Tuesday, October 20, 2009

Antara kawan,rakan dan sahabat....

Lama sgt tak update blog rasanya..bukan apa,terpaku dgn perangai manusia yg suka menokok tambah...Menyampah dengan perangai kawan2 yang suka menokok nambah cerita...yang tak tahu apa2 tapi cuba utk buat2 cerita....biasa perangai manusia suka melaga2 kan..walhal takder apa2 pun...dan kalau ada apa2 pun sekali pun,nak sibuk pasai apa...masalah orang lain,biar tuan punyer diri yg selesaikan...

Tapi selagi bernama manusia,itulah hakikatnya,nampak baik didepan tapi menyucuk dibelakang...syukur aku masih ada org yg menasihati aku dan ambil berat pasal aku...itulah nilai persahabatan sebenarnya...menegur bila membuat kesilapan dan menyanyangi antara satu sama lain...org jawa cakap,freind that can cry on your shoulder....herm...tuh sebabnya rasullALLAH memanggil sahabat,yang sezaman dengannya,bukan kawan atau rakan....tuh sebab dipanggil rakan2 ham,bukan sahabat ham....besar makna nya....baru aku faham....dan tuh sebab semakin ramai yg meninggalkan jauh dunia ham,gamaknya...

Betul kata saudaraku..tak perlu berkawan terlalu banyak...bukan jutaan rakan yang dicari..tapi sahabat yg berkualiti perlu dicari..memadai dengan berkawan,berakan dan bersahabat dengan sekelompok yg kecil tetapi berkualiti,daripada berkawan jutaan manusia,yang tiada potensi...herm...kecewa betul aku....semangat yang aku pupuk selama ini,sebenarnya memakan diri sendiri...tapi itulah pengajaran...

Walau apapun ini pengalaman aku....pahit manis pengalaman dijadikan pengajaran.....apapun aku gembira diuji begini....menyedarkan aku betapa kelemahan diri sendiri itu tak mampu kita nampak dengan mata kita sendiri,sebaliknya org lain yang dapat melihat..bertuah kerana ada yg sudi menegur aku berdepan bertentang mata,kerana inilah sahabat sejati...bukannya bercerita disebalik kain pelikat yang kusam masam....

Buat sahabatku..Jutaan terima kasih kerana sudi menegur dan memberi tunjuk ajar kepada diri yang amat dhaif ini..terima kasih atas segala perkongsian,suka duka dan sebagainya...kan ku pegang janji ini sehingga hayat dikandung badan...

2 comments:

  1. hmm..idup ni sentiase ade dugaannye..sabor lah jen

    ReplyDelete
  2. thanks bro......bila nak tangkap set HF bro..???

    ReplyDelete