Wednesday, September 23, 2009

Depan Mata..

lama tak menulis.....balik raya kali nie,aku menempuh hujan sesetengah tempat...sedih biler tenguk kemalangan yg berlaku...sepanjang perjalanan dari setia alam ke kuala kangsar 3 kemalangan berlaku didepan mata aku....pada aku kemalangan nie boleh dielakkan sekiranya pemandu di maloaysia ada pengetahun tentang cara2 pemanduan...

Bukan nak cakap besar atau sebagainya...masa aku ambik advance driving course dengan SADRA,bini aku gelakkan aku...apa lah..lesen dah bertpuluh tahun pun nak belajar bawak kereta lagi ker..???aku diam jerk...aku ambik sebab aku fobia biler memandu dalam hujan..fobia sebab aku pernah berpusin di KM 415 arah keselatan melepasi susur keluar bukit beruntung...semenjak dari insiden tersebut aku memang fobia memandu dalam keadaan jalan basah...

bila ada peluang ambik course advance driving,aku pejam mata kuar duit...sebab nak hilangkan fobia...balik cerita pasal pemanduan,aku taklah berapa handal sgt...apa yg aku perhatikan...ramai pemandu tak kenal dan tak cinta pada kenderaan mereka...maksud aku,tayar jenis apa yang dipakai...suspension set up dan sebagainya....tak usah cakap ler..pakai ler tayar michelin pilot preceda ker,ataupun tayar yg harga seribu sebijik sekalipun,pasti akan mengalah apabila keadaan jalan basah.....tayar tak bleh nak grip....biler sesah sampai 100km/h,kena ader air crosing atas jalan,gerenti kereta akan melilau...tak percaya,cuba ler buat....pastuh biler dah kereta melilau,mulalah panik tak ingat....

tak reti nak counter balik steering utk stabilkan kereta...apa yg bulih buat..tekan brek...apa?korang ingat kalau tekan brek kete bulih berenti ke???silap ler...kereta akan terus menglunsur...tapi kalau dah berdesup laju masa jalan basah..tak usah nak sembang ler bulih counter steering tuh balik...bg kat schumacer sekalipun,dia tak bulih nak buat....selalu aku sembang dgn bini aku....kalau nak rembat pun,at least kena tahu dan familiar dengan keadaan jalan....tuh sebab klu dalam rally sekali pun,akan dibuat recce,bagi bulih co pilot buat tulips utk navigate driver......tuh kira skillful driver beb...apalagi kalau kita yg tak tau langsung apa2....

yg bangang nyer,dah ler jalan tak familiar,tapi nak henjut jugak...bodoh..pastuh mula jammed sampai berbelas kilometer....yg susahnya pengguna jalanraya yang lain....tapi pemandu yg lain pun bangang jugak...maklumler org malaysia..penuh budi bahasa...bila dah accident mula nak tenguk...klu berhenti tolong tak pe jugak..cuma sekadar melihat...yg lagi hairannyer, jalan arah bertentangan pun jammed sekali,walhal tak de kena mngena pun...tak payah tenguk,jalan jerk...tertenguk tenguk,pastuh tersondol plak org depan..lagi satu cerita...

sepanjang perjalanan aku balik dari KL ker kuala kangsar,laluan aku ngeri adalah masa mendaki dan menuruni gua tempurung..tak ingat kilometer berapa...selapa mendaki gua tempurung,lepas menara peninjau...akan ada korner kiri sikit...kat situ ada jalan berlekuk sikit...kalau hujan memang lazat....geng longkai memang favourite kat situ...bila jalan lekuk,air akan duduk kat dalam lekuk tuh..kalau korang rembat..herm..memang nahas ler...

lagi satu...kalau arah keselatan,area gua tempurung jugak,kat menara peninjau tuh,hati2 ler...aku pernah dengar geng2 longkai nie,letak gris kat situ...gris nie biler time panas dia akan terserap kat dalam jalan tar...tapi biler hujan dia akan kuar...sekarang tak ler....hehehe...klu korang laju masa turun bukit tuh,masa hujan,tetiba korang brek...memang lazat jugak...geng longkai nie pun bleh tahan jugak bro....bayangkan komisen 10% tuh...kalu repair kos kereta korang rm15000,dah tentu komisien dier rm1500...kalau seminggu dapat 4 kes pun dah cukup...hehehehe

tapi semuanya terletak pada kecerdikan pemandu..kena peka dan pandai baca situasi dan paling penting kenali kereta anda.....tapi kalau dah menda nak jadi memang tak bleh nak elak ler kan....kalau tak,tak wujud ler peribahasa malang tak berbau....aku sendiri kenkadang berdoa,takut nak jadi mender macam nie....cukup ler pengalaman aku berpusing tahun 2004 masa baru 3 bulan beli nebu....sib baik tak apa2....

No comments:

Post a Comment