Monday, June 22, 2009

My Bike

Tak pernah diceritakan sebelum nie apa jenis basikal yang aku guna.....lepas dapat duit claim yg tak berapa banyak,aku pergi beli basikal..brand exitway...7 speed.lama gak berkayuh dengan basikal nie.Kat sini belah atas

Lepas dapat AA utk class A,aku terus ke umah MDY,lama dah cerita nie...sembang punyer sembang,dapat basikal yang dah terbiar lama kat umah pak MDY.Sebenarnya aku bukan berkenan kat basikal nie,aku cuma tertarik kat gear basikal nie....kecek punye kecek,bodek punyer bodek,pak madi bagi aku beskal nie...hehehehehe



beskal nie telah dirojakkan,dari shifter,FD dan RD belakang,sadle sumernya dah kena tukar,pak madi kata kerja anak2 dia.Tak per lah...aku hantar basikal nie ke seksyen 11 utk estimate repair cost.esoknya baru dapat tahu berapa total cost utk repair.balik terus aku survey brand MERIDA...pergh boleh tahan siut....Model Croad8700 tahun 1999 dah byk yg ditukar apabila model sama dikeluarkan pada tahun 2005.Berat frame hanya 2.7kg termasuk fork depan...ringan jugak nie....


Esoknya dapat call dari uncle heng kedai beskal seksyen 11,estimate cost rm500.shifter kena tukar,rim kena allignt balik,rantai dan byk lagi ler.....sebab tak der duit,aku tangguhkan dulu projek repair beskal...lama gak terperap kat kedai heng,lebih kurang 2 minggu.memang nak buat,tapi kecairan kurang memberangsangkan.


dapat rezeki sikit,terus aku repair beskal nie...pergh...kayuhan pertama dengan beskal nie,memang menakjubkan....hehehehehe...best siut...ringan dan banyak beza dari beskal yg aku beli...kayuhan bersama vol dan gtr byk jugak beza,maklum ler,2 minggu tak berkayuh dgn diaorg,semalam berkayuh byk jugak bezanya,cuma muntah bila nak tawan bukit tangki air kat setia alam...siut betul...nanti aku cerita laa,pasalkayuhan kami...aku tau si GTR dah tak sabar2 nak baca review aku pasal basikal.




apapun balik berkayuh hari sabtu,berat aku dah tinggal 85kg,itu yg paling memberangsangsangkan,dari pada 93kg tuh...hehehehehehe.Byk yg perlu nak diupgrade utk basikal nie...tapi aku taknak upgrade lagi....kalau ader rezeki nak beli gadget utk berbasikal....


tayar nak tukar,nak beli glove,nak beli helmet(pinjam lg skrg ni) ,stand dab nak tukar sadle...pastuh 2nd upgrading nak tukar crank set,FD dan RD jenis Deore jer,yg standard patut ada kat basikal nie.


3rd upgrading aku teringin nak pakai rim MAVIC...hehehehe..boleh tahan gak rege rim nie siut....boleh dapat rim 17 kete dari negara taiwan atau pun brand BSA atau JRD hehehehehehe... oklah...lepas nie aku cerita pasal route kita org berkayuh....


nota kaki

FD=front derailleur

RD=rear derailleur

crankset=tepat kayuh

derailleur=tempat nak turun atau naikkan gear

sadle=tompek duduk...

sterm=kepala yg pegang handle basikal

coverset=sporcket belakang

banyak term nak kena belajar lagi weih...kat sini sambungannya

3 comments:

  1. jen jom join 12hb ni kat kontan ade acara kayuh mengayuh sambil2 tengok alam semulajadi dalam utan pahang..

    trek x jauh 35 km je,just 4 fun actvt..aku pun insyallah ade kot,tp aku keje angkut barang drive 4x4..boleh jd broom wagon ko ngan firdaus,hehe aimil nak join pun bole gak

    ReplyDelete
  2. trek offroad atau onroad??
    klu offroad,aku tak berani lagi laa....
    saper penganjur?nak tenguk kat website mana..???
    minat gak nie...

    ReplyDelete
  3. memang tak noin..tapi 12 tu ada meeting lah..pastu kalo jadi nak gi Perak...merisik..huhuhuhu

    ReplyDelete