Saturday, July 4, 2009

Setia Alam-Puncak Alam-Setia Alam (+- 40km)

semuanya bermula semalam selepas GTR mengambil basikal dari rumah.Tetiba terpancar dari mulut aku"bro kalau 8.30 pg aku tak sampai,ko boleh mula kayuh"...hehehehehe

Bangun lebih kurang 6.15 pagi aku persiapkan diri utk berkayuh ke puncak Alam.Malam tadi,habis kenduri di Taman Dato Harun rumah sepupu,terus balik membetulkan crank aku yang dah tercabut,disebabkan saiz yg tidak betul...tepat jam 6.45pg aku mulakan kayuhan...berdebar jugak,dalam keadaan yang samar-samar aku membelah keheningan pagi....siut,lampu belakang pun tak ada,kena sondol dengan lori mati katak jer....tak per lah,dalam hati,aku niatkan dengan perkara yang baik...kalau tuhan nak cabut nyawa,bukan kira kat mana,dalam kotak pun boleh mati beb.

Berjaya melepasi pekan meru...Terus berkayuh lagi,malangnya,apabila melepasi jalan jambu,skru crank aku tercabut...hampieh...meraba aku pepagi buta mencari skru crank yang tertanggal....Alhamdulillah tengah aku meraba kat tepi simpang jalan jambu,juga jugak skru tuh,kalau tak jenuh aku menolak balik basikal.mungkin niat aku betul nak berkayuh pagi nie...perjalanan ke pergi kepuncak alam,tidaklah mencabar,kecuali mendaki bukit dipuncak alam utk tiba di roundabout bulatan ham....sial,memang segala sumpah seranah keluar,tapi aku tekad utk tidak menolak basikal...hehehehehe...akhirnya tepat jam 7.37 pagi sampai dihadapan rumah GTR dipuncak alam.

Perjalanan balik.
2 bukit yang terpaksa aku dan gtr tempuh,bukit felda dan bukit kempas.GTR menemani aku balik ke setia alam.semasa berhenti seketika di petronas sebelah bawah puncak alam,terjumpa dua rakan yg tak dikenali sedang berkayuh menggunakan road bike.GTR cuba ikut,aku...???lantak korang ler nak pecut dulu,diaorg berlatih nak masuk tournament,aku nak sihatkan badan jer....

semasa menuruni bukit felda terjumpa pulak sekumpulan 4 lelaki berkayuh dengan jersi yg sama.sempat jugak bertegur sapa dgn 4 0rg tuh."bang,klu abg maintain lagi 4 bulan,gerenti abg ada stamina"....aku senyum jer....mamat 4 org tuh badan memang fit.aku tenguk betis dgn peha depa lebih kurang saiz batang lemang yg harganya 5/6 hinggit...pastuh bila berkayuh...satu line,badan cekiciding jer semua...air friction kurang...aku????hehehehehe..kalau aku duduk depan depa,org dari depan tak nampak depa beratur belakang aku...wakakakaka..itulah betapa kembangnya badan aku,tapi tak sekembang badan kawan aku dari seri kembangan.Kawan yg kat seri kembangan tuh,kembang dia macam pokok ba'o'bab kat area padang pasir...wakakaka...

Apapun ketika mendaki bukit felda,memang macam nak berhenti...lori hantu kat belakang aku,siap tarik brek angin lagi...tak pulak dia bunyikan honm..klu dgr bunyi hon lori tuh,mau melompat aku....kat bukit kempas tak lah terasa sgt,sebab bukitnya landai sikit....tapi setelah berkayuh 2 bulan baru aku sedar...kalau dulu bila aku nampak org kayuh basikal aku akan tekan hon,dan marah2 kat dalam kete,sekarang kena kat batang hidung aku...padan muka aku....senang jer beb tuhan nak balas..klu dulu nampak bangla dan indon kayuh beskal,mestiaku hon,takut depa melintas...sekarang aku yang kena.....insaf aku atas apa yg aku buat selama ini.

GTR dah pecut laju kehadapan...lantak lah dia,aku bukan heran pun..apapun aku tetap gak sampai ke sri melur tepat jam 9.30 pagi....itu adalah check point terakhir.biarpun rumah dekat,mesti terus ke sri melur dulu.Jarak kayuhan lebih kurang 40 km hari nie...bukannya apa,aku risau takde stamina bila nak berkayuh ke manjung nanti dengan rerakan tepeng...raso weih,,,,stami8na takder nie....average speed dalam 18km/h jer...

Aku bukan apa,terngiang jer lagi cakap VZO."ko kalau main beskal mesti ada target.kalau setakat kayuh besa2,ko bukan main beskal..Jadi kayuhan ke manjung adalah target aku..terus ke lumut,kendian berkayuh di kepulaun pangkor...cadangnya 18/19hb 7 nie...sempat ketidak training aku tak tau...klu tak jadi tengah bulan nie...azam aku tetapa akan berkayuh ke manjung....chow...

*skrotum kebas tak abis lagi....Kat sini belah atas

kat sini sambungannya

2 comments:

  1. JEN...tarikh tukar lepas raya... bukan apa...bagi hang training cukup2...takut nanti hang jadi kembar DMG...he...he...he... apa2 pun aku sokong hang nak kayuh ke lumut gak...all the best...

    ReplyDelete
  2. aku ingat aku sorg jer yang kembang. rupa ada jugak yg ngaku dia kembang jugak. Silap jen bukan sri kembangan. Berseri dan berkembang dan panjang baru betoi. Apa2 pun tahniah bro jen. KAlau ada gerek2 2nd bgtau aku la. aku nak kayuh nak jadi badan mcm cekeding hehehehehhe

    ReplyDelete