Monday, July 20, 2009

Pangkor Attack 4-The climaks of INZAL

herm..mungkin tajuk agak tak berapa elok sikit...carilah dalam kamus utk words for inzal...hhehehehehe...bukan apa....terlalu puas utk diri aku..aku sendiri tak percaya apayang aku dah buat.sampai ke pekan pangkor lebih kurang jam 4.45ptg...DMG hantar bini dia utk ke seaview resort....pakat punya pakat akhirnya kami bersetuju bermalam kat seaview...sebenarnya aku tak kisah pun..tidur kat masjid pun boleh...sebenarnya lagi senang kalau dapat tidur kat chalet 3 segi..tapi pikirkan DMG dgn family...kami kena consider....

lepak dalam bilik lebih kurang 1 jam...zuren ajak rendam kaki dalam kolam....pakai seluar basikal aku terus rendam kaki...DMG cam biasa ler...ngayat awek..manis betul mulut org tua nie...dia memang champ dalam hal nie...kalau aku depan xyl gurau cam tuh...memang tidur atas sofa utk 2 purnama....wakakakakaka...OCC sampai...konon tak pernah krem katanya...baru nak celup kaki dalam kolam,terus krem...berkayuh beratus kilo,tak krem,kena air terus menangkap....zuren tlg selamatkan...aku tak de kederat nak menolak kaki OCC yg pehanya sebesar batang pokok resak...

lepas berendam kolam berendam kat laut pulak....30 minit main air laut...zuren ajak tenguk sunset kat menara tinjau....aku pun masuk bilik bersiap...

aku:nak pakai helmet ker....
zuren:pakai ler...nanti org ingat beskal sewa pulak..
aku:aku pakai selipar jerlah...
zuren:pakai kasut ler...safety wei...
aku:oklah....

aku bersiap....memang plan nak gi menara tinjau...

Pasir bogak ke menara tinjau...
mula kayuhan biasa jerk...aku rileks...santai kata org....lepas lalu satu pekan.....mula mendaki...nie bukit pertama yg aku tenguk 2 kali ganda bukit tangki air kat setia alam...pergh...aku cakap kat VZO,konpom beskal aku tak lepas....mesti crank aku sangkut punya....konpom...beskal aku tak bleh shifting...sial...beskal aku ngundur masuk gear reverse...aku lompat turun....masa nie..coach turunkan ilmu yg pertama....how to play with you gear...beskal aku 8 speed jerk.....casette pun mata dah tumpul...RD skewer punyer le gedabak besar...tuh aku cakap..aku berkayuh dalam kedaifan dan tanpa teknik yg betul...

Coach ajar aku cara nak tukar gear...kalau besar kat depan...belakang cam ner...belakang plak nak main macam mana...memang jenis aku,kalau nak belajor,aku tanya semua...ikut jerk...tak malu aku ngaku memang aku tak pandai main gear...biar kita humble dalam nak menuntut ilmu...jgn pulak dapat sikit,kita plak melebih...hehehehehe...pergh lepas naik menara tinjau...tapi masih teknik yg tidak betulll...sampai kat puncak aku tercungap...memang mintak nyawa..kat dada dah terasa pedih...tapi ok lagik...dalam 2 minit bleh cool down...tapi senak nyer tuhan yg tahu...masa nie punyalah bebal isap rokok..rasa jam tu jugak nak berenti....

layan turun bukit palk...aku tenguk depa turun bukit semacam...laju nak mampus...aku..pergh..memang aku pengecut...takut siut....bantai ada lubang ke,biawak melintas ker..mengkaruk tengah projek kat jalan,tak ke naya....aku main brek jugak...tak sanggup aku berkulit biawak kalau cium tar nanti...biarlah aku pelan pun tak per....

Perjalanan ke air port pangkor-Teluk Dalam
jumpa satu pekan...berenti beli air....siut...zuren gelak kat aku..ingatkan nak berenti lama...habis teguk air depa jalan...bangkai betui....tak per ikut lagi....kali nie aku tenguk bukit yg lagi 3 kali ganda dari bukit menara tinjau...ya Allah azabnya....tapi dah pandai shifting gear...aku nampak bukit,aku rileks sikit kali nie....kali nie memang feel naik bukit...steady jerk...siap boleh sembang lagi...dah pandai main teknik ular....teknik kedua sebelum teknik yg terakhir....hehehehe...kali nie memang layan....seronok jer...nafas pun boleh kontrol...rileks..memang rileks...

sampai kat airport,punya ler aku seronok...aku asyik cakap"wei aku lepas panjat bukit nie"...7/8 kali aku duk ulang ayat tuh...serius beb..memang tingggi....memang tinggilah...tapi lepas..dan tak tercungap2....ambik gambar kat airport pangkor...ader mamat bg broucher pasal pizza..lepak 10minit kami teruskan kayuhan...

turun airport melalui satu lagi pantai...berenti kejap utk possing gambar..tapi jerebu ler..tak dapat nampak sunset...ade dua mamat tengah sembang atas motor..aku tanya zuren jauh lagi tak...dia kata dah habis 1/3 jalan di pulau pangkor nie...ok..aku tanya ader bukit lagi tak..???dia kata sikit jer bukitnya...sikit kurang atau sikit tambah...????dia kata sikit jerk...

aku jerit kat mamat 2 org tuh utk tunda aku balik...coach jerit kat depa,kalau nak tunda charge rm30...hampeh....aku sahut cabaran terus berkayuh...

The INZAL is coming....
lepas possing terus kayuh..melalui satu chalet,belok kanan,kami mendaki sikit...aku pun mendaki...main ular sikit..berkayuh tegak sikit...sampai satu tempat aku tenguk 10 meter kedepan jalan macam dah putus.....

jeng jeng jeng......
aku toleh kanan.........................YA ALLAH...!!!!!!!aku jerit....semua perkataan tak elok kuar dari mulut,.....VZO jerit"jangan TENGUK!!!!....kuat dia jerit kat aku...VZO suruh tenguk bawah....

nak tau macam mana pemandangan dia...kalau dari kuala kangsar..masa nak mendaki terowong menora kat highway,arah utara ke selatan,akan nampak bukit kat sebelah kanan...haa..macam tu lah pemandangan dia..tapi bukit dia memang tegak....masa separuh jalan...sebijik motor honda EX5 tak lepas masa nak daki,siap mati enjin kat tengah bukit tuh...siap berundur lagi motor tuh....

pergh...aku yg berkayuh nie apakan lagi....zuren dah gelak semacam...aku rasa memang dia nak gelak sambil berguling..tapi dia sabar..sial lu zuren...lepas nampak bukit sebelah kanan..aku ambik nafas..tarik dalam2...sedalam jurang laut kat filipina....kayuh biasa dulu...ok..tak sampai lima minit aku dah mula main ular...main ular pun tak lepas....coach bg semangat kat aku....masa nie kalau ikutkan memang aku nak melompat jerk...tapi aku push lagi...push dan terus push....main ular pun siap nak turun lagik...OCC dah kuar nafas khinzir...

aku dah mula kuar bunyi enjin boeing..memang azab...azab...masa nie aku mengucap 3 kali...allahhuakbar,ntah berapa kali kuar dari mulut aku....milo bar dan pisang yg aku makan..sumer rasa nak terkuar balik...ya allah...azabnya...aku telan balik muntah yg nak terkuar tuh..sib baik baru sampai kat kerongkong lagi..karang kalau muntah kena kutuk 2 keturunan setengah..tak sanggup siut.....punye ler seksa...nafas kuar ikut semua lubang yg ada kat badan,,,lubang hidung,mulut...lubang telinga....semua ada....punyer ler penat....

nampak satu lencongan kiri...aku minta coach berenti..memang tak lepas dah..kena ambik angin dulu...semua berenti...tapi salute kat coach..masa mendaki,siap suruh aku jgn bercakap...biar dia sorang jer cakap...pas tuh dia nganjing aku...siap bleh kayu laju2 kat sebelah aku...ya allah,apa jenis kederatl yg ader kat dalam badan dia...aku rasa coach pun byk telan muntah dulu..tuh sebab kuat macam badang...badang jer yg bleh telan muntah...wakakakakaka

takpun aku suspect coach pakai susuk kat kaki...hehehehe....kami stop kejap...aku tak bleh berenti tarik nafas..sebelum tuh aku dah tertunduk kat handle..OCC,zuren,coach duk ingat aku dah kena serangan jantung...hampieh betul korang....tapi memang aku tak bleh bercakap...dada rasa pedih tak ingat..macam kena hiris dgn sembilu daun buluh..suara memang tak bleh kuar..dekat 5 minit jugak aku bernafas tercungap2...kat sini coach ajar lagi teknik bernafas macam Jit Fat...hero kartun dulu2...pergh...bernafas kali nie byk melegakan aku....cepat jer cool down..tapi susah jugak nak praktik..maklum ler,tengah penat siut...

DMg sampai dengan motor dgn bini dan anak2...hampieh betul...masa tuh dah dekat maghrib...korang bayangkan senja2 kat tengah hutan...lepak dalam 30 minit panjat lagi...zurin kencing aku lagi..mungkin untuk bg moral support kat aku...panjat lagi...coach mula buat lawak"apasai aku jalan dah jadi lain,aku mai dulu takdak pun"...kanena...tengah nyawa kat lubang hidung dia bleh melawak...ceremper betui..aku senyap jerk..mulut katup..nak control nafas...

Yang nie lagi azab..aku ingat habis dah..ada satu lagi..memang tegak..siap kena patah kiri pulak...bukan sikit2 punyer korner...aku korner..masa nak mengayuh,beskal siap wikang lagi..ish...gabra nyer aku..terlentang ke belakang tak ke naya...akhirnya sampai jugak kat puncak..dah nampak lampu2 kat jeti...

masa nie depa dah cabut pi depan punya laju depa turun bukit...aku ngeri...tayar halus siut...700c...mana berani...lagipun,baru sgt berkayuh..depa nak kata apa,aku tak peduli dah...sayup jer aku nampak depa kat depan..masa nie adalah saat yg merugikan utk aku..sepatutnya,dah penat panjat bukit,inilah upahnya..layan turun bukit pulak..tapi aku tak berani ler...turun pelan2 jerk,sebab hari dah gelap...turun...naik.....turun...naik....

tapi sampai satu bukit tuh agak tinggi jugak...tengah sedap feel berkayuh..basikal aku wikang 3 kali...masa tuh aku dah mula takut..apa lagi aku lompat turun..takut sgt kalau terlentang kat belakang...menapak dalam 5/6 langkah dtg palk lori...hampieh...3 kali dia offer aku naik lori...allo..silap ler....aku takkan naik lori..kayuhan utk keliling pulau pangkor mesti dihabiskan...ingat lagi cakap ongah geng tepeng"...malu kalau tak pergi sekali jerk...tapi malu kalau naik lori,7 kali ganda"...fuh tak sanggup siut malu tujuh kali ganda...bior aku merangkak dan bertatih,nama nak naik lori tak akan sekali....hehehehehehe...

Alah bisa tegal biasa
Lepas tuh aku nampak semua bukit biasa jerk...dah tak rasa apa...hehehehehe..bukan maksud nak riak atau bangga diri..inilah tahap maksimum yg dah aku lalui,kalau sebelum nie,bukit tangko air tuh mengerikan,kali nie rasanya ...hehehehehehe...argh malas nak cakap,nanti riak pulak...hehehehehehe...simpan jerk...

aku ingat dekat nak sampai rupanya jauh gak lagi...depa tunggu aku kat depan...masa kayuh dalam gelap bertemankan cahaya lampu motor DMG,aku tercium bau org tumis bawang putih...siut...wangi betul.aku tenguk kiri kanan gelap jerk...mana pulak org tumis bawang putih dalam hutan gelap gelita nie....sial...kaki aku tetiba jer jadik ringan...tenguk bawah aku pecut tak ingat...

akhirnya
sampai jugak aku kat pekan pangkor....menjerit kat dalam pekan sensorang macam org hilang separuh akal...hehehehehe...seronok siut..dapat lepas kayuhan mengelilingi pulau pangkor..bg siapa yg dah samapai pangkor dan dah cuba pusing pulau tuh,boleh gambarkan apa yg aku cerita...saper yg tak nah sampai mungkin pening sikit nak imagine...

sampai kat pekan kami pi kedai sat...zuren beli air...aku senyum sensorang...OCC,zuren,coach tak abis puji...bukan pujian depa yg aku harapkan..depa tak puji pun tak aku tak kisah..tapi kepuasan yg ada kat dalam diri,susah nak aku gambarkan....tapi sebab depa jugak aku lepas pusing pulau..kalau depa tak buat macam tuh,memang tak pegi kut...tobat aku tak pegi..tapi percayalah...sekali dah lepas,rasanya mental dah ok kut...sebab dah ada tahap maksimum dalam diri aku...tapi mungkin ader lagi yg lebih maksimum,dan mungkin aku akan jumpa lagi....mana tahu...

masa tengah minum,VZO racun aku masuk offroad...aku tak mo argh...jatuh ler,terkehel ler...kotoq ler...kekekekekeke...sebenarnya aku tak der beskal..kalau nak masuk pun tunggu dapat beskal cam DMG,baru aku masuk.

Kesimpulan
rakan tepeng
Terima kasih utk rakan tepeng...VZO,DMG,OCC dan zurin.....kalau tak pasal korang memang tak tau nak cakap apa...terima kasih support aku..terima kasih kerana meledakkan kekuatan dalam badan aku...terima kasih segalanya..jasa hangpa sumer aku tak lupa...tapi aku sedih gak bila hang pa tipu aku..kira misi aku nie tak accomplish sebnarnya...tapi aku tau hangpa risaukan aku...insyaALLAH kalau panjang umur.Kita tawan puncak cameron highland....kita kayuh dari simpang pulai sampai puncak..kali nie takluk banjaran pulak...

Rakan Ham V32 Manjung
terima kasih sudi layan aku masa kat petronas...terima kasih tolong temankan masa kat jeti...sorry aku tak bleh ingat callsign hangpa..kepala weng masa tuh...ader rezeki kita jumpa lagi...mai sini tepon,ader rezeki kita jumpa....

Yang belanja
terima kasih utk yang belanja aku makan dan minum,walupun tak tau nama,walaupun tak kenal aku tetap nak ucap terima kasih..nie pengalaman paling berharga dalam hidup aku...aku kayuh sensorang,bila aku pikir balik,memang macam mustahil jerk...tapi alhamdulillah semua nya selamat

My Wife
terima kasih kat XYL,bg moral support dan kewangan..itu yg penting....terima kasih kerana paham dan vey2 upportive..tak tepon pun masa aku kat sana..mungkin ummi paham didi penat kat sana,duduk bersedekah dengan rakan2...hehehehehe..mungkin jugak tak mo bg aku hilang okus masa berkayuh..thanks my dear...

Utk along,angah dan adik adah....
Didi dah berkayuh dari sabak bernam ke manjung,sorang diri....masa umur 33 tahun..tak de apa yg pelik...always positive...cabar tahap kemampuan diri....ingat kalau buat baik dengan org,insyaAllah kebaikan tuh akan terbalas satu hari...jangan menyombong diri,jangan cakap menongkat langit,cakap kena selalu berhati2,jangan sakitkan hati org,bergurau biar bertempat,jangan bossy sgt nanti org menyampah,kalau tau banyak mender pun,diam jerk,jgn tunjuk seolah2 sumer mender kita tahu....paling penting......PROUD for what you ARE!!!!!!!!

hehehe..pada semua pembaca,tak der apa yg menarik pun..ini hanya catatan perjalanan diri aku,,,mungkin setengah org baca,tak rasa apa..tapi bg aku,inilah kepuasan sebenarnya....



1 comment:

  1. syukur JEN...itulah nikmat berkayuh, hanya yang merasainya sahaja boleh meluahkan perasaan gembira dalam diri...nak ungkap dgn kata-kata payah ...

    Mintak maaf...kena kencing hang...pasai hang degil... teman tolong gambarkan... kalau masa mula ke pangkor hang dah rasa mental camana... kalau hang balik kayuh lg mental hang for sure 3-5 X ganda down... PASAL KAT PULAU PANGKOR HANG DAH BYK KALI INZAL...


    Teruskan berkayuh dgn teknik yang betul...SALUTE TO COACH

    ReplyDelete