Wednesday, July 15, 2009

My diabetis-kencing manis

Sebab ada permintaan kat s/box,aku cerita pengalaman aku menghidap diabetic dah hampir 5 tahun...

Simptom:
masa tuh xyl tengah dalam pantang anak pertama....duduk rumah mak mentua kat sauk....mak mentua aku,jadi heran bila aku selalu bukak peti ais cari air sejuk..setiap setengah jam sekali...aku minum 3 cawan air,tak sampai 5 minit lepas tuh,terus pergi toilet...pelik...punyalah kering tekak...rasa nak minum jerk...minum,kencing,aku minum pastuh kencing...itulah kerja aku masa kat umah mak mentua...

masa xyl dalam pantang kat kampung,aku akan balik KL malam isnin...selalunya lewat malam...bila drive waktu malam,mata jadi berair...nak tenguk nombor plate kete yang jaraknya lebih kurang 10 meter pun susah nak nampak....aku cuba utk fokus,tapi bila cuba utk fokus pada satu objek...kepala mula pening.sebab otak akan penat bila cuba fokus pada satu objek.balik shah alam,aku pegi fokus point utk buat spec....so buat spec yg biasa2 jerk....bila pakai memang ler nampak..tapi kepala pulak jadi pening..ish bertambah hairan jadinya...

sepanjang bini dalam pantang kat kg,aku melepak rumah bujang kat seksyen 6,komeng,pok jak,malau duduk kat situ lagi....komeng antara peminat fanatik siti nurhaliza,siut betul..buat malu budak engine jer...tak brutal langsung...kalau layan linkin park ker,kira ok ler jugak...sepanjang lepak kat umah bujang,biler balik kerja pukul 6 ptg,terus flat...lembik,tak bermaya langsung....aku boleh lena dari petang sampai ler pagi esok...tak bangun2...memang flat giler,tak der tenaga langsung...member2 bujang pun heran.....

Keputusan
sib baik,pok jak suruh aku ke klinik,check apa masalah....terus ke klinik dr rosli kat seksyen 18,aku ceritakan masalah...dia ambik sugar tester level..terus check darah....pergh!!!!memang giler babas...masa tuh,reading sugar dalam darah,27...milimol aku rasa....hehehehehehehe...konpom wa sekarang antara pengidap diabetis...dr rosli kata,nasib baik umur aku muda lagi...kalau dah tua gerenti collapse punya...bermulalah aku sebagai pengidap diabetis semejak berumur 28 tahun...

Kesan
Pertama:Senang jer kalau aku nak tau kencing manis aku tinggi...bila aku kerap bangun malam utk buang air....boleh katakan sejam sekali...jadi,bila selalu buang air...tidur jadi tak puas....

Kedua:Bila memandu mata mula kabur..tuh antara sign utk diri aku kalau diabetis level aku tinggi...mata jadi kabur...pandangan jadi berair...kepala mula pening,bila mata cuba utk fokus...

Ketiga:yang nie paling kritikal....kemaluan jadi gatal2...serius beb..memang tak selesa....giler punyer tak selesa....larat ker asyik nak menggaru jerk...masa nie boxer pun kena basuh dgn air panas,tak bleh campur dgn anak2..nanti semut bulih hurung...apasal????tak percaya...???hehehehehe...

Punca:
senang jerk....masa wa duduk dengan kakak wa...tahun 2002,masa tuh tak salah aku ada world cup..tiap2 malam aku belasah coke 1.5L tuh...serius beb....wa boleh telan coke tuh 3 kali teguk jer,konpom coke tuh habis...beli bukan botol...beli jenis dozen...satu dozen,4 hari dah clear...rasa gas coke tuh dah tak rasa apa dah...tapi ingat...wa bukan layan jenis layan coke dengan ubat batuk campur plak rokok gudang garam....tak sanggup beb...ada member wa,duk asyik layang ubat batuk dgn coke,sekarang dah pakai pampers,umur lebih kurang wa....mana taknya...punggung duk keluar air...usus dah rosak gamaknye....

Mencegah:
tak der maknanya...sekali kena diabetic.terus lekat beb...tak bleh hilang,cuma boleh kontrol jerk....macam2 bini aku buat..beli beras mahal,apa ke nama nyer pun dah tak ingat...hampieh,tak sedap langsung,beras nyer macam bau lipas jerk...mana taknya,beras tak der kanji...

minum misai kucing...ader tanam kat belakang rumah...ada dua pokok...mula2 memang semangat nak minum,,rebus simpam dalam peti sejuk....lepas dua bulan mula malas....tapi sekarang dah rajin balik...

ubat-ubatan;sekarang makan 2 jenis ubat...amaryl 2.0miligm dengan gluchopage 850gm.silap jugak...sepatutnya doktor tak terus bagi drug yg terus kuat...bg drug yg biasa2 dulu..tapi sebab aku pegi klinik penal,dr terus bagi ubat yg paling mahal,makna kata yg paling kuat...so pankreas slow akan hasilkan insulin utk badan....sekarang nie tak tau ler..pankreas aku bleh hasilkan insulin lagi ke tak...

paling merisaukan adalah buah pingang..tak sanggup siut,kalau buah pinggang jahanam...sekali pergi dialisis rm160..seminggu kena 4 kali...argh tak sanggup.....saanggup ker pergi jumpa NIP/TUCK citer kat dalam axn701 beli buah pinggang haram kat US,rege dalam USD200,000..mana nak gagau..ingat senang ker nak curi buah pinggang org....Dr kata kalau aku tak control sugar level aku..by age of 40,buah pinggang aku akan rosak...alamak....risau nyer....tapi sedar sekejap jer la...makanan memang semua jenis kena pantang beb...tapi aku pantang jumpa...semua sesah...sekarang jerk,yg mula risau...

Makanan pisang,pulut,cempedak antara mende yg paling takut nak makan....kalau dulu masa belum kena diabetic,semua benda bleh sapu..sekarang tenguk jer lah...tuhan dah tarik 2/3 nikmat makan dalam diri aku..hehehehe..padan muka...dulu tuhan bagi pinjam,tak sedar diri,sekarang bila tuhan tarik sikit,mula terliur...mana tahan beb..kalau org bleh makan durian sampai 3/4 bijik..nie bleh makan durian 3/4 ulas jerk....cukup sekadar merasa jerk....kalau hari raya,org makan lemang tak ingat sampai demam...kali nie makan sepotong jer lah....

Kesedaran dulu xyl selalu membebel..tapi aku buat tak peduli jerk....tapi yg menyedarkan,masa kenduri umah pak madi...ada sorang jiran pak madi nama abg din...kesian siut aku tenguk kaki dia...dah hitam..daging kaki macam mereput...jari kaki pulak sumer dah genting2...macam nak putus jerk...aku tenguk dengan mata kepala aku sendiri....sedihnya....menitik air mata aku...takut pun ader...mender nie biler tenguk depan mata,baru sedar...dengan umur aku yg belum cecah 35 lagi dah jadi macam nie...kalau panjang umur,hidup lagi 15 tahun,macam mana ler jadi nya...ya allah minta dijauhkan...

Kesimpulan
kalau setakat dengan berpantang memang tak,jadi kena bersukan jugak....dulu main badminton,dekat beribu habis duit beli raket dan barang lain..tapi main 6 bulan lepas tuh stop..sebab apa?sebab tak ada gu..takkan nak main badminton sorang..takkan nak main single..berapa set sgt boleh main...jogging...malas...banyak jalan dari berlari...so ambik keputusan utk berkayuh atas nasihat VOL...high appreciation utk abg long aku,yang kenalkan sukan basikal kat aku...berkayuh nie...sorang2 pun jadi...

alhamdulillah,setalah hampir dua bulan setengah berkayuh berat tinggal 85kg....kalau dulu 94 kg..dah turun sikit..tapi dr kata,fat tak burning lagi..tuh baru buang air jerk dalam badan...kalau dulu pinggang seluar 42 sekarang dah boleh pakai seluar saiz 38...kalau tak,bini jemur seluar kat ampaian macam jemur kain batik dia jerk,sama besar...wakakakakakaka...ketuk meja pun dah boleh lama sikit, macam OCC cakap...

Ok nie jer,pengalaman aku selama 5 tahun jadi penghidap diabetis...alhamdulilah xyl byk menyokong dalam nak mengawal sakit aku....pernah sekali bini aku beli B-young keluaran produk zhulian sampai rm700 lebih..tapi tak menjadi gak...malas nak commit...kepada yg menghidap diabetis..kenali penyakit anda..dan kenalilah ubatan anda.....

5 comments:

  1. ok jen sama kita p senaman. aku takut siot baca hang punya experience ni. Jen crank yg problem tu. aku pernah jadi dulu masa sekolah. So kalau crank tu aluminium memang hampes...kena cari yg besi baru tahan. Dulu aku modifed aku tambah washer dan tukar screw dia. Kalau pakai screw dia yg ori dia akan makan crank drpd dalam sbb screw dia tu ada gigi. So aku pakai screw biasa yg saiz dia sama dan tambah washer.Skrg mbike aku tu dulu dah bagi dekat sedara aku.

    ReplyDelete
  2. ok..thanks 4 the info amrie...cranck dah ok...takmo heavy sgt berkayuh nie...takmo gak mod lebih2...cukup dgn apa yg ada...cukup sekadar aku bersukan dan bersenam..sambil tuh bleh turun berat badan...

    ReplyDelete
  3. Jen...bab ketuk meja hang pas kat aku...no...he...he...he...amik kutukan rakan sebagai pembakar semangat...JGN patah semangat...from SWEAPER taiping...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Saya juga sama seperti anda, dapat tahu kena diabetik umur 29 tahun, sekarang 30, bermakna baru setahun yang lalu, sejak control, simptom yang saya alami berkurangan, saya juga main badminton, tapi sekejap sahaja reason berhenti sebab masa tu bulan puasa then berhenti rehat, lepas tu terus tak mulakan ni dah jumpa balik puasa.

    Saya baru pindah rumah jadi rumah baru ni ada gym jadi saya suka kayuh basikal gym saja la, lepas tu berenang.

    Sukar untuk saya control makan sebab memng suka makan.

    Saya juga takut menghadapi masa depan doa saya biarlah anak saya besar sikit dan dia boleh jaga mama dia, masa saya tulis ni air mata hampir mengalir tapi tak boleh sebab kat opis.

    saya sayang keluarga saya, sayang anak.

    Saya nak teruskan perjuangan hidup untuk mereka.......

    ReplyDelete
  5. jgn takut..tuh saya kata...kenali penyakit dan ubatan kita...kena tahu apa diet kita....nyawa tuh semua dalam genggaman yg maha esa,,kita hanya merancang...ingat Kun Fayakun...kalau DIA kata jadi,maka jadilah...enjoy your life.....

    ReplyDelete