Monday, August 17, 2009

DXing & BASIKALing

Hujung minggu yg lepas sebenarnya ada prgm utk berkayuh bersama rakan kayuhan di putrajaya...Tapi apakan daya,kerana dah berjanji dgn pak yeop utk buat prgm DXing di Rumah Api Bukit Jugra(RABJ) pada sebulan setengah yg lalu,terpaksa ditinggalkan prgm kayuhan diputrajaya.Sebenarnya seperti yg telah disebut sebelum ini,hobi terhadap amateur dah semakin pudar,tapi disebabkan semngat yg kuat dari YR,program tetap dijalankan.artikel ini tidaklah bertujuan utk menceritakan prgm DXing dibukit Jugra,tapi lebih kepada BASIKALing disana....

Setelah selesai menyediakan tempat penginapan dan kelengkapan DXing,jam 3.00 ptg,saya mngeluarkan basikal dari kereta utk mula berkayuh...semasa mendaki BJ dgn kenderaan,nampak bukit yg tak sabar utk saya tawan...hehehehe...setelah selesai semua kelengkapan berkayuh,saya menuruni BJ dgn berhati2...dgn keadaan curam serta selekoh yg tajam,tangan tidak lepas utk melepaskan brake lever....saya tenguk di meter,jarak menuruni bukit dari RABJ hingga kebawah lebih kurang 1.6 km tanpa sedikit pun jalan mendatar..makna kata semuanya adalah pendakian...ketinggian RABJ adalah lebih kurang 140 meter dari laut...rendah jerk. Makam Almarhum Sultan Abdul Samad
Saya meneruskan perjalanan sehinggalah berjumpa dgn satu pekan kecil yg terdapat masjid yg berkubah kuning..jika datang,saya sepatutnya membelok kekanan,tapi saya tekad utk mangambil jalan terus...berkayuh hampir 5 km dari simpang tersebut terjumpa lagi sebuah pekan kecil yg penduduknya adalah penduduk cina,nama pekan tak ingat...tak dak sign board...saya meneruskan perjalanan lagi sehingga terjumpa satu kawasan perkuburan diraja....tapi tak pa...sebab siang...wa jalan jer...

Terus lagi,tapi sampai dihujung saya mendapati jalan semakin kecil,dan hanya kelihatan rumah burung layang2 yg dibuat utk tujuan perniagaan...saya mengambil keputusan utk berpatah balik ke jalan tadi..meter dibasikal menunjukkan perjalanan saya hampir 14.3 km...makna kata jika berpatah balik..saya perlu menghabiskan lagi 14.3km dgn pendakian bukit jugra sejauh 1.6km...argh....!!!!mentalnya...

Saya terlalu kepingin utk melalui kawasan2 kg,tapi kerana tak tahu jalan dan gps pun tak der,redah jer lah ikut jalan tadi...sampai kepekan kecil,saya singgah disebuah kedai basikal utk mengepam tayar...uncle lim yg meniaga basikal dipekan tersebut yg hampir mencecah 3 keturunan membelek basikal saya.byk yg beliau tahu mengenai basikal.saya mengatakan basikal saya lahir pada tahun 1999,dan boleh dikatakan basikal zaman pra sejarah,jika dibandingkan dengan basikal yg lebih canggih sekarang..namun ini adalah basikal yg penuh dgn sentimental value,mengenalkan saya dengan dunia basikal...
Saya tinggalkan uncle lim dgn rakan2 beliau setelah hampir 15 minit berhenti utk mengambil angin...semasa perjalanan pulang saya melalui makam almarhum sultan abdul samad dan sempat melawat makamnya....doa dan alfatihah saya bacakan utk almarhum.peluang ini saya abdikan seperti gambar diatas....semoga roh Almarhum ditempatkan bersama org para syuhada dan para tabi'in...serta org yg beriman...
Kat atas tuh RABJ
Melepasi perkuburan makam saya melalui satu kampung yg saya rasa begitu familiar saya dengar...tapi dimana yer....Kg Permatang Pasir...ish,tapi bukan ke nama nie selalu masuk berita semenjak akhir2 nie....ooo...permatang pasir adalah satu kawasan lain disebelah utara yg baru kehilangan Adunnya dan akan pilihanraya kecil...namun signboard kg tersebut tak sempat saya ambil...

Saya berhenti seketika dikampung tersebut utk mengambil gambar RABJ dari bawah....pergh...140 meter dari laut...nampak mcm rendah jerk...tapi bila dilihat dari bawah..boleh tahan jugak tingginya...mengambil masa selama 10 minit,kemudian saya meneruskan perjalanan....hati mula berdebar..mampukah RABJ aku tawan kali ini..???argh..mental dan hati begitu berkobar2...alangkan pulau pangkor dapat ditawan,inikan pula BJ...aku BOLEH!!!

Melepasi satu kawasan rehat di kaki BJ..saya memulakan pendakian...bukit tidaklah terlalu tinggi utk didaki...hanya menggunakan 3rd gear(FD)..tapi lama kelamaan gear belakang terpaksa dinaikkan...melepasi satu jerat cina saya terus mendaki...peluh tak usah cakap ler....memang lazat berkrim...terasa macam urine pulak yg keluar dari celah2 liang roma...argh....saya terpaksa menukar kepada 2nd gear...cerempat betul...giler tegak bukit nie...tak kasi chance langsung aku nak tarik napas...

Teknik pernafasan yg diturunkan oleh coach yg diturunkan saya amalkan disini..jantung tidak terlalu kuat bekerja..degupan jantung tidaklah terlalu laju..namun apbila saya menarik nafas sedalam jurang mindanao di filipina,saya dapat merasakan degupan jantung...akhirnya tak sampai 5 meter berkayuh saya terpaksa menurunkan sehingga gear yg terakhir...dalam hati..nie dah masuk teknik yg keduaa terakhir....Ulau!!!!apa lagi...teknik ulau saya lakukan selama hampir 15 minit...sebenarnya saya tak mahu menggunakan teknik ulau kerana mahu lagi utk terus mendaki tegak,tanpa teknik ini...tapi apakan daya,peha kiri saya sudah mula terasa sengal,sesengal kepala hotak Zuren,yg dah tua,tapi tak sedar diri...wakakakakaka...

Sampai disatu tempat redup saya terpak sa menggunakan teknik yg terakhir...nak menitik air mata rasanya...memang kalau boleh taknak guna teknik nie..tapi apakan daya..saya tak mahu utk mengalami kekejangan...dengan linangan air peluh,yg meleleh disemua celah badan saya...saya terpaksa melakukan teknik yg terakhir...hampas kau jugra!!!!! aku tewas....aku tak berjaya utk menawan ngko...ngko memang terlalu tinggi utk ku daki...ko tak kasi can langsung...dah lah tebing ko curam...ko melemahkan mental aku....jahanam....dgn sedih aku MELOMPAT turun...semasa melompat rasa SAKIT yg tak terhingga ketika berpijak dibumi....argh....mentalnya....

Semasa nie keluar nafas SILVERBACK dari mulut aku...siut betul...pernafasan yg teramat sakit buat aku..jantung rasa dihiris sembilu tapi tidaklah seteruk keaadaan dipangkor...aku gunakan teknik yg betul utk jantung lagi cepat mendapatkan oksigen dari luar...semasa berehat seketika,datang RES dengan kereta tiara buruknya...dia tanya...nak mintak tarik ker...aku cakap tidak sekali..biar aku hina kerana menolak basikal,daripada dihina basikal ditarik dengan kereta...pak tam sengih jerk.....aku menolak lagi sampai lah ke satu check point...

Kat sini memang sial...masa tuh baru pukul 4.15 petang..aku berehat sambil teguk air...tetiba ader bunyi org teresak menangis..tapi bunyi tuh sekali jer....aku buat tak tahu...tak pikir negatif...aku pikr mender yg baik...elok selang 3 minit...bunyi tuh keluar lagi....ish..menatang apa pulak yg bunyi macam tuh...dalam kepala hotak duk pikir jugak pasai hantu..tapi takkan hantu ada siang hari...aku pun bukannya ader kat kg nayang rapek macam citer kat tv3...elok bunyi ke3 kuar..aku bangun..pelan aku cakap dgn berbisik..."aku kat sini buat mende baik,nak kayuh basikal.ko nak main ke apa ker,ko pergi jejauh,jangan kacau aku"ambik langkah seribu aku tolak basikal...mangai,terasa berat nak mampuih basikal...nie....elok jer aku jenguk kedepan...aku nampak palang besi yg hampir kat rumah balai cerap...pergh..lega.....

Sampai dikawasan nie..aku berhenti lagi...dengan penat berkayuh..penat berjalan..penat tolak basikal...semua ader...siut betul..nasib baik tak berselut jerk...kalau masuk offroad,tak tau la macam mana....aku cuba menghirup udara segar dari BJ...petang nie tak der pulak org main paragliding kat sini...mungkin angin agak kuat....

Sempat jugak merakam kan berapa gambar dari sini....takpelah Merida,w/pun kita tak dapat tawan BJ kali nie,tapi aku tetap bangga dengan hang....hang dah sampai merata tempat...hehehehehe....memang giler cabaran RABJ...memori yg indah buat aku...moga kesihatan jantung aku terus terpelihara.....

No comments:

Post a Comment