Friday, September 18, 2009

Heningnya dipagi syawal....

Lgi 2 hari nak raya.....malas nak pikir kenangan dulu masa nak syambut syawal...tapi satu jer yg selalu menggamit hati...cuba rakan2 bangun awal di pagi syawal nanti....masa pukul 7 pagi tuh kuar kat laman rumah..cuba hirup udara pagi syawal....mesti dapat merasakan keheningan pagi syawal...itulah org selalu duk sebut..."pagi syawal yang hening"...



kita selalu menyebut dan membaca perkataan "hening" tapi pernahkah kita alami sendiri bagaimanakah rasa hening itu sendiri....saya cuba dapat merasakan hening itu cuma dua tahun sekali..pertama pada eidulfitri dan kedua pada eiduladha....tetapi hening di pagi aidil fitri adalah sesuatu yang menenangkan dan menyentuh perasaan....mungkin kerana telah berjaya melakukan ibadah puasa dibulan ramadhan...



dipagi hening syawal nanti,akan meniti difikiran,bersama org tersayang yg tidak lagi bersama kita...atau mungkin juga yang semakin jauh dengan kita..namun rugilah bg mereka yg tidak merasakan kenikmatan hening syawal...kenikmatan hening syawal,hanya dapat dirasakan bg mereka yg berpuasa diramadhan...bg mereka yg tidak berpuasa di ramadhan,saya yakin tidak dapat merasakan kenikmatan hening syawal yg begitu,aman,damai dan kadang amat memilukan...

Pada ketika ini juga merasakan umur semakin meningkat...ini bg saya...saya tidak merasakan umur saya meningkat pada awal tahun kelendar hijrah ataupun masihi...saya merasakan umur saya meningkat pada setiap satu syawal...entah mengapa,saya sendiri tidak mampu utk menyatakan dengan kata2....

namun sempena syawal yg bakal menjelma,saya memohon ampun dan maaf atas segala keterlanjuran yg telah dilakukan sama ada disedari atau tidak..manusia tidak lari dari melakukan kesalahan.....semoga keheningan syawal nanti membawa kebahagian dan cahaya baru untuk diri kita...

Salam Syawal penuh kegembiraan dan kemaafan..

Regards:
Saiful Firdaus Bin Abdul Shukor
Nazirah Bt Mohd Yassin
Afif Bin Saiful Firdaus
Dzikri Bin Saiful Firdaus
Wardah Bt Saiful Firdaus

No comments:

Post a Comment