Thursday, August 6, 2009

Monopoli-GULA

memang haram zadih...bangkai...sumer ader....dah 2 hari aku cari stok gula kat setia alam,meru dan kawasan berhampiran...semua stok gula dah habis kat pasaran sini...aku tak tau tempat hangpa semua....tak tau ler angkara siapa...bila nak raya melayu jer,mesti ader barang naik...time nie ler baru kementerian pengguna nampak buat kerja....aku tak tau,mungkin kat tempat aku jer....

pelik betul laa..bila raya melayu,ada2 jer brg naik...ayam ler,telur ler,gula ler,tepung ler....yg peliknya,asam jawa,asam keping dan mender yg melibatkan mende2 masam tak pulak naik....aku rasa sebab depa nie giler buat kuih raya....dah tentu nak pakai gula...tepung ,telur dan sebagainya....barang makanan pulak naik sebab org duk giler berniaga kat bazar ramadhan.

Tapi tak bleh jugak nak salah kan peniaga bazar ramadhan jugak...depa nie cari rezeki....biler ramadhan,mencurah2 rezeki2 para peniaga nie...tapi sebenar nya ramadhan itu penuh dengan keberkatan dan sebagainya...kalau boleh,time bulan nie ler pulun nak buat ibadat...tapi setengah org kita duk sibuk berniaga....pukul 2ptg dah terpacak meniaga kat tapak bazaar sampai le ke maghrib.habis maghrib kemas barang terus balik...maghrib dah tentu kat tapak pasar malam....ok lah bg yg melakukan nya,tapi bg yg .........paham2 jer lah....malam balik umah dah tentu letih...taWArikh dah tentu kemana...aku tak kata semua..ada yg alhamdulillah meniaga dan taWArikh serta puasa mengalahkan org yg tak buat apa2....

tapi itulah budaya kita....sibuk biler raya dengan kelengkapan segalanya....bini aku pun sama...budget utk beli kuih jer dah dekat sejuta rupiah....apa gila????aku nak suruh dia makan kuih konflek,tat nenas,putu,semua jenis kuih yg dia order,tetiap kali waktu makan...tak payah makan nasi....bila dicakap tak payah beli kuih,nanti kata,malu pulak kalau org dtg tak dak apa nak jamu...aiseh....tetamu tuh kalau dtg,kita jamu sekadar apa yg mampu jer...keberkatan sebenarnya terletak pada ziarah itu sendiri..bukan pada makan dan hidangan....bila dah melambak,dah jatuh membazir...boleh jugak jatuh sifat riak dan takabbur...

sebab org kita duk giler nak beli kuih,gula tepung kat setia alam semua dah tak dak stok..pembekal semua dah simpan stok gula...bila stok gula tak der kat pasaran,mula depa main rega....kanena....geram betul aku....

meh kita peratikan bila raya cina plak...
bila raya cina....byk beli limau jerk...aku rasa kalau ada pun kuih bulan....nak makan kuih bulan..punyerlah melekat2...keras pulak tuh...tapi ada gak yg lembut....tak dak pulak aku pi umah depa ader kuih dan sebagainya....ada ler sikit2 kut....paling banyak aku jumpa kacang ngan yin...pastuh depa buat makan besar...tak pun yee sang.....pastuh depa perabih beli air cap kepala anjing bodoh...bg yg togak menatang tuh ler......bg yg tak,depa minum ler ayir apa pun...mana ada hukum bg depa nie...

bukan nak mengata bangsa sendiri,tapi itu hakikatnya...hakikat yg perlu ditelan oleh setiap anak bangsa kita....biler raya mesti nak baju baru...walhal,hanya perlu baju yg bersih serta wangi-wangian yg dipakai ketika solat eidulfitri....tapi tak...beli baju melayu,ratusan ringgit..pakai utk sembahyang raya pose dgn sembahyang raya haji,2 kali setahun,pastuh simpan...sembahyang jumaat pakai baju pagoda yg kolar bajunyer dah berbulu2 nak hancur....alasannya panas....herm....

aku memang angin petang nie,sebab dah 2 hari cari gula takdak kat setia alam dan kawasan sekitar....tau la aku ada diabetis...tapi mana larat minum air tawar jerk....letih woo....Kat sini belah atas

kat sini sambungannya

2 comments:

  1. hang semayang tawarikh ke terawih...mahzab mana hang ikut ni...
    he...he...he...ni pasal tikam menikam kut...

    ReplyDelete
  2. heheheh..terawih kot yg besa aku dengar laa

    gule tu diaorg buat stok bg jen,tu laa depa ni mmg tak mo ingat org2 kecik macam kite ni,langsung buat suka ati diaorg je,hampeh btui..

    kat pahang ade lagi gule,meh turun sini beli la

    ReplyDelete