Saturday, August 29, 2009

inilah gambar ketika nebu meninggalkan kami sekeluarga jam 9.30 malam tadi...sedih kami keluarga bukan kepalang...namun apakan daya kerana anak2 ku korbankan kasih sayang ku kepada nebu...memang byk jasa nebu kepada kami sekeluarga...bermula seawal umur along afif ber umur 4 hari...nebu membawa kami menjelajah serata semenanjung malaysia....Nebu,bukannya aku tak cinta,bukan pula aku tak tegar,kerana,keadaan yg memaksa....nebu jugak mengenalkan rakan kelab perdana....penuh sejarah manis dan kenangan sinis bersama nebu...nebu memulakan semuanya..perkenalan dengan kelab kereta...pengenalan juga terhadap dunia radio amateur.....argh...aku tak mampu utk menulis tentang nebu...5 tahun setengah nebu bersama kami...sebaya dgn umur along afif....mungkin coretan ini tidak dapat difahami oleh rakan yg mengikut blog ini...korang tak paham perasaan aku....nebu n01 dalam hidup aku...xyl aku pun,aku letak no 2 tau!!!!kalau aku balik kerja,muka aku monyok,bukan sebab beban tekanan kerja tapi sebab nebu meragam...xyl pun tahu...aku sanggup tak bertegur dgn xyl,kalau nebu meragam...dan xyl tak berani pun nak cakap dgn aku...itulah kasih sayang aku dgn nebu....ketika menulis nie pun,mata aku bertakung air mata...kau kesayanganku nebu yg terpaksa aku lepaskan...

Bukan setakat aku sahaja yg berlinangan air mata,malah xyl berlinangan air mata..letih aku pujuk,tapi apakan daya keadaan memaksa...cuma aku menahan perasaan didepan xyl aku...ku tabahkan hati utk melepaskan mu nebu....aku berharap nebu bahagia bersama dengan pemiliknya yang baru...nebu ku tatang bagai minyak yg penuh...namun aku hilang semangat bersama nebu,apabila nebu kehilangan sahabat baiknya ketika sejarah hitam ogos tahun lalu...semangat aku turut hilang bila abg ngah GTR hilang cintanya...semakin lama,semakin hilang motorsport dan semenjak itu nebu hanya ku maintain seperti biasa tanpa penambah baikan....argh nebu..terlalu banyak kenanganku bersama mu sayang...
inilah gambar terakhir aku bersama pujaan ku...buah hatiku...intan payung ...gunung meletup...afif ku gambarkan bersama,kerana cintaku bermula dgn nebu kerana dgn kelahiran along afif...umur nebu memang sebaya dgn umur along...tapi keadaan memaksa..apabila anak2 tidur diatas lantai nebu kerana kesuntukan ruang...tak sanggup melihat angah tidur diatas lantai kalau kami pulang kekampung.walaupun nebu pernah digelar kaler air sungai perak,namun aku tetap bersabar...aku tahu kenapa xyl begitu sedih dengan kehilangan nebu..nebu bermula dgn perdana SE yg standard mended..bumper depan dan belakang yg montok..akhirnya menjadi satu kenderaan yg pasti akan dilihat jika aku berhenti di lampu tukar ganti..pasti ada mata yg mengerling jika nebu berhenti di traffic light..itulah kepuasan aku sebenarnya....

ku abadikan nebu bersama pemilik barunye..helmi dari bentong pahang,bekerja dan menetap disana..aku amat berharap helmi akan menjaga nebu dgn sebaiknya....memang tak terniat nak jual nebu...bukan jual nebu sebab tayar botak...bukan jual nebu sebab roadtax nak mati...bukan jual nebu sebab tak bayar 5 atau 6 bulan,bukan jugak jual nebu sebab ada masalah,tapi terpaksa melepaskan kasih sayang ku...cintaku kerana keadaan...memang org boleh kata aku tak betul sebab bercinta dengan mesin..tapi inilah aku,bersatu hati dengan mesin yg sentiasa menggembirakan aku...namun apa yang sinonimnya helmi memiliki nebu ketika mendapat cahaya mata pertama yg baru berumur 6 hari..jika nebu ku beli ketika anak sulungku berumur 4 hari..helmi pula memilikinya ketika anak sulunnya berumur enam hari...
nebu...
aku terpaksa melepaskanmu sayang...
bukan nya aku tak cinta...
bukan pula aku tak tegar..
kerana keadaan yang memaksa...
nebu...
ku ubah jantung mu...
ku letak bermacam hantu,toyol,jembalang kedalam dirimu...
ku tukar tapak kasutmu...
ku tukar kaki mu,daripada kaki buatan taiwan
kepada kaki buatan jepun...
nebu...
dari warna seumpama air sungai perak...
ku tukar menjadi seperti putih mutiara..
bersinar ketika hujan menitis disetiap ruang inci badan mu...
biarpun nkau tak bersongkok seperti rakan lain...
namun aku tak sanggup menebukmu...
biarlah ku tak dapat melihat bulan dan bintang...
namun tetap ku sayang...
nebu
andainya gaji ku melebihi sepuluh ribu...
akan ku cerminkan dirimu..
biar menjadi lagenda utk anak2 ku..
menjadi bukti sejarah cinta kita...
menjadi kenangan sepanjang hayatku...
nebu...
aku tak mampu menahan sebak didada..
tatkala ini...mataku menitis berlinangan airmata..
biarpun kau bukan makhluk bernyawa...
kau tetap pujaanku...
nebu kami sekularga terlalu byk berhutang darimu...
ketika interiku melahirkan angah...
ketika isteriku melahirkan wardah...
nebu..
aku terpaksa merelakan pemergianmu...
biarpun amat berat hati ini menanggung sebak...
ini kerana demi anak2...
aku yakin dengan tuan barumu nebu...
sayangku,kkau berikanlah khidmat yg terbaik utk pemilik barumu..
jgn kau selalu sakit demam dan batuk2....
berikan keselesaan kepada mereka sekeluarga....
****
Nebuchadnazzer
adalah kapal morpheus didalam filem matrix..
kapal ini yg berupaya menyelamatkan zion...
nebu membawa neo the one berjumpa dengan the machine..
trinity mati bersama nebu...
begitu juga neo yg mati kerana mengorbankan diri nya...
nebu juga digunakan didalam istilah kamus yahudi...
namun ianya hanyalah nama semata2.....
****



Kat sini belah atas

kat sini sambungannya

2 comments:

  1. Salam jen. macam tu la idup kat dunia ni. Elok lah tu tukar angin dengan nebu baru. Rakyat dah ramai kena la beli nebu baru.

    ReplyDelete
  2. salam juga utk sahabatku amrie..biler dah beli yg lain,nama lain patut diberi...pening nie amrie...xyl duk terkenang lagi yang lama...sedih nyer bukan kepalang...

    ReplyDelete