Monday, August 31, 2009

Afif-11th day fasting

kami balik kg ke perak...satu hari di tapah kemudiannya teru balik ke sauk...di tapah aku adik beradik,buat moreh berbuka puasa sempena genap 8 tahun arwah mak meninggalkan kami...buat nasi beriani,ayam goreng berempah,daging kerutub kicap,gulai dalca rencah kaki ayam dengan paperdum...aku kongsi dengan ayong dan yang...aku beli barang basah,ayong beli brg kering,yang pulak beli buah dgn kuih muih...abah,macam biasa ler dengan sifat cike(org perak tahu ler)berdosa aku ngutuk bapak aku...hehehehe..tapi nak buat mcm mana dah memang perangai dier...

masak nasi beriani 4kg jer..macam biasa ler,air tangan ayong aku nie memang champion ler,macam air tangan arwah mak,aku suruh gak bini aku mintak resepi kerutub daging tuh..hehehe..bini aku,bini yang,dgn bibik jadi pembantu..aku,yang,adik dgn uder jadi penyibuk jerk..tapi aku dgn adik tolong basuh ayam,kalau org pompuan basuh ayam,terkedek2,slow tak hingat...

alhamdulillah makanan tak membazir,memang cukup2 jerk..nasik memang sedap..aku suka..aku masih lagi tak pandai sukat air nak buat nasik beriani..tapi kali nie ayong dah tunjuk nak masak pakai beras basmati tuh...kalau pakai 5 mangkuk beras,ayornyer kena tujuh mangkuk..itu dah campor dgn awas2(ingredients) masa menumis...

lupa plak nak cerita pasal along afif...kena puji tak habis2 anak aku..kat tapah kena puji,kat sauk pun kena puji dgn opah dan wan dier....bangga giler afif...lagi tunjuk terrer ler dier,tak melepek langsung...makan selera pulak tuh,dier makan mengalahkan ayah uder dier,hebat betul anak sulong aku nie..makan nasik mcm org tua..hehehehehe

tapi yang tak syoknya,tengah aku sedap melepak depan tv dgn afif mak mentua aku soud kat afif,"afif jom ikut pah pergi surau buat terawikh,klau poser tapi tak kejor buat ibadat pun tak guna jugak"glurp aku telan air lior....aduh bisanyer...pedih jugak tuh...hehehehe...paham,memang tuju kat aku ler tuh...tapi tak terasa pun,dah memang aku nie menantu yg maleh nak ke masjid...hehehehehe...

aku ngan mak mentua tak ambik hati sikit pun...walaupun mak mentua,tapi anggap macam mak aku sendiri,kalau aku balik mesti dier goreng ikan pekasam kat aku...favourite gua beb...makan pekasam dengan nasik lembik masa sahur,memang selera siut...utk afif pulak mesti ader kari daging dgn kentang...pastuh mesti ader gulai tempoyak dgn gulai kemahang untuk bini aku...nanti aku cerita aper mender ikan pekasam dan gulai tempoyak...

sepupu afif yg sebaya dgn dier sumer tak poser lagik,aku jamin raya kali nie,gerenti afif dpt lebih duit raya...seronok nyer aku...heran apasal aku seronok????dah tentu aku yg sapu nanti...boleh upgrade basikal..kalau duit raya tahun lepas aku ambik utk tukar tayar baru...tahun nie aku ambik utk upgrade beskal...apasal lak ak bulih...beratus dah habis beli baju raya depa,duit depa aku tak bleh amik...????hehehe..serius tahun nie memang tak beli apa pun..xyl dah ada baju kurung...aku ingat nak pakai boxxer baru brand CK jer lah...heheheheheheKat sini belah atas

kat sini sambungannya

2 comments:

  1. Perenggan akhirtu yang menarik ;) Masanilah ayah nak "beraya" ek?

    ReplyDelete
  2. hehehe..terima kasih yongzu...masa nie ler ayah pula nak beraya..hehehehe

    ReplyDelete