Thursday, November 5, 2009

9M junior dapat sebab kesian....

Apa pun pandangan terpulang pada penulis.Betul kata pepatah,mata pena itu tajam sebenarnya...sekali menulis,sukar utk ditarik balik....bukan apa,terpanggil dengan penulisan dari rakan yang agak senior tentang 9m Junior macam aku ler....katanya 9m junior sekarang nie dapat sebab kesian atau belas ihsan dari mcmc....kalau pembaca aku nak tahu,korang pandai2 ler cari dari blog mana.....

Niat aku...
Aku bukan nak jadi cikgu c/w atau rae...apa yang aku minat aku nak berkongsi dengan org.....sebab apa..sebab aku terpikir,kenapa ler kurang sgt 9m kat malaysia nie...??susah sgt ker c/w nie....so aku try to chellengge my self....alhamdulillah dengan usaha aku gigih aku SENDIRI,6 minggu aku belajar.semua tuh aku dah cerita kat en3 aku sebelum nie...

kemudian aku jumpa org,aku racun kawan2 utk ambik c/w exam,aku cakap kat kengkawan bacth aku yg lulus RAE supaya duduk c/w exam....cikgu aku AGC belajar dalam masa sebulan,dan aku anak murid AGC,belajar dalam masa 6 minggu.....!!!!betul 6 minggu...tujuan aku berkongsi..!!!!!aku ulang..kongsi..!!!!bukan ngajor...aku kongsi pengalaman aku...

Cuba pikir???
kalau dulu UPSR nak dapat 5A kurang sgt...sekarang dah bercambah...
kalau dulu SPM kurang yang dapat A,sekarang 13A keatas dah bercambah...
Kalau dulu budak diploma kurang..sekarang Budak Ijazah dah macam cendawan busut....
jadi...
adakah soalan UPSR,SPM,Diploma,Ijazah dah bertambah mudah..????
atau...
adakah bebudak sekarang dah makin bijak.....???
atau....
adakah soalan dulu susah tak ingat.....????
atau
bebudak zaman dulu yang bodoh....????

sebenarnya...bukan soalan bertambah senang..tetapi medium pemgajaran dah bertambah baik..banyak bahan rujukan dan teknik pembelajaran,semakin lama semakin baik dan meningkat.....

Berdasarkan yg diatas.....
bleh tak aku tanya macam nie....??
adakah 9M junior sekarang dah makin pickup...???
sebab peratusan 9m dah meningkat....
atau...
adakah 9M senior dulu lembap...???
susah sgt nak lulus cw...???
sebab kurang sgt 9M masa dulu2...
marah tak..???
sakit tak hati...???

Tobat kena tembak.....
Ramai 9M senior yang akan tembak aku nanti.....percayalah.....tapi aku percaya...takder yg lembap,takder yg pickup.....tuh aku cakap,apa yg berlaku dalam bilik periksa,biarlah ianya menjadi rahsia bg yg duduk exam jerk...tak payah bukak pekung didada......nanti boleh tahu yg dapat dengan ability sendiri atau tidak....nanti semua jugak dapat busuk.....

Aku respek kat 9M dulu,sebab aku pikir macam mana cara depa belajar...???masa zaman tak de komputer,mana ader software nak guna siut.....so makna kata kalau nak belajar,kena betul dengar atau kena guna tape recorder..pergh..aku rasa komitimen depa memang tinggi.....

bagi 9M junior macam aku..kita sepatutnya bersyukur sebab dengan ada nya teknologi yang dapat memudahkan kita...kemudahan dan kelebihan yang ada sepatutnya kita gunakan utk memajukan diri kita.....

Tetapi.................
please jgn underestimate aku....!!!!!!! dan batch aku.....!!!!! please...!!!!!! tak kisah kalau nak declare war...hehehehe.....aku mengaku aku tak pernah qso c/w kat H/F sebab aku tak der set H/F kat umah....aku kurang duit..byk komitmen lain..belum sampai masa...memang aku tak pernah qso guna c/w.....tapi aku tau ability aku....kalau aku ada set depan mata,InsyaALLAH,,,,bagi aku masa 4 minggu,aku boleh c/w qso dengan 18wpm...aku mintak sgt,dijauhkan dari sifat riak takabbur dan sombong..mintak jauh sesangat......but jgn cabar aku.....aku bukan jenis menyombong..tapi klu ada org sombong,aku boleh sombong lagi dari dia.....aku selalu tulis benda nie....kalau kita rasa kita pandai,ader lagi org lagi pandai dari kita....kalau kita rasa kita susah,ader lagi org yg lagi miskin dari kita.....kalau kita rasa kita kaya,ader org lagi kaya dari kita...pantang aku,klu org underestimate aku....

Kesimpulan...
aku tak nak perang dengan sesaper..tetapi biler seseorang cuba utk menjatuhkan kredebiliti seseorang itu,tak patut..tapi terpulang.....apa pun yg ada pada kita,itu adalah rahsia diri kita...jgn bongkak dan sombong,jgn pikir diri sendiri,tapi pikir jugak kelebihan org...adakah dengan membangga diri org semakin hormat???atau...adakah kalau kita humble,org semakin hilang hormat..???aku menulis dengan hati yang ikhlas..nie pandangan aku...sesaper yang terasa hati,aku mintak mahap....

15 comments:

  1. aku pun kire mcmc kesian kat aku je dulu jen....kalo tak jgn harap gelar 9m sekarang ni,kuar masuk cyberjaya pun belum tentu bole jd 9m lagi aku ni...kui kui kui...

    ReplyDelete
  2. tak per bro..hanya kita yang tahu apa yg ada pada diri kita bro....teruskan semngat berkongsi dan sebagainya....aku down giler lah...

    ReplyDelete
  3. Apa dah knp perlu nk peduli org ckp, knp nk down...thing positif and do remember ini hobi je...sudah!!

    ReplyDelete
  4. tak pa JEN... depa nie dikira orang yg tak leh tgk orang senang sikit dari depa. kalo leh tu hanya golongan depa ja kat atas... yang baru baru ni biar mati sekata tu jer.. tak bagi ada kemajuan.
    aku cukup tak suka org camnie.. depa jeles akan kemajuan yg ada kat kita orang baru batch JEN atau batch kami yg baru dapat 9W baru baru ini...

    ReplyDelete
  5. Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. Sesuatu yang berharga/berguna, belum tentu bagus.

    huhu

    ReplyDelete
  6. mana yg dah competant nanti,teruskan berkongsi pengalaman dan cerita.biar kita sama sama merasa "ERTI HIDUP PADA MEMBERI...."...pasti akan lebih bermakna jika kita sudi berkongsi...

    ReplyDelete
  7. pengalaman aku lah kan.. Erti hidup pada memberi = DERITA beb!!

    wa lespek kt pro dh pandai bermadah,nnt klu anto cw nie rythm dia sure best...huhu

    ReplyDelete
  8. GTR:Erti hidup pada memberi besar dan dalam maknanya...cuba ko sampaikan walau sebaris ayat..pasti yg menerima menghargai...mesti puas nyer...tapi derita tuh memang ader bro...

    aku tak pandai nak madah2 nie...

    "STAND TOGETHER"

    ReplyDelete
  9. 9m lama ada facebook? takde kan? tak up to date betul diorang ni.. hahahahahha

    ReplyDelete
  10. dr saiful.....
    aku hormat pendapat hang....betul2 ikhlas bro....hahaha....tapi macam hang kata la.. hanya kita saja yang tau kemampuan diri kita.....aku pun ada perasaan dan bukan tak sincere tapi aku rasa aku layak masa di cyberjaya itu hari so aku pekak kan telinga....bukan tak sedih dilabel begitu....dah la belajar teruk...duit pun habis banyak ( dari perlis bro...hang bayangkan ) tapi tak pa la......coz aku really really enjoy with this hobby....so saiful hang tetap dalam 10 org badge cw 01/09 dan aku akan tetap simpan kenangan kita sampai bila-bila......88

    ReplyDelete
  11. kamon la beb!!! apa ni sentimental nya.... baru kena dugaan sikit...

    korang tak meriah... aku lagi la malas nak idup lesen wakakakkakaaaa

    itu la dia kualiti hidup...
    kemajuan kena ada.. paradigm shift heheheheee

    kalau layan benda2 remeh camni.. tak maju la dunia radio amatur
    orang lain dah jauh main radio.. kita dok sibuk dengan sakit hati apa daaaaaaaa.....

    ReplyDelete
  12. Get:Tu argh bro..aku belum masuk field lagi,insyaALLAH,harap dipermudahkan aku utk hobi nie nanti...

    Lkb:tu lah melayu,suka memperkatakan tentang kelebihan diri sambil merendahkan orang lain..apabila diri dipuncak,yang dibawah dibiarkan terkontang kanting...yg baru cuba nak mendaki,ditekan tubi supaya tak berada bersama dipuncak bersamanya,kononnya puncak itu hanya ditakluki oleh segelintir yg istemewa..tidak sedar suatu ketika dia juga turut berada dibawah....

    "Erti Hidup Pada Memberi"

    ReplyDelete
  13. walau macamana pun luka tetap luka. Org pandai kata saja diri sendiri pun problem agaknya. Sapa nak tolong buat palit, nama dah buruk. lagi tak settle benda alah ni jangan harap aku nak duduk dekat 7015 ka tau 160m ka. Sapa yang mula dan yang dengar cari jalan bermuzakarah. Orang dok gelak la ni. Pasai hobi semua bertikam lidah. bila nak maju. Orang dah buat echolink kita buat apa.....???. Cukup la stop sampai sini.

    ReplyDelete
  14. Amrie rakan seperjuanganku:aku selalu cakap radio ini adalah hobi..apabila hobi,ia mesti sesuatu yang menyeronokkan,yg menggembirakan,bila timbul rasa membangga diri,iri hati dan segala sifat mazmumah maka ia bukan lagi dikatakan hobi...

    yang terpalit itu hanyalah sekecil cuma..byk lagi yg perlu diperjuangkan,memang bukan kita yg menilai diri sendiri,tapi hanya kita sendiri yg tahu kemampuan diri...tak perlu mendapat penghargaan dari makhluk,tetapi lebih penting pengiktirafan dari Pencipta yg Esa...

    Berkongsilah ilmu,pengalaman yang baik dan sebagainya.andai ia dpt memberi manfaat kepada org lain,maka penghargaan yg akan berpanjangan....

    Salam...
    B'day Boy 4 today...
    Seven Eleven
    9M2JEN

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum....

    sabar la semua rakan, sesuatu yang baik pasti byk dugaannya.Cw tak la sesusah mana... seseorg itu akan hebat apabila dia melahirkan lebih ramai org yang sama hebat mcm die...dalam buku kaunseling yang saya baca seseorg ketua yg baik akan melahirkan lebih ramai ketua seperti die.. (sama ability supaya leh buat keputusan bila die tak da) jgn jadi seperti ahli politik ianya akan create lebih ramai followers ,yang baik pasti akan dicantas ??

    dalam ham tiada istilah ahli baru atau yang lama semua sama yang baru tak semestinya tahu yang lama tak semestinya lebih mengetahui...ilmu orang kita tak tahu mungkin yang baru dapat callsign tu lebih tahu dari kita yang lama ni (mungkin background keje)nanti bila kita berbicara kita akan malu sendiri jika kita wat silap....hehehehe

    kita kena hargai sesiapa pun yang ingin memberi ilmu tak kira dia hebat atau tak kalau mcm tu boleh tak kita persoal kehebatan cikgu disekolah? boleh tak kita tanya sekolah di tempat anak kita belajar die hebat tak ade degree tak atau sehebat mane die pastinya jawapanya tidak kan? jadi jgn persoal kemahiran org ,sedangkan die berusaha memberi sumbangan kepada dunia HAM sedangkan kita hanya memberikan suara-suara sumbang dalam dunia ham fikir2kan....

    ReplyDelete