Thursday, September 24, 2009

Kisah Benar...

Tujuan aku cerita nie,bukan nak jatuhkan aib sesiapa,tetapi sebagai pengajaran dan iktibar utk kita semua....

aku ada sorang kawan baik kat kg....malahan keluarga dia baik sgt dgn keluarga aku...mak kawan aku nie,pernah jaga arwah mak aku,masa mak aku terlantar sakit...kawan aku nie muda bawah pada aku..kira pangkat adik ler..kami memang jarang jumpa,tapi klu hari raya mesti jumpa punyer...sekarang nie pun adik aku YANG duk ngantar anak dia ngasuh kat mak kawan aku nie....

Ceritanya macam nie...kawan aku nie kahwin dengan orang satu pekan ler...kat kg aku...kira kg depa nie dekat sgt ler.....kawan aku dah kahwin 6 tahun tapi masih tak dapat cahaya mata...sekarang depa dah ambik anak angkat dan dah bela lebih kurang setahun....masalh depa nie bila tiap kali raya,masing dudk umah mak sendiri,berpisah bawak haluan masing2 bila masa raya..dah hampir 6 tahun siut...giler punyer cerita!!!!

raya kali nie aku pergi umah kawan aku nie...masuk jer umah,aku tenguk mak kawan aku nie badannye dah susut giler...aku tanya ada sakit ker???dia kata takder sakit apa....mula dia ngadu kat aku masalah anak lelaki dia,iaitu kawan aku nie....rupanya hubungan dah tahap kritikal,sampai dtg umah serang menyerang..tapi alhamdulillah kawan aku nie..sabor giler...aku pun sedih beb..org hari raya seronok,ini depa hari raya duk umah keluarga masing2....masa aku sampai umah,kawan aku duk dalam bilik berkurung...lepas setengah jam baru kuar bilik...

rupanya member aku nie tak bulih dgr suara bebudak2..tambahan pulak aku bawak anak2 aku..rupanya dia tanggung dendam rindu kat anak yg dah lima hari tak jumpa...giler...terus dia cerita kat aku,masalah dia,dan dia memang org yg sabor giler....memang sabor tahap gaban ler....mak kawan aku nie cakap,dia dah takder hati kat menantu dia,makna kata bini kawan aku nie ler.yang kawan aku ni,duk sabor lagi...aku dengar jerk....mula2 malas nak campur..ialah masalah keluarga org....

malam aku lepak dgn YANG..rupanya dah memang kritikal tahap gaban....sampai dtg menyerang katrumah pasal anak tuh...Ya Allah patut ler tuhan tak kurniakan depa zuriat lagi pada pendapat aku...ya lah,Allah klu nak bg zuriat pun dia akan tenguk keadaan dan hubungan suami isteri tuh dulu..kalau hubungan keluarga suami isteri pun tak berapa baik..tuhan tu maha mengetahui sebenarnya...

pagi rabu aku bawak YANG dgn member aku kuar pergi pekan...mula2 aku slow talk nasihat kat dia....aku suruh dia cerita masalah dia..tapi dia tak boleh nak luah....aku cakap kat dia,yg dia dah mula ada simptom kemurungan..ialah,sebab dah mula berkurung dalam bilik sebab tak bleh dgr suara bebudak....aku basuh lebih kurang suruh dia ambik sekejap anak dia...mintak cara baik,cara org yg berakal dan berpendidikan..jgn ikut cara keluarga sebelah sana...kawan aku tak berani...SIAL...aku maki2 dia kow2...aku cakap mamat tuh penakut..siap kuar ayat yg kawan aku nie dah kena guna2...ialah,manatahu kut2 dah kena nasik *toot*...

nasihat punyer nasihat aku ajak kawan aku pegi ambik kejap anak dia...ialah mak dia dah rindu sgt dgn cucu....aku cakap kat kawan aku,walaupun ko tak pernah menengking kat mak ngko...itu secara tak langsung adalah menderhaka namanya..derhaka kat ibu,memang tak cium bau syurga beb...derhaka bukannya setakat melawan atau sebagainya...buat hati ibu sedih pun dah kira derhaka...member aku tak sedia lagi..dia kata taknak keruhkan keadaan..aku cakap kita pergi cara baik...minta cara baik,bukan nak meneyerang macam depa...at least kita cuba...berjaya atau tidak belum tentu...klu tak dapat ambik anak tuh,at least kita dah cuba...

nasib baik aku bawak YANG...dia tahu umah mak mentua kawan aku...kalau ikut kan kawan aku,memang dia tak nak tunjuk...aku dah pesan kat kawan aku,apa sekalipun tindakan dia org,kita tetap akan berlembut,klu kawan aku berkasar,aku sendiri yang akan belasah kawan aku.....ronda punyer ronda,sampai kat umah mak mentua kawan aku...nampak abg ipar kawan aku nie...ok jerk..layan kami dgn baik.....sampai depan pintu umah anak kawan aku tengah naik beskal(setahun 8 bulan)...mula2 dia buat tak tau jerk...lepas kawan aku berdiri dua minit depan budak tuh..berlari anak kecik tuh peluk kawan aku...masa tuh aku dah tak bleh tahan beb...berderai airmata aku...walaupun bukan darah daging dia,tapi anak tuh dia jaga sempurna beb....

berpelukan lah kawan aku dgn anak dia....dia ckp kat abg ipar nak bawak anak balik kejap...mak dia dah rindu sgt...tak sampai lima minit..bini kawan aku sampai....pergh....sampai jerk,terus rampas anak,kasar nak mampus,nasib baik abg ipar dia ada....masa tuh,kuar ayat maki hamun yg aku sendiri tak bleh dengar beb....kawan aku punyer gentkle,diam jerk...memang sabor giler....dia cuma cakap nak ambik anak sampai pukul 5 jerk...yg bini dia duk maki hamun tak hingat...masa tuh badan aku tetiba menggigil,aku tenguk minah tuh cenonit sgt dah,kaki rasa nak bg penerajang jerk...klu aku ler,org maki mak bapak aku,memang makan penendang dah....silap ler nak maki keturunan aku,memang lembik aku buat...

dah jadi terbalik,aku pulak yg tak sabor...dalam 10 minit,member aku,dapat bawak anak dia....pergh leganya aku rasa...apa depa nak maki sekalipun,lantaklah,tapi kami pergi ambik anak tuh tak sama dengan cara depa yg kasar...nasib baik ler tuhan bg kuasa talak tuh dekat kaum adam,klu talak tuh tuhan bg kat kaum hawa,aku rasa dunia penuh dengan rumahtangga yg hancur lebur....kawan aku memang penyabar giler...sampai umah kawan aku,masing2 tercengang,aku suruh kawan aku mintak ampun kat mak dia,ialah,dah buat emak dia bersedih..so berkerumun ler adik beradik mak aku kat anak kawan aku nie...

sedih beb..memang tragis..pertama..depa nie tak tahu hukum ker..????org perempuan biler dah kahwin,syurga nya adalah pada redha suami...bukan lagi dekat tapak kaki ibu dia...selagi suami itu membawa kearah kebaikan,selagi itu dia perlu patuh kepada suaminya..redha Allah SWT terletak pada redha suaminya....Kedua...suami akan patuh pada 3 perkara...pertama kepada ALLAH..kedua kepada ibunya...dan ketiga baru isterinya...ingat...Ibu dulu baru isteri...kawan aku nie,terlalu mengorbankan kesenangan org lain tanpa memikirkan kesenangan diri sendiri dan ibunya...derhaka beb.....Ketiga,ada ibu sendiri yg nak lihat dan buat bomoh utk runtuhkan rumah tangga anak sendiri..giler!!!!memang giler!!!!org kalau boleh nak biar anak tuh bahagia,ini tak,nak tenguk rumah tangga anak2 hancur lebur....aku terpaku kehairanan....

apapun syawal kali nie,aku gembira tak terkata,walaupun masalah kawan aku nie tak selesai sepenuhnya,tapi aku dapat bawak sedikit sinar kebahagian dan harapan yg baik utk keluarga kawan aku...mungkin ini satu kemenangan buat aku....aku berdoa agar kawan aku mendapat kekutan dan petunjuk darinya...selamatkanlah perkahwinan mereka..jika tidak pun bahagiakanlah keluarga kawan aku yg dah berduka selama 6 tahun lamanya....

aku mintak kawan2 aku yang baca blog aku,berdoa utk kawan aku agar dilindungi dari ganguan iblis dan syaitan...berikanlah kekuatan pada kawan aku nie...bahagiakanlah hidup dia....tak tertanggung penyiksaan yg aku nampak dgn mata kepala aku sendiri....sedih aku,apabila ada manusia yang bergelar ibu sanggup melihat kehancuran rumah tangga anaknya sendiri....betapa kita berada dipenghujung zaman...betapa dunia ini semakin dekat mengalami kehancuran....

Ya Alah ya tuhanku...
kau berikanlah kekutan kepada sahabatku...
permudahkanlah laluan hidupnya...
berikanlah sinar kebahagiaan pada dirinya...
sesunguhnya kami ini hamba yg lemah...
tidak mampu utk mengatur segalanya...
hanya dengan kekusaanMu Ya ALLAH dapat menentukan nya...
aku memohon maghfirah Mu Ya Allah...
kau bahagiakan lah sahabatku...
ceriakan hidupnya dalam syawal yg penuh kemenangan....

1 comment: