Sunday, November 8, 2009

Genting sempah-janda baik....

Tengah dalam pencarian Roadie,aku cuba menelefon seorang rakan ham yang dah lama jugak main roadie,9W2CKH,cik din kumis hitam...bukan aku tak nak tepon coach jamil kat tepeng,tapi coach jamil cakap,dia cocentrate byk kat MTB,roadie nie kurang ckit.....dengan mulut tak malu,aku tepon tanya pasal,roadie...cik din tak segan utk berkongsi pandangan...bukan apa,nak tanya size yg sesuai dengan badan aku....

Sebab mulut aku yang humble gamaknya,cik din ajak aku berkayuh ahad tadi...kemana..??katanya tak jauh,17km jerk....gombak ke genting sempah...aku pun setuju...maklum ler org tak tau bentuk jalan macam mana.....kononnya aku joint sebab nak tenguk dan belajar teknik roadie pulak....pastuh dalam hati aku,aku rasa mcm nak riak jerk...ala 17km jerk...dekat bebenor....

Hari kejadian....
malam minggu aku dah tidor lena....mampu ker aku berkayuh dengan cik din nie..???pastuh terpikir merida zaman dinasour aku???beskal depa mesti rege ribu riban punyer....ahad pagi aku bangun pukul 5.15 pagi..semangat giler...simpan brg dalam kete,tepat pukul 6 aku kuar rumah....tepat jam 7 pagi aku sampai kat petronas burger king yg nak masuk ke highway karak...

Tempat Kejadian....
Mak oit meriahnya....ramainya basikal...dari basikal semurah2 murahnya..sampai basikal semahal 10 biji kamera Canon 450D...bestnyer....aku leka tenguk basikal...terpegun sekejap...terus terang aku malu tenguk kawan2 cikdin..beskal sumer hebat2..tapi depa sporting macam kengkawan yg berkayuh ke pangkor....agaknya rider2 basikal nie,memang sifat nyer sama..masing2 tak sombong antara satu sama lain...kalau mulut kita ingan insyaALLAH ramai kawan....

Kayuhan bermula....
kami kayuh jam 7.50 pagi....aku tenguk jalan macam mendaki..pesan kat geng2 cik din jgn aku dijadikan beban buat depa....aku kayuh tak kuat mana..depa senyum....kayuh...kayuh...kayuh....mendaki...mendaki...mendaki.....uiks...aku tenguk meter dah 8km....duk mendaki jerk....aku tanya cik din biler nak dapat upah nie....cik din jawap..kejap lagi...adeh...bontot dah keras meletup...tulang rahang pipi aku dah rasa keras.....

masuk 10 km,aku berhenti...bukit makin tegak..masa berhenti,ada budak umur dalam 10 tahun nganjing kat aku..dengan beskal MTB yg murah,2/3 kali dia naik bukit depan aku...naik..turun...naik lagi...turun lagik...vavvi,kena nganjing aku....sabar jer lah...pastuh ader makcik yang dah nak hampir monopause,potong aku dengan selamba biawak...ya ALLAH,nak menitik air mata aku....siutnya......lepak dalam 10m minit aku kayuh lagik....aku tanya lagik kat cik din...mana upahnya cik din..???dia kata mana ader upah....balik karang baru dapat....aku telan air liur...walaupun airliur aku,hanyalah tinggal taik gigi dan plague yg mula cair....

ces....pastuh budak pompuan pulak potong aku ngan cik din...pakai MTB tayar offroad...adeh..rasa nak terjelepuk menyimbah kebumi....kaki aku memang dah tak larat....samapai satu ketika..cik din bantu aku...dia tau biler nafas umapama OCC mula kuar dari mulut aku...bukannya dia tolak badan aku...tapi tarik siut...giler...aku nak berhenti dia tak bagi....kalau berhenti,nak start balik lagi tenat....

lepas air terjun cik din kata dah stage 3...ader lagi dua stage....kalau ko lepas transmission line atas kepala,dah tak jauh...kayuh lagi...serius..memang tak der upah...daki...daki....daki...daki....dan aku rasa,suar aku basah lenjun...basah peluh atau basah sebab aku terkencing dalam seluar aku sendiri tak tau....

Akhirnya sampai ke puncak genting sempah...pergh..member cik din 4 org tunggu...aku turun beskal sambil jalan mengengkang...tulung punggung aku rasa macam berlaga....daging rasa macam kena kikis jerk...siut betul....bukan setakat kaki jer yg lenguh...tulang rahang muka pun rasa keras semacam....aku tenguk meter,dekat 17km mendaki....takder upah langsung...mangai....

duduk ambik satu gambar...(1st picture)...depa tanya..ader berani pegi janda baik...haa..???apa....???depa kata byk turun bukit...hehehehe...sporting punyer pasal...aku follow jerk...sebab nak ambik upah...pergh...layan....masa mula2 turun,cik din tunjuk jalan nak balik...Allamak...azab lagik...pergh...syiok layan turun bkit,tapi tak berani nak henjut kow kow,sebab jalan basah dan byk laluan air cross jalan....

sampai pintu gerbang janda baik,panjkat lagi...kanena..ader bukit lagik...masa kat sini ader sorang cina komunis,tegur aku...sialnya ayat dia....tak yah aku bubuh kat sini....masa bukit sebelum kilang elektronik aku potong dia...padan muka ngko..ko ingat beskal ko ribu2 ko handal erk....???keh keh keh...turun kilang elektronik tuh dah tak mendaki sgt...sampai lah kami singgah hentian utk sarapan pagi....

Ayam...
member cikdin booked 6 ketul ayam goreng..meleleh jer air liur aku..tapi aku tahan..bukan apa..takut terkeluar balik siut..keh keh keh....lepak dalam setengah jam..kami patah balik...

Balik...
adeh..ader dua bukit yg paling tenat...satu bukit nak panjat kilang...pastuh bukit nak sampai RnR genting sempah.....bukit kilang aku boleh lepas..pastuh climbing tak kuat sgt....sebelum 20 meter nak sampai RnR genting sempah,peha kana aku dah menangkap...aku turun berhenti sambil ambik air bukit...tak boleh tahan....lepak dalam 10 minit,aku berkayuh balik....lagi 10 meter nak sampai cik din turun tenguk aku...hehehehe...cik din senyum...

bukit akhir dari roundabout genting sempah sampai atas adalah yg memeritkan...terpaksa ikut laluan bertentangan,sebab tak nak jumpa bukit yg mencanak sgt...aku kayuh pelan2...rasa macam konDIfen jer bleh lepas.....hampeh...lagi 15m nak sampai,peha aku meangkap sampai ke skrotum(telur) kanan...aku rasa telur kanan aku kebas semacam....betul depan kedai cina,aku lompat turun...giler keras peha kanan dan kiri aku...cik din tunggu bawah jambatan sambil senyum..dia tau azab yg aku tanggung....


lepas nie turun...pergh...17km turun bukit...syiok nyer.....layan corner,tapi tak bleh laju...jalajn basah....memang sedap...cik din cakap nie upah ngko yang ko tanya tadi...???hampieh....kalau aku sorang ler...tobat aku patah balik....tak der giler nak berkayuh sampai macam nie....

masa turun,sempat sembang dengan karim...budak nie dapat no6 masa event climbing fraser hill...dia kata,nasi lemak,ais batu adalah pantang.....kalau boleh jgn ambik langsung...sikit2 tuh adat ler...ais batu melemahkan badan katanya.....pastuh rokok..kena berhenti...dia kata.klu aku tak ambik 3 mender tuh,tapui isap rokok,tak guna jugak...alahai...sayangnya nak tinggalkan rokok....

aku sampai kat kereta lebih kurang 12.15....memang nie pengalaman yg kedua teruk selepas pangkor...takder upah langsung..tapi masing2 ader cerita tersendiri....seronok aku...sekarang nie pun terasa peha aku duk tergedik2 lagi...kah kah kah....tapi hari nie aku puas...dapat panjat genting sempah...dapat kenal ramai kawan...hidup jgn sombong dan membangga diri...mulut kena rajin bertanya..mengaku tak tahu,klu kita tak tahu....

No comments:

Post a Comment