Tuesday, January 26, 2010

Guru dan Tarzan...

"tadi afif kena marah kat sekolah.."xyl aku cakap...aku tanya apasal kena marah..???xyl malas nak cakap byk,dia suruh aku tanya sendiri dgn afif...aku panggil afif...dan afif sedia tahu,klu aku panggil dan nak cakap sesuatu dengan dia,otomatik dia tahu,yg dia ada masalah atau kesalahan yg dia dah buat...

aku panggil afif dan tanya,naper kena marah dengan teacher ieza..???dia diam jerk....tak berani jawab...aku tanya lagi dengan elok2...kenapa kena marah dgn teacher kat sekolah...???dia still diam..kali ke 5 aku tanya dia senyap..suara aku dah makin tinggi...then baru dia jawap.."afif banyak cakap dan bersembang dalam kelas.."....herm..dah agak dah...tak der cikgu yg akan marah anak muridnya klu tak buat kesalahan....pada aku cikgu tuh mulia pangkatnya,w/pun gajnya tidaklah sebesar mana...

Bukan jenis aku nak menDEFEND anak....silap la..bapak aku dulu pun buat yg sama kat aku..."cikgu,anak saya nie,klu melampo-lampo(melampau) sgt perangainya,cikgu beduk jerk,jgn patah riuk sudah.."....itu pesan bapak aku kat cikgu sekolah aku...pernah sekali aku ngadu kat bapak aku,kena pukul dgn pembaris kayu 1 meter warna kuning masa kat sekolah...bapak aku tanya kenapa,aku jawap,terlupa kali2 5..herm.....,ingatkan dpt ler bermanja,rupanya ditambah lagi dengan penampor siam yg buat telinga aku berdengung dekat sehari semalam...sekarang isu cikgu dah melampau2...bila anak murid menang sukan,wakil negeri,wakil malaysia,cikgu akan dijulang..tapi bila anak murid mati masa nak buat latihan dan sebagainya,cikgu pulak yg jadi mangsa...mak bapak makin educated...dengor sangat cakap anak2...

aku pesan kat afif,kat rumah dengar cakap didi dan ummi..klu didi dgn ummi takder kat rumah,dengar cakap bibik....kat sekolah pulak dengar cakap teacher....klu tak suka dengar cakap sesaper atau nak buat kepala sendiri,pergi masuk hutan,jadi TARZAN,duduk dgn haiwan......

so mana2 anak murid yg takmo dengar cakap cikgu kat sekolah,senang sesangat..hantar jer duduk dalam hutan...latih depa jadi TARZAN...at least besar besok,boleh jadi trainer kepada haiwan liar...tak ler pening kepala cikgu didik anak2 jadi manusia yg berguna,jadi PM,engineer,architek,lawyer,biler besor,depa nie balik yg saman cikgu...bangang!!!!!ingat lah semua...klu takder cikgu nie,gamaknya anak2 kita duk main pasiyor kat bawah rumah...ntah2 duk main konda kondi sampai ke tua...

betul cakap cek det...bukan jer melayu mudah lupa...malahan cina,india,benggali,serani dan semua bangsa lain pun mudah lupa!!!!!!

No comments:

Post a Comment