Sunday, November 1, 2009

Tok Nek Moyang kata boleh makan babi ????

Kalaulah nenek moyang kita cakap babi itu boleh dimakan,adakah anak cucu cicit kita makan babi..????pergh..memang panas...sepanas aku,yang tetiba bengang dengan jawapan yg kuar dari seorang AJK persatuan radio yang aku ceburi..pada aku amat2 memalukan..melakukan sesuatu perkara kerana ikutan...jawapannya mudah..."nie kena tanya org lama2 nie"...pergh..nampak sgt takdak pegangan,tak dak sumber rujukan,melakukan sesuatu atas sebab org2 dulu pun buat..bila ditanya kenapa...nie kena rujuk orang dulu...pada aku menampakkan kelemahan diri sendiri...
Balik isu makan babi,agaknya kan,kalau tok moyang kita dulu2 lah kata,kita boleh makan babi,adakah anak cucu cicit kita akan sampai sekarang akan makan babi.....pada aku mungkin tidak...sebab anak cucu cicit sekarang dah celik mata..merujuk kepada sesuatu...dia akan kata..."mana boleh..babi tuh haram...."Pastuh kita tanya balik,mana tahu babi tuh haram.????mungkin dua jawapan akan keluar,jawapan paling lazim akan cakap.."dah tertulis dalam Alquran,babi itu haram dimakan..."dan satu lagi golongan mungkin kata..."moyang saya kata,kami tak bleh makan babi...."

Nampak tak beza???satu golongan memberi jawapan berpandukan kepada kitab alquran sebagai rujukan dan satu lagi berdasarkan apa yang diturunkan oleh org yang terdahulu...Macam tu jugak dengan hobi beradio...tolong jgn mengikut apa yang telah dilakukan oleh org yg terdahulu(mana yg betul ikut,yang takder,jgn jadikan amalan..)"...ala otai pun buat..."pastuh biler tanya.."ntah,aku pun tak tahu..." pastikan apa yg kita lakukan mengikut apa yang telah ditetapkan,jgn menokok tambah..Ikutlah prosedur yg ditetapkan...kalau kita sendiri tak mengikut guideline yg ditetapkan,saper lagi yg nak mengikut....kemudian,biler ditanya apakah betul yg kita lakukan,pastikan kita ada sumber rujukan sahih yg telah dibuat..jgn duk cakap,boleh tanya kat org dulu2....

Ingat...callsign yg ader pada diri kita mewakili satu dunia....kita bukan hanya QSO di tanah air kita malah boleh lebih dari itu...sekiranya kita menokok tambah sesuatu yang tidak ada...nanti bangsa asing akan mentertawakan kita...selalulah melakukan sesuatu dengan merujuk kepada sumber rujukan yang sahih....ingatlah..siapa yang akan mengikut SOP yg ditetapkan,kalau bukan diri kita sendiri...amateur itu sendiri....nampak kecil,tapi ianya sesuatu yg perlu diambil perhatian..patutlah ramai yg berkualiti semakin lama semakin hilang dipersada amateur...yang tinggal hanyalah........."Ala...kita tak makan babi,sebab moyang aku tak makan babi......"
*ini hanyalah pandangan penulis semata2...

9 comments:

  1. terima kasih bro..nasib baik ko balas sms tadi..jenuh aku nak faham..la aku faham..
    dan aku setuju dgn ko...
    moga2 akan ada perubahan...utk maju kena berubah kalau takat asyik2 tanya hat lama..aku ingat boleh jahanam...

    ReplyDelete
  2. sorry kalau en3 kali nie keras sikit..biar kita jadi komuniti yg berpegang pada panduan bertulis atau rujukan sah dan bukannya tinggalan lama yang kadang2 menyesatkan kita...

    yang kadang2 kita sendiri tidak tahu punca dan asal usul...

    ReplyDelete
  3. salam bro..

    mmg kebanyakan suke mengikut ape org yg lebih lama dari dia buat,sedangkan hakikat kebenarannye belum lg dia tau..

    aku ingat kalo dteruskan lg camni maka semakin kuranglah radio ham yg true..yg tinggal hanyalah ala komersial..

    macam baru ni ade rakan tu qso di simplex,dia boleh tanye kat yl tu samada dah kawen ke belom kat v20,pd aku mende tu personal..x perlulah nak tanye,kalo dia dah kawen pun ape salahnye.

    ape pendapat ko?

    ReplyDelete
  4. Mazru:Soalan peribadi bergantung pada topik QSO...sesetengah org anggap mender tuh PNC,sesetengah org x menjadi keberatan...

    Sebenarnya cara QSO boleh mencerminkan watak dan peribadi seseorang secara tidak langsung...

    pikir2kan....
    My 2cent...

    ReplyDelete
  5. Bukan saja cara QSO tetapi perbualan harian juga mencerminkan watak seseorang. Sekiranya kita dapat memahami rakan tersebut, maka kita berpeluang untuk kelemahan tersebut dan bersama membiasakan apa yang betul.

    ReplyDelete
  6. Berkongsi bukan bererti mengajar...berkongsi juga bukan bermaksud mendidik,menyekolah atau sebagainya....

    ReplyDelete
  7. bila nak masuk 40m nie....lama aku tunggu hang saiful.....
    badan dah cun...rehat la jap beskal tu..hehehe

    ReplyDelete
  8. Nk kenal watak seseorg tu bukan senang..beb. membaca atau mendengar bkn semestinya kite phm gak dan tulisan pun blh mencerminkan peribadi.

    Relex & have fun = refund!

    ReplyDelete
  9. GET:sorry 4 late reply....H/F set belum ader..rezeki aku main H/F mungkin lambat....InsyALLAH tunggukan kemunculan aku....

    GTR:aku setuju,penulisan jugak mencerminkan seseorang...i'm who i'm...

    ReplyDelete