Wednesday, July 15, 2009

Afif - Juzu' Amma

Malam tadi sambil melepak kat depan tv dengan anak2,afif mintak aku semakkan surah al-fil....pergh terkejut jugak aku sekejap...biar betul anak aku sorang nie....aku pun dengar....boleh tahan jugak dia menghafal...walaupun afif menghafal tanpa tajwid yg betul,sekurangnya,sejuk jugak bila along dah mula menghafal.....

memang sistem pembelajaran sekarang dah jauh berubah..dari surah al-fatihah,an-nas,al-falaq al-ahad sampai ke surah al-fil aku test afif...memang kadang2 ada sebutan yg tak betul...aku heran semacam biler tenguk afif baca....xyl gelakkan aku...tu lah pasal..rajin sgt luangkan masa dgn anak2...hehehehehehe..padan muka guek...

memang sistem pembelajaran anak2 sekarang jauh berbeza dari yg dulu..kalau dulu pegi tadika asyik menyanyi dan mewarna,sekarang tadika dah ada lesson plan tersendiri...dahsyat betul ler...aku dulu masuk tadika islam jerk....nyanyi pun lagu sepohon kayu jerk...klu sekarang,macam2 nasyid depa tahu...nasyid lagu khatam quran pun dia dah tahu....tapi tak jugak ok ke tak...takut jugak program atau pembelajaran yg diisi memberatkan kepala anak2....

paling aku seronok biler afif baca surah al-fil...biler tang penutupnya...patutnya "faja'alahum ka'ashfin ma'kul"...tapi afif baca "faja'alahum ka'ashfin MA'BUL"....aku betulkan bacaan afif.dia kata betul la, apa yang dia baca....tapi aku kata salah....afif berkeras jugak kata dia betul...aku tanya balik kenapa dia stick dengan bacaan dia...afif jawab dia terdengar perkataan MA'BUL masa tenguk cerita hindustan kuch kuch hota hei......siut betui,dah masuk pengaruh hindustan dlm kepala anak aku...jadi aku ceritakan apa yg sebenarnya..bukak juzu' amma dan tunjuk pada afif...tapi tulah...afif sekadar menghafal...belum boleh lagi mengeja dan menulis jawi...

tak pe la long....belajar pelan2...hafal jer...at least kahwin nanti kalau jadi imam,tak der le asyik baca surah annas jer...dah ader byk yg along ingat...hujung tahun nie,didi sunatkan along.....tak sakit sunat tuh..org kata macam gigit semut...dah tak main balut2 macam org dulu..sekarang semua main laser...hehehehehe..tak sabar nak tunggu along afif bersunat...apa yg pasti upah bersunat dah tentu PSP...aduh...penin seeehh....Kat sini belah atas

kat sini sambungannya

No comments:

Post a Comment