Tuesday, January 5, 2010

Pankreas aku kembali normal..????

Ahad lepas pergike klinik nak jumpa doktor...hujung jari masih terasa kebas..dan sehingga kehari ini pun,hujung jari aku masih kebas....doktor kata mungkin masa aku berkayuh terlalu kuat genggam handlebar....dan malam tadi aku kaji balik,masih ada lagi teknik aku yg tak betul rupanya...ingatkan senang jer nak kayuh nie...ingatkan kereta jerk yang kena setting,beskal pun kena setting jugak mengikut tubuh badan pengayuh dan besikal masing2....

balik cerita pasal pegi jumpa doktor...aku buat sugar level test....tekan hujung jari darah kurang keluar...maklum lar,jari aku kebas....so tekan kuat sikit...alhamdulillah dapat la sedikit darah utk buat test sugar tuh....

terkejut beruk aku biler sugar level aku 4.8...ya betul 4.8...bukan setakat bini aku terkejut,Dr sendiri pun terkejut..bukak balik history,sepanjang aku ngidap diabetis,tak pernah dapat reading bawah 10.pelik....betul...walhal masa kat penang,aku belasah segala macam benda...tapi yang aku ingat,malam sebelum berkayuh aku makan RAJA HERBA yg dalam bentuk serbuk dan dibancuh dengan air....
lepas tuh masa berkayuh tak usah cakap laa...power bar...power gel....pisang...100+...coke...gatorade sumer aku telan..maklum lah dah penat sgt.....hari kedua pun sama...semua menda aku telan termasuk seafood yang kami makan depan pantai seagate...konon nak makan sayur jerk..tapi biler CKH perli2 suruh makan,aku hentam serupa jer.....

tak puas hati,esoknya aku check lagi.....reading sugar aku dah jadi 6.8...but its still ok...dah kira macam normal balik....walhal malam tuh aku,belasah sama jerk....tanya doktor,possible tak utk pankreas aku function macam normal balik..???dia kata mungkin ada...tapi percentage nyer rendah.....sekarang aku tengah memikirkan bahan apa yang aku makan sampai kencing manis aku turun...Raja Herba..???power gel...????power bar..???atau adakah sebab aku berkayuh tak hingat sampai sugar level aku turun....klu disebabkan kayuh,baru sugar level turun tahap gaban,memang masak aku....giler beb nak berkayuh sampai +-240km....pening...

Target aku yang nie jerk...

Apapun syukur padamu ya Allah,kerana dapat jugak turunkan sugar level aku.....xyl pun terkejut...dan sekarang tak putus2 bagi galakan utk terus berkayuh....mungkin akan ada budget baru yang akan kuar utk basikal nanti insyaALLAH....aku nak ucap terima kasih sekali lagi pada kawan2 aku yang galakkan aku main basikal....aku SAAAAYAAAAANGGGGG korang sumer....VOL,VZO,CKH,GTR,OCC,KRX,LPP,NDB,RKM,EIMIZA,DMG...DAN RAMAI LAGI YG MUNGKIN AKU TERTINGGAL...tak mampu aku nak balas jasa korang...nanti klu aku ada rezeki lebih aku nak panggil korang makan2 kat umah....doa kan kesihatan aku ok...

3 comments:

  1. syabas....itu lah org cakap...usaha tangga kejayaan...dan terus kan lagi usaha anda....seronok gak baca blog anda....cherioooooooo

    ReplyDelete
  2. ciken:terima kasih...kerna sudi meluangkan masa...tentu anda peminat cerita Young and Dangerous gamaknya....Chan Ho Nam...muahahaha...

    ReplyDelete
  3. hahahahahaha...sudah tentu wa peminat setia Y&D.....especiallly Simon Yam

    ReplyDelete