Sunday, September 6, 2009

afif tanya pasal engineering..

semasa parking kat JJ,lepas tenguk wayang UP,aku bawak afif utk bayar tiket parking....bila aku masuk tiket bayaran yg dikenakan adalah sebanyak rm2 ringgit....afif mula bertanya kat aku..

afif:macam mana mesin tu tahu didi masuk duit seringgit..
didi:ader komputer kat dalam tuh...
afif:komputer tuh buat apa...
didi:komputer tuh scanned duit....
afif:macamana dia scanned...
didi:ala....macam mesin potostat...
afif:tapi..mesin fotostat tuh besar...

pergh...dah berlanjutan pulak afif bertanya.....aku tak puas hati,sebab baru lepas kena tegur dengan nyonya tuh,aku terus cerita...lantak ler afif paham ke tak....

ok..macam nie ceritanya....4 jenis,kira macam software yg boleh diprogram dan diajarkan...
1.Artificial Intelligent (AI)
2.Genetic Algorithm (GA)
3.Fuzzy Logic
4.Neural Network

AI..korang tegguk ler macam cerita robot AI tuh...lebih kurang macam tuh ler....GA pulak korang boleh tenguk cerita gattaca....Fuzzy Logic dah byk implement kat mesin basuh fully automatik dan sebagainya....NN aku malas nak tulis....

Fuzzy logic....aper dia buat...???macam nie....dia akan kira berapa byk input yg perlu...cth mesin basuh..utk buat proses basuh kain,apa input yg penting....input penting adalah baju dan air...tapi input utama adalah baju....jadi....fuzzy proses selalunya akan letak tiga...sikit,sederhana dan banyak....lepas kita masukkan kain...sensor akan tentukan jumlah kain....dari jumlah kain sama ada sedikit,sederhana atau banyak,baru pulak dimasuk jumlah air mengikut jumlah baju tadi....kemudian proses pembasuhan akan dilakukan..cthnya macam rendam,spin dan perah....lebih kurang macam tu lah fuzzy....

utk proses duit yg afif tanya tuh...apa mesin tuh buat...????duit kertas akan diajar...LEARNING Proses yg dijalankan beratus ribu kali...byk kali didalam program NN.....gambar duit tersebut mungkin akan ditukarkan kepada binary coding atau sebgainya.....kemudian...apabila kita masukkan duit kertas yg sebenar...mesin akan bandingkan duit yg kita masuk dgn duit yg dia dah scann dan simpan dalam memori dia...tu sebab kalau duit terlipat atau sebagainya,duit kita akan dikeluarkan semula.....argh..lebih kurang macam tuh ler prosesnyer....nak citer lebih detail,karang aku pulak yg pening,nak ngajor subjek AI nie pun kena belajor lebih kurang 6 bulan....

Kesimpulannya...afif pening kepala,bila aku cerita pasal AI,NN,fuzzy dan GA...byk sgt bertanya,aku terang detail kat dia...last sekali afif terus tidor..hehehehehe...tapi balik rumah dia tanya pulak pasal DVD player..macam mana dari DVD tuh masuk dalam dvd,kendian boleh tukor gambor....siut...letih nie...mungkin byk persoalan pelik yg ada dalam diri afif...aku nak cari helah nie...macam mana nak tepis soalan2 yg tak sepatutnya afif fikir sekarang...bukan tak nak jawab....tapi aku rasa terlalu awal buat afif,dan taknak bebabnkan fikiran dia...nanti takut Afif TUA SEBELUM USIA.......

1 comment:

  1. :D Congrats!

    Maybe this could help....?

    http://www.howstuffworks.com/

    ReplyDelete