Wednesday, August 19, 2009

Merida CS8700 Hybrid

Dah lama dah jumpa dengan zaki seorang rakan kayuhan yang duduk dimeru..mula2 just telepon nak tanya pendapat pasal fork carbon fibre...maklumlah,aku nie berat badan boleh tahan...sembang punyer sembang si zaki offer dia punyer fork kat aku...gentle betul mamat nie...sebelum nie aku dah ambik rim shimano H550 dengan dier...semalam dia offer aku barang lagi...segan beb,biler org nak bg barang kat aku nie...

tapi mamat nie cakap dia dulu pun macam tuh jugak masa mula berkayuh dulu,byk kawan2 tolong dari segi nak upgrade barang...semalam aku janji jumpa dia kat tesco setia alam...ingatkan dia nak bagi fork aje...rupa2 nya dia bg pedal dgn caliper sekali...barang boleh dikatakan branded jugak ler...pedal brand shimano dura ace..caliper brand die compare apa ntah...

petang tadi pergi kedai siong terus pasang...so basikal aku dah pakai fork road bike...fork lama????simpan...mintak maap coach,tak bleh jual yer...barang rare....punyerlah ringan fork carbon nie...350gm ajer..kalau fork lama aku 1.2kg,nie dah hilang berapa kg dah...pergh...balik umah tengah panas aku layan berkayuh...dapat 15km...hehehehe..paling seronok nak dapat 28-32 km/h kacang jerk....average speed pun dah nyam2 sekarang nie...
Yang jadi masalah sekarang clip pedal dgn tali yg berselirat tuh...memang ler energy increse 15-20%,tapi bila nak berhenti rasa macam mengelabah sikit,taku tak sempat bukak...siut betul..nyaris tak tertonggeng kat trafic light...memang layan kayuh sekarang nie...petang zaki tepon lagi suruh ambik crank sora kat umah..tapi aku takut tak terkayuh jerk...54/39..pergh besar tuh..takut tak der energy jerk..tapi zaki cakap nak dapat 35km/h memang kacang sgt2....aku pun tak tau apasal aku giler dengan speed sekarang nie...
sampai jer umah malam tadi..bini aku moncong jerk..aku pun tak tau apasal...tak sembang sgt pun..lepas makan tanya dia...apasal muncung..dia cakap asyik gila basikal jer sekarang nie...dia dah jatuh ranking no 3...kalau dulu rangking,dia rangking no 2 selepas Nebu,sekarang nie dah jatuh no3...ranking no 1 tetap nebu beb,rangking no 2 dah dapat kat merida hybrid..dia dah jadi rangking ketiga...
aku cakap kat dia...ini utk kesihatan...aku target utk dapat 80kg masa bulan ramadhan nanti...xyl senyum jerk...alhamdulillah dia paham...lepas nie ader 3 brg lagi nak tukar....FSA carbon fibre handle bar,stem KCNC dgn seatpost KCNC...pastuh...nak layan jerk....

Kat sini belah atas

kat sini sambungannya

No comments:

Post a Comment