Tuesday, February 16, 2010

Balik Kampung..

cuti raya cina manfaatkan masa utk balik kg....lama tak jenguk abah kat Tapah..kali nie decide utk tido tapah dulu,pas tuh baru balik sauk....punyer ler jalanraya sibuk...kuar umah pukul 3.00 petang,pukul 7.00mlm baru sampai Tapah....pergh...ayong pun ada balik sekali..so rumaha tapah penuh dengan cucu cicit nampaknya...

esok pagi pegi market dengan YANG..ayong plak pepagi dah bangun buat spaghetti...YANG teringin nak makan kari kepala ikan...pergh...boleh tahan regenya....beli kepala ikan merah,pastuh beli ayam kat kedai abg meme....yang lain abih semua aku lupa.....ghalit tenguk yang beli barang2 utk restoran dia.....pegi kedai cina,tenguk cina ada meniaga...aku tanya..."tokey..lu tak raya ka..???"..tokeh tuh jawab.."klu poket penuh,hali2 bole laya.."...itu ler cina....hari raya pun depa niaga....aku tenguk kedai melayu byk yg tutup..tapi kedai cina jalan jugak....

tengahari kami anak beranak makan kari kepala ikan bini aku masak...kira bini aku dah kondifen sikit la,kalau nak masak byk..klu tak dulu..ader kureng sikit laa....punyer ler byk aku makan..tuhan aje yg tahu....

SAUK....
bertolak dari tapah pukul 3.30 ptg..terus ke sauk.....sampai sauk dekat pukul 5 ptg....terus ke dapur aku betul kan mak mentua aku punyer filter air zhulian dia...hos getah dah byk yang pecah..dah sama kes macam umah aku...so nampak satu kedai yg jual hos pressure kat kelang..so aku modified sikit...klu nak beli spaprepart kat zhulian memang mahal tak ingat...aku beli hos tuh baru rm1.30 semeter...pakai dalam 6 meter....alahamdulillah maka mentua dah boleh pakai filter air dia....

tercium bau ikan pekasam...alamak...air liur aku dah meleleh...laparnya....lama dah kiranya aku tak ambik nasik waktu malam...tapi biler balik kampung hasrat berpantang aku lupakan sementara....ikan pekasam,lawan pulak dengan dalca kambing yang pak sahak masak....pergh..memang malatop!!!kena pulak gulai lemak keladi...Ya ALLAH...sabor jer lah....tapi aku makan sepinggan jerk...adik ipor aku yg kat ipoh tuh,suruh tambah..tapi aku diam ajer....nie pun kiranya dah langgor pantang....

sembang punyer sembang,adik ipor aku kat ipoh dah beli beskal jugak..wakakakaka...gelak aku..dia pun tak tahan tenguk aku dah kurus...baru seminggu ngayuh beskal...dapat turun dlm setengah kilo...bagus....!!!!aku cakap,nak bersukan tak boleh ikut kawan..diri sendiri kena kuat...dia kata segan nak kayuh...takut org nampak...kawan2 dah mula gelak...aku cakap pedulikan...diri sendiri akan rasa perubahan biler bersukan....dia ada jogging kat kledang...pergh ada uncle yg boleh berkayuh terus panjat kledang tuh..aku pesan,kalau nampak CUBE merah putih panjat kledang tuh,ringan2 kat mulut utk bertegor....tapi segan katanya...beskal dia murah ajer....

Pagi esoknya,aku kuar umah pukul 7 pagi..pakai kasut terus ke padang sekolah kat umah mak mentua aku...wakakakakaka..aku nampak adik ipor aku berjogging...cantik....aku terus joint...tapi adik ipor aku,pakai selipar ajer..katanya,sayang nak tidor,bila dah mula sukan,rasa rugi klu tak bersenam.....orait...aku cakap,len kali sentiasa bawak kasut kemana2..nak jogging atau tak,itu perkara kedua...yg penting bila nak bersukan,mende ada....

target aku nak pusing padang dalam 10 round...aku tenguk adik ipor aku dah tercungap...dia duk tenguk aku maintain ajer....so aku cakap,tak perlu lari laju...nama pun jogging,cukup sekadar kita jog sahaja...kalau sekejap berlari,then berenti...lari berenti...tak guna jugak...pada aku,try maintain utk guna jantung..berapa lama boleh bertahan....itu lagi penting...so dia try follow aku...hehehe...dapat ler dia ikut dalam 6 round lagi...dulu adik aku nie kurus jerk..tapi sebab bini dia pandai masak,itu yg badan macam dipam2...bini dia kalau buat pajeri jantung pisang memang malatop....argh..makan lagik...

kami stop jogging dalm pukul 8.30pagi....sampai depan umah..pak mentua aku senyum aje,tenguk kami berdua,berpeluh2 bersenam...pak mentua aku.....???handal beb...umur dah 68 aku rasa...tapi kederat memang power...boleh panjat bukit ambik durian sehari 3 kali....aku..???panjat bukit tuh sekali jer..pastuh demam urat 3 hari..tobat takmo pegi dah...memang pacak bukitnya...muahahaha...mak mentua kat dapor kata,kalau pegi menebas kat kebun lagi berpeluh2....pergh..tak sanggup siut...nak bawak helikopter menebas kat kebun getah pak mentua aku....bergegagr satu badan...nampak macam senang jer org mesin rumput...aku mpernah try...mesin dalam setengah jam....balik umah,pegang cawan,menggeletar siut....nak mandi,pegang sabun asyik terlepas jerk...memang kuat getaran wooo..tuh sebab,bila aku tenguk org bawak helikopter(mesin rumput) aku salute kat org tuh..bukan calang2 kerja...

pukul 10.00 aku bawak along afif dgn angah dzikri mandi manda kat lata kekabu...dulu pernah janji dgn depa..tapi sebab tak sempat,tak jadi pegi...kali nie,kena bawak jugak deme berdua...memang sejuk ayornye weih...pesi badan dibuatnya....tapi tempat tuh,selalu byk kes lemas...deme mandi yang belah atas...ader ayor terjun bertingkat kat belah atas....aku bawak anak2 mandi belah bawah ajer....selesai mandi dalam 11.30 pagi..terus aku bawak anak2 balik kerumah....

masuk ajer rumah dah tercium bau,gulai kurma daging...aduhai...malatop lagik....kena pulak dengan pekasam semalam uyg isinya dah hancor..ya ALLAH,sedapnya....ceduk nasik sendiri,terus makan...ader pulak pucuk jagus,cecah pulak dengan sambal nyor(kelapa)memang lagi mantop....aku henjut sepinggan setengah..bini senyum ajer....siut betulla...klu macam nie,tak boleh selalu balik kg,memang jahanam diet aku....

lepas makan terus tersandor tepi dinding.....layan mata kejap...sedor2 dah pukul 2.30...aku siap terus balik ke KL...byk lagi program kat kampung yg boleh kongsi..tapi tak larat nak menaip.....masa kat kampung aku penuh pengisian....makan,berkelah,senda gurau,makan..tido..makan....ish...bestnya di kampung....

No comments:

Post a Comment