Tuesday, November 4, 2008

MyRide~nebuchadnazer~


Engkau Yang Ku Tak Jemu.......

Masa ngandungkan afif lagi xyl dah bising...katanya kalau pakai kete wira nie lagi,memang mati muda ler katanya...wira tuh tak ler hebat sgt...wira 1.8 DOHC scpecial edition by Ralliart hehehehe...aku beli atas tangan org,tukar suka sama suka,mamat tuh ambik wira 1.6 aeroback manual aku,aku amik wira 1.8 dier.pakai 2 tahun,payah pakai nama org aku nekad ambik perdana......

Masa tahun 2004 tak salah aku,highway bukit lanjan kat NKVE runtuh,so kalau aku yang dari shah alam nak ke Ipoh terpaksa lalu ikut kg melayu subang,itu ajer alternatif yang aku ader.satu petang jalan kg melayu subang.jammed teruk,bosan dgn jemmed aku singgah satu used car,berkenan kat perdana hitam,tapi tak bulih jual.jumpa sebijik lagi perdanan putih yg catnya nak hampir sama dgn kaler air sg perak.deal punyer deal kete aku buat loan kat CIMB shah alam...masa tuh umur afif baru jerk tujuh hari...so kete perdana yang aku pakai sebenarnya sebaya dgn umur afif...hehehehehe


SEi yang bulat....

dapat jerk kete bawak balik umah bapak aku kat tapah...bising mulut dier tak henti tenguk aku bawak kete org tua...bayangkan dengan bumper yg bulat depan belakang memang boleh dikata hodoh kete aku...tapi tak per...tenguk jer nanti....hehehehe...singgah jap jer kat tapah...terus balik sauk.sampai umah...bini akupun mengomel....buruk katanya kete aku...jiwa org tua katanya...aku diam jerk...hehehehe..tak per...tunggu dan lihat..


Perubahan....exterior...

mula ditukarkan rim standard ke rim sukan,hehehehe...rim BSA jerk..tak mampu nak beli rim jepun..pastuh sekarang dah pakai rim lain...mana dapat duit..aku gores kad kredit...wakakaka..lepas nie aku nak masuk RIM OZ plak yang lima lubang...hajat nak pakai 18,tapi tunggulah masa dan ketika...suspension kete,mula aku potong jerk spring..pastuh upgrade masuk tien...itupun sebab dapat duit EPF...hehehe...dah dekat 4 tahun dapat peluang masuk trek sepang,so kena upgrade suspension,dari pakai kayaba standard,aku upgrade pakai REDLINE hehehehe...boleh lah layan corner sikit2...

spoiler belakang dah dua kali ditukar..masa sumer tengah duk sibuk cari spoiler penyidai kain,satu petang aku pegi kedai kat sunway,terminat satu spoiler yg ala2 carbon fiber look,aku beli pasang kat kete.spoiler tuh,tak lama jodohnya...aku jual kat ijal...ntah,rasa macam jemu plak...alhamdullilah dapat spoiler mirage asti dari neef,spoiler tuh dah pecah,aku ambik repair balik taruk fiber,ok balik...pasang kat fuza..alhamdullilah spoiler,sampai sekarang melekat kat kete aku...



cat kete nie sebenarnya kaler pearl white..mula di cat pun dah ader problem,kaler pintu belakang dengan body,dah tak sama kaler...inilah yang susah kaler putih nie...masa nak kuar aku dah nampak mcm kotor kat pintu,so aku suruh touchup balik..biler touchup patutnya dia kena layang sampai kedepan,tapi disebabkan cerdik buah pelior(loghat perak) punya tukang cat, macam nie lah jadi kete aku.disebabkan hasil nye macam siut,ader lagi rm200 aku tak nak bayor...kenkadang kita nak tolong org "kita",tapi biler org kita kerja nyer tak seberapa,inilah jadinya...kalau dibuat dekat tempat cha ya nun alif,senang kita nak bambu,atau maki...tapi biler dah hantar tempat org kiter...serba salah pulak kalau nak hamput lebih2...


Jantungnya~Mivec MD(modular distribution)
Dah 2 kali kete nie ditukar gearbox,biasa argh problem perdana,sebenarnya aku yg tak pandai guna auto...asyik letak kat D jerk...hehehehehe...kali ke 3 nak kena tukar gearbox,aku tak tahan dah..berapa ribu nak terbang...setiap 2 tahun tukar GB...botak aku..last sekali pakat dgn XYL aku nak tukar engine...pinjam duit bini aku RM2.5K...aku cakap byk tuh jerk modal tukar enjin...padahal...byk lagi...malas aku bg tau..karang 3 tahun pun dier tak habis berleter..wkakaka...pakat dgn pomen aku zahid(double Zack motorsport,seksyen 24) aku nak masuk enjin 6A12TT eterna...turbo ler maknanya..masa tuh pakat dgn rakan nak convert sekali...aku ader budget masuk TT jerk..masa tuh halfcut TT baru rm3.8K ke rm4.2K,tuh kira cantik sgt ler tuh...

zahid pun pergi test 2 enjin kat halfcut sebijik Mivec MD sebijik lagi TT,nak jadikan cerita,member aku last minute pulak tak nak...cerempet betul...tak pasal2 malu zahid dibuatnya...pakat dgn pomen..dia sugest aku ambik mivec...milleage baru 72k++...kira ok ler...tapi budget nyer siap pasang dalam rm8.5K,pergh nak kena topup lagi rm2K...mana aku nak gagau...zahid tak kesah...dier kata kuar modal utk beli halfcut dan beli barang jerk...upah pasang..next payment katanya...thanks zahid...lepas 2 minggu kete kuar..memang pomen nak check betul takut ader problem lain...kemas keje pomen aku nie...memang puas hati...

Tak byk sgt aku usik kete nie...speed cut tak buang..mivec pun bukak standard jerk..kat RPM 5800,silap2 leh kna tapau dgn vtec kecik jerk...tapi flywheel dah buat,dengan clucth plate jerk...barang mekanikal yg lain aku tak nak usik...malas ler...nak laju mana sgt pun...bukan nya bulih pergi mekah naik kete....wakakaka...





Perubahan~interior~

Byk yang aku ubah/tambah dalam kete..mula sekalik radio kete..tukar dari yag standard..kepada 6 disc inside...ala beli 2nd hand jerk..kat kedai ahpow...amik dari kete nissan xtrail...harmonic mintak yg double din,tapi tak dak duit lagik...tunggu argh...nanti kalau balik kampung asyik nak tenguk otoromen pun susah gak aku..



Pas tuh giler ham radio plak...set mula2 aku,set kenwood TMV710...sebab tak der duit aku jual kat budak kajang...nyesal tak sudah aku...tapi nak buat macammana,duit dah tak der...pastuh ambik set IcoM2200...org kata golek2...ok jugak...single band..argh janji bulih mancar...aku pakai single band pun ader reason...aku taknak monitor channel u satu kelab tuh...bukan aper,nanti takut aku sendiri yg sedih....wakakakakaka


meter shift light brand autometer aku beli dari tecnichian aku..masa tuh dier nak tukar enjin,nak jual 2 brg kat aku,rsm limited edition dgn meter tuh,masa tuh bukan jiwa motorsport beb,tak tau pun gadget2 nie...aku ambik shift light meter...bila nak beli balik rsm tuh..dah jual katanya nyesal aku...jual murah lak tuh...nak buat camner tak der jodoh...



Masa jumpa sorang rakan,dier nak upgrade guna emanage...masa tuh kat kete dier dah ader apexI Neo...alhamdulillah rakan,dia jual kat aku...terima kasih...masuk NeO kete aku...pasang Neo...Dyno kat thomas dgn joshua...nak tenguk dyno chart,meh jumpa aku...HPower tak leh bg tau ler...wakaka...tunning neo nie sedap..angin bulih kontrol..minyak pun ok sikit ler...tapi kalau ader ITC lagi sedap...leh kontrol ignition sekalik....nak mintak emanage kat rakan aku tuh...biler2 bolih mintak...tau dier tak dak masalah dgn aku...cuma emanage tuh tak bleh display...itu ajerk...lagi pun semenjak kawan aku ditimpa musibah,tak byk yg diupgrade kat kete aku.Semangat aku sebenarnya dah hilang bersama angin petang di hospital tengku ampuan rahimah masa kawan aku terlantar kat situ.....

mula kete nie pakai seat leather kuning...dah macam belacan rupanya...maklum ler kete tahun 97 beb...kulit pintu,karpet sumer kaler kuning..aku sendirik tenguk pun sedih...sabar...pelan2 bro...ader rezeki gerenti tukar wajah...gosok bini aku lebih kurang setuju aku main kutu dgn dier...dapat duit kutu aku tukar seat sscus sepasang.yang belakang aku balut sekalik.beli kat kedai seat kota kemuning..ok lah..dah 2 tahun pakai,masih boleh bertahan.aku beli yg PU,walaupun tahu panas sikit ler,bukan aper...anak aku kecik,suka muntah dalam kete plak tuh,kalau pakai yg fabric takker habis masam kusi aku..pakai brand murah jerk...SSCUS,nak beli recaro,bride aku tak mampu..beli yang murah jerk,janji corner badan aku tak bergerak sgt....kulit pintu amik dari neef...sebab dia convert V6 enhanced 2,mana dier dapat,aku pun tak tahu..karpet kecik beli dari jamal,karpet besar aku cari dari kawan aku.....


steering plak...mulanya aku pakai steering momo 4 spoke...aku beli dari SAX...masa tuh beli kat dier rm200...jemu pakai steering tuh.lepas leather dah keras dan koyak...aku beli kat andrew...one of my motorsport group...nice person...amik steering momo evo4...dulu pernah nampak steering nie dari kete EJ,tapi tak mampu nak beli...dapat duit calim aku beli kat papa andrew...rege tak leh sebut kat sini...nanti xyl tahu,kantoi aku...


Akhirnya...
Org kata jgn letak gadget macam2 dalam kete,nanti kete kena dengan geng pangkah...ntahlah...selama nie aku tawakkal jerk...parking kat mana2,aku pegang body kete,aku selawat tiga kali...tapi kalau dah takder rezeki,letak bodyguard keliling kete pun boleh hilang gak...lagi satu pendapat aku ler...pastikan brg yg kiter beli tau dari mana asalnya...setengah pembeli main belik jerk,memang ler bukan kiter yg curik,tapi kalau sumber nyer salah,kita pun terbabit sama...pada aku senang jerk...easy come,easy go.so aku pastikan kalau nak membeli brg aku tau owner memang beli mender tuh.Tapi macam aku cakap tadi,kalau nak hilang hilang jugak,tapi mesti ader sebab...setiap mender yang berlaku keatas diri kita bersebab beb...cam merovingian selalu cakap.."cause and effect".....panjang kalau nak bercerita tentang cause and effect nie...nanti kalau free...aku buat tajuk nie...


Alhamdullilah kete nie dah masuk track sepang masa event dgn satu kelab kete,bukannya ber racing pun...aku cuma niat nak tau limit kete aku sampai mana...perfomance sampai mana,kat mana limitation dier...ialah...dah buat kete penat2...pastuh tak mau test...apa barang...alhamdullilah tercapai cita2 aku...itu event motorsport terakhir yg aku masuk...nak crita pasal konvoi...aku dah tua dah....dah pencen...macam2 konvoi yg aku ikut...cukuplah...sekarang lagi senang kalau ikut konvoi kecik outlaw.....no rules and protokol...itu yg penting...lagipun anak aku merenek2 lagik..kang berhenti nak bancuh susu,nak basuh berak perut laparler...susah pulak konvoi...


Nebuchadnazer

kereta nie aku gelar Nebuchadnazer...walaupun tak pernah diberitahu,tapi aku simpan jerk dalam hati...memang berputar lidah nak menyebut words kat atas tuh..tapi aku ambik sempena nama kapal morpheus kat dalam citer matrix...dan watak yg aku suka dalam tuh,dah tentu merovingian,d'frenchman hehehehehe...buat nebuchadnazer,harap jodoh kita berpanjangan,ko lah bini no dua aku...ko lah tempat aku menangis,tempat aku kongsi gembira dan kejayaan,selain dgn bini aku....ko lah yang bawak anak aku balik kg,dan tumpangkan aku ke tempat kerja.....Duhai Nebuchaddazer semoga engkau terus cantik dipandang mata....


FUTURE DEVELOPEMENT
1.Buat sunroof,senang anak aku nak kuar kepala panggil tok dgn opah dier kat kampung
2.Pasang double din,senang nak tenguk otoRomen dgn power rangers
3.Cat balik kaler nie,leh tong-tong ngan bini
4.Masuk rim 18"8/9...main offset sikit
5.Tukar tein kepada eibach
Tapi biler dipikir balik,dalam keadaan ekonomi yg sedang membengkak(defisit),baik aku simpan jerk niat aku tuh.....bulan 1 roadtax nak mati,pastuh timing belt pun nak kena tukor...roadtax ader maap sebab dpt rebet..timing belt buat aku pening kepala...adus...kete nak main...umah nak kena upgrade...pening aku...kalau ler bapak aku kaya...............................
pqr

3 comments:

  1. aaa...ejaan betul dia Nebuchadnezzar (source: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ships_in_the_Matrix_series#Nebuchadnezzar_.28.22Neb.22.29 )

    tp kete xkuat bro, aneleh lawan red beast! huahaha

    ReplyDelete
  2. aku rasa kena betulkan ler...yang aku eja tuh ader relate dgn jewish ler...pada aku..its just a ship for morpheus..

    ReplyDelete
  3. red beast ngko kan dah jual????tinggal black mamba ngko yang cenonet tuh jerk..nak tapau EX5 aku bulih ler....wakakakakakaka

    ReplyDelete