Wednesday, April 7, 2010

Ziarah...

Isnin lepas berkesempatan melawat pak angkat aku kat hospital serdang...ada komplikasi jantung....duk kat wad tingkat 7A....adoyai...masa aku masuk wad tuh,tenguk ader 2/3 patient yg tengah baring sambil mengerang...."penat doktor...takder ubat ker..." 2/3 pakcik duk ulang ayat yang sama...

aku terus ke katil pak angkat aku..aku nyembang dengan pak angkat aku,apasal lama tak tenguk dia...hampir setahun aku tak jengah pak ndek aku nie....pak ndek aku nie,kena komplikasi kencing manis yg memang teruk laa....buah pinggang dah problem,paru2 pulak dah berair..kini jantung pulak dah sumbat....

dia duk nasihat aku suruh control kencing manis aku..jgn jadi macam dia...dah tahap kritikal...pagi makan 33biji ubat...tengahari makan 33biji,dan malam makan 33 biji ubat....adoyai,lagi sebijik nak cukup seratus...dialisis pulak seminggu 3 kali....

pastuh aku tanya,kenapa org depan katil depan dia duk mengerang,walhal bukan nyer ada luka apa pun....pak ndek aku cerita,tuh baru lepas buat dialisis....dialisis nie,dia sedut air dalam badan,pak ndek aku kata 2 ke 4kg....apa...?????2-4kg...giler ker apa..???betui laa.....sebab buah pinggang dah rosak,dah tak boleh nak filter toksin dalam badan dalam bentuk air.kalau tak sedut badan,muka,kaki dan tangan akan jadi sembab2.....so,biler lepas buat dialisis,badan akan jadi lemah-selemahnya....itulah hemodialisis....

aku terus sembang dengan pak angkat aku nie...pak ndek aku...sian aku tenguk dia menderita sakit kencing manis...byk dia nasihat aku pasal diabetis aku....klu dia kena diabetis masa umur 40 tahun,aku kena diabetis masa umur 28 tahun lagi....aduh..risau nyer aku...so bayangkan aku kalu boleh cecah umur dia....Ya allah,berikan kekuatan pada aku...

ziarah aku kat wad 7A hospital serdang memang menyedarkan aku lagi...biarlah aku addict utk berkayuh sekarang nie...biler aku berkayuh badan aku sihat,sebab aku boleh kawal makanan aku....tak sanggup rasanya nak menanggung.....

1 comment: