Saturday, January 2, 2010

MiFR (ii)

Seawal jam 5.00pagi semua dah celik mata...nasib baik aku boleh lena..tak macam pak Bara..malam tak bleh tido....bangun terus capai towel,masuk bilik air....punyer ler aku berdebar,air mandi yg panas tuh pun aku tak rasa apa......selesai solat subuh,kami get ready dgn suit masing2..ingatkan aku nak pakai baju cycling hams Malaysia,tapi si Tabah pulak offer suruh pakai jersey Media Prima...Tabah pulak pakai baju GerexC....nasib baik sama saiz..cuma jamban si tabah jer yg besor sampai tertutup sadle kalau dia duduk.....

kami sampai di Autocity lebih kurang pukul 6.30 pagi...masing2 buat sibuk menurunkan basikal....masa nie aku tenguk Lili main peranan penting....w/pun semua rider buat beskal masing2,bab nak finishing,lili jugak yg pump kan tayar..thanks to lili....si wahid buat perangai giler....habis kecoh satu tempat starting.."Mana budak Malaysia..???" si wahid jerit dua tiga kali....siut betui jantan nie...macam ler handal bebeno....kecik kepala budak2 malaysia...

The ride begin
memang punctual giler...elok pun buat macam tuh..tepat jam 7.30 pagi...kami dilepaskan beramai2....pergh...seronok giler....ramai....melaut aku tenguk pengayuh2 tegar nie....best giler.....team kami agak kelam kabut sikit...dah berpecah2....aku kayuh jer lah.....punyer lah laju yg depan tuh,tak usah nak cakap ler...menonong jer deme berkayuh.....

aku berkayuh dengan amat xray dari gerexC...nampak macam slow,tapi 33km/h jugak...ces...laju giler...ranap woo kalau aku maintain macam nie....memang tak bleh tahan lama....elok aku berkayuh lebih kurang 14km,si man tenguk aku..."jauh lagi jen,baru 14kilo",,,cerempet ko man....psycho aku tak hingat.....

kayuhan akan berhenti di petronas serdang,tak salah aku....jauh jugak berkayuh...tak sempat nak tenguk panorama...yang aku tau melepasi kulim,serdang dan sebagainya...kulim high tech kut......makin lama aku semakin jauh...speed pun dah makin turun....maintain dekat 27km/h..tapi sebab tak duduk dalam group,memang tak kemana.....

setelah berkayuh 2 jam tanpa henti,aku sampai di feed zone yg pertama....aku tenguk,rider lain dah rehat lebih kurang 20 minit..dah rehat,dah recover jantung dan sebagainya....aku baru jer sampai.....ambik epal..makan pisang...yang paling penting yoko yoko...tak sempat nak selak suar dekat betis..aku terus tenyeh yoko2 kat seluar jerk....pergh..legenya.....elok 5 minit aku berhenti,marshal dah bunyi siren....vavvi betui....tak dan rasa apa2.....mental betui....

Feed Zone 1-Feed zone 2
masih lagi boleh bertahan....aku bior pelotong 1 dan 2 jalan dulu...aku kayuh lagi..decide utk maintai 30km/h...target aku utk completekan route ajer...bior deme,nak pergi duduk depan....aku pedulik apa....kalau malakof kata yg 30 pertama dapat bergambor dengan nurkasih atau rozita che wan..memang konpom aku tapau semua riders lain...muahahahaha....

laluan kali nie redup sikit....lalu empangan dan sebagainya.....pergh....aku pun tak hingat nak cerita apa....lupa siut....tapi yg sebetulnya aku tak bleh fokus...akucuma fokus dekat kayuhan aku....masa tuh aku fikirkan anak2 aku..bukan apa..nak alihkan tumpuan kepala yg sakit satu badan,supaya memikirkan benda lain...

masa nie aku setuju cakap cik din..biler lepas 70km pertama,satu badan akan sakit...Ya Allah....memang sakit satu badan....bahu,pinggang,perut dan seluruh kaki...lagi menyeksakan aku berkayuh dgn bengkung....aku pakai bengkung bukan sebab nak cepat kempiskan perut,tapi salah satu sebab supaya pinggang aku tak lenguh..bayangkan perut gendut berkayuh sambil tunduk....berlaga weih,perut dengan peha.....adeh...

aku kayuh jerk...biler bontot rasa pedih aku henyak lagik...teknik nie aku selalu tenguk lili buat...angkat sikit jerk punggung tuh,pastuh henyak kat sadle tuh lagi....pergh,melekat tak hingat....karang kalau aku citer lebih2,korang sendiri hilang minat nak berkayuh....

lepas satu corner aku tenguk kete marshal kawan aku...kete tv3 pun patah lagik...masing masing bagi semngat..."jen tak jauh jen,4 km jerk lagik..."...ha hah ha ha..bg pengayuh basikal..aku rasa,klu bawah 10km tuh bukan jauh mana pun...dah dekat klu setakat nak berkayuh 10km....aku dah mula senyum...henjut lebih sikit....tapi tak nak paksa lebih2..perjalanan masih jauh lagik.....

Akhirnya aku berjaya sampai ke 2nd feed zone,betui2 depan pintu masuk bukit merah laketown resort...aku tenguk kat ambulan ada 2 org pengsan...pergh...giler deme nie..yg pergi berkayuh laju2 buat apa..maintain....!!!!aku pergi kat tempat kawan2 aku...dah lebih 15 minit deme sampai....aku mintak ayor...masa nie dapat ayor sejuk....terus aku cabut pi tempat isi ayor....

elok 15 minit aku melepak..siren bunyi lagi....adeh...ajer giler deme nie....!!!!

Feed Zone 2 - Feed Zone 3
masa nie seronok giler....dapat starting sama2..punyer ler ramai manusia....bunyi rider pasang clip,paling aku suka dengar,meletup letup siut...best....si LPP azhar ajak aku duduk peloton depan...terus aku ngikut....elok nak ikut peloton depan,aku nampak si man radio berhenti tepi jalan.....argh,aku terus jerk....deme dah pesan,kalau ada rakan sangkut,tinggal jerk..ada van akan cover kat belakang....

Elok aku nak henjut,kaki kiri aku dah tangkap sikit...dah bg simptom2 awal...so terus aku slowkan kayuhan..tak moi paksa....bior lantak azhar duduk depan...aku nak kayuh dengan ability aku...giler weh,berkayuh sampai 45km/h...memang maut bagi aku....so aku maintain kayuhan pada 30km/h...selalunya ability aku pada 27km/h jer,tapi hari kejadian,tetiba plak bleh naik,mungkin sebab kayuh ramai2....

kawasan kayuhan agak redup pada 15km kayuhan pertama...dilindungi dengan pokok2 dikiri kanan jalan....elok melepasi pekan simpang empat kami belok kanan...pergh...laluan dah mula mental siut....panas....kenderaan jugak banyak...tapi laluan memang lurus dan landai...panasnya tuhan ajer yang tahu....

alahamdulillah dapat sampai ke feed zone yg ke 3...masa ni memang cibai lahanat...maap aku terpaksa mencarut sikit....elok jer aku sampai,siren terus bunyi...cilakak sungguh..mesti peloton depan henjut tak hingat...maklum ler laluan TEGAK!!!!!vavvi,,,,aku mintak man kamera sapukan yoko2 kat suar..tak sempat nak buat apa2....isi ayor,mintak kat pak rashid,aku terus jalan...dapat saing dengan muliadi...jemsol dgn yg lain dah tak nampak batang hidung...


Feed Zone 3- End zone.

Dapat saing dengan muliadi..jemsol and the geng dah ghaib...si muliadi bleh tanya kat aku.."awak tak krem ker jen"...adeh...aku cakap..tolong jgn sebut bro....aku tak sebut langsung pasal krem masa dalam berkayuh...dan aku set dalam kepala hotak aku,aku takmo pikir pasal krem...bukan apa,biler mental pikir pasal krem,mesti akan krem....itu pendapat aku...

masa kat sini aku tenguk milleage 112km...aku rasa dah tiba masa aku telan power gel step2...aku telan yg perasa strawberry...hampieh..tak sedap langsung..melekit2 rasanya..kembang tengkuk aku...tapi dek sebab tak der tenaga,aku telan jugak....

elok tengah potong sorang demi sorang...ada budak pakai jersey biru datang sebelah aku...perh budak le Tua rupanya....badan memang cutting cantik....dia suruh ikut belakang dia...gamaknya sian kat aku redah angin sorang2....dia suruh ikut,aku diam jerk....pastuh dia dtg lagik..."abg ikut belakang saya"..aku kata "ha..yelah..."...ikut sekejap sgt,aku slow....dia dtg lagi..."abg saya bawak 27km/h jerk,takkan tak bleh ikut???"....aku jerit..."tak boleh ikut la BODOH...."....giler...badan dah penat nak mampus,suruh aku bawak 27km/h..tak pasal2 dapat bodoh dari aku...ini jam,kalau lance amstrong duduk sebelah pun,aku tak heran laa...ini kan pulak budak Le Tua...

lepas telan,memang ader rasa sikit...aku lancar berkayuh dari pekan began serai,terus ke pekan parit buntar...pergh...memang laju aku kayuh walaupun masa tuh 29km/h.....aku terus tekan lagik.....

lepas naik 2 fly over aku tenguk van aku berhenti...pak yeop drebar,sudah suruh aku rileks kejap....dan aku tenguk marshall pun berhenti....alamak!!!!apahal lak nie....???aku pun berhenti...tenguk ada rakan aku sudah tergolek laa...paut pada kereta punya pasal...adeh...sian kat kawan aku...dalam hati,aku kena nekad utk teruskan kayuhan,sebab kami punyer STAR pun sudah masuk van....

masa tuh dah 7 rider kami yg tewas....jgn gelak bodoh..!!!!bukan senang nak kayuh endurance nie.....laluan memang panas berdenting....kalau mental cepat lecak memang tak tahan punyer....melepasi pekan nibong tebal,kayuhan aku mula jatuh...tak der tenaga..masa nie mental dah mula calar....aku teringat anak2 aku...semua mender bermain kat kepala otak aku....tapi aku tetap nekad utk habiskan kayuhan....

sampai satu laluan kilang adalah paling mencabar buat aku....aku tenguk sayup jer jalan tuh...aku hanya berpandukan tunjuk arah jerk....dalam kepala otak aku terpikir,klu ada org dengki pusing arrow tuh,memang sesat larat ler aku....kayuhan masa tuh hanya 18km/h...memang tak larat....
sampai satu trafic light,aku dah mula cam jalan...itupun cam sebab OCC bawak aku makan nasi goreng ketam...sampai trafic light,belok kanan....

aku dah mula senyum...ader 3/4 rider pompuan bersaing sekali...masa nie tak bleh cerita apa insiden yang berlaku,rahsia beb......PnC....muahahahaha....

Alhamdulillah,aku selamat sampai kat Autocity juru...elok baku belok kiri,budak Le Tua yang aku maki tadi pegang aku.....pergh....dia bg semangat kat aku..rasa macam nak menitik air mata siut...biarpun aku sampai lewat..Syukur pada tuhan aku dapat completekan route....bangga dengan diri aku sendiri....bangga dengan merida hijo besi aku...walaupun gear lompat2 masih tak sempat serbis....

aku sampai..deme dah melayan makan....aku rilek...sujud ke bumi,tanda aku syukur pada yg esa..bagi aku kekuatan utk tamatkan misi aku...seronok tak usah cakap ler....biar berkayuh macam kura2...tapi aku tetap nak tamatkan route jugak.....

ok...cukup sampai sini utk cerita malakof...kalau aku rajin aku sambung lagi kayuhan melepasi penang pulak....tapi rasanya,aku malas nak berkongsi kayuhan pusing pulau,sebab aku nak simpan memori tuh utk aku sensorang jerk....tenguklah,kalau rajjin nanti aku cerita....

No comments:

Post a Comment