sebagainya,kami mulakan kayuhan balik....herm..kali nie kayuhan agak pedih sikit laa...dah mula mendaki....rakan aku..dah mula menolak dekat..simpang kuala kelawang...siut jerk....aku jalan dulu....sampai satu bukit toleh belakang,ramai lagi tak sampai....seorang rakan dah diselamatkan oleh bini dia...hampieh....perut aku mula meragam...sialnya....memang nak terberak..menyesal aku makan byk tadi....


perjalanan diteruskan utk memanjat bukit dam semenyih....mula2 kayuh ok jerk..sampai satu pertiga perjalanan....tewas jugak..tak bleh pegi dah...OCC,apie,rakan..terus kan kayuhan....apie sengih kat aku"kayuh uncle jen"..ayat pembakar semngat apie....atau pun ayat nganjing apie...tapi aku tau kemampuan aku....lain ooorrr gearing roadie dengan MTB...cassette belakang roadie kecik..so kalau bukit memang kena stamina tinggi,kaki pun kena kuat....


menolak separuh..berkayuh separuh...sambil tuh duk sebut "kepala pungungg kepala punggung......"aku duk ulang ayat tuh....tak tahan punya pasa,sampai satu tempat water fall,aku masuk dalam palong,terus melepas.....kedebush....kedeboom.....pergh ...ader ler 4/5 kali "pisau" aku memotong ...keh keh keh.....argh lega perut aku......kayuh lagi.....sebab lepas air terjun..jalan dah flat...sampai ler abis bukit....


lepas jer bukit..tak der apa yg klimaks dah...sekadar jalan biasa yang dipenuhi debu debu jalanan....ok..kalau kengkawan nak tenguk gambar,rasanya tunggu OCC update kat blog dia....


Thanks to:

9W2OCC

9W2DLV

9W2NOW

9W2SLR

9W2LVR

SWAL APIE

SWAL KHAIRUL

9M2JEN

9w2VIP(Marshal motor)

No comments:

Post a Comment