Tuesday, June 9, 2009

1st qso at 40m

Stim dan mengasyikkan.Itu yg mampu aku gambarkan...memang best.ini semua pak madi punyer pasal....satu petang dia ngajak gi umah OO,tapi tak bernasib baik...pak OO pegi kl.Kat sini belah atas

tak jadi kerumah pak OO,aku ke rumah pak Madi...main set HF dia....memang stim...dapat qso dgn org indon...walaupun bunyi HF agak menyakitkan telinga...tapi satu kepuasan bagi aku...pergh stim...memang best....kemaruk...sekarang nie duk asyik gi umah pak madi,menumpang set HF dia....


lepas qso dgn 2 stesen di indon,aku sms aur ajak cw qso....herm...audio aku,aur dapat,tapi audio aimil agak halus sgt bunyi nyer...masa cq...ader mgl menyahut panggilan aku....memang slow...aku tak dapat copy...main kat 7.043Mhz...seronoknya tuhan jer yg tahu....


tapi memang aku akui,terlalu byk beza qso di 2m dan di hf...aku qso laju sambil menjerit2...hampeh...termengah2 aku dibuatnya....sembang di HF tak perlu past kat org lain.walaupun ader 2/3 org di frequency tapi hanya perlu fokus dengan satu stesen jer.letih dan termengah2 aku dibuatnya.pak madi saja biarkan aku...dia tak tegur pun...lepas habis qso,bar dia cerita kat aku....itu yg aku cakap,tak semestinya 9M lebih byk ilmu dari 9W....


cerita plak tentang cw qso...nie lagi la byk mender yg aku tak tahu.Lama siut aku tak practise...ability aku menerima cuma kurang dari 12wpm...maklum ler tak pernah practise...masih memerlukan latihan utk meningkatkan keupayaan penerimaan...betul,9m boleh qso sama ada dalam bentuk voice atau cw mode...tapi pada aku,lebih tertarik dengn cw qso....sebab apa,sebab cw mode boleh pergi jauh jika dibandingkan dengan voice....


ok lah...insyaALLAH hujung tahun nie,nak dapatkan satu set HF...yg basic pun takpe....icom 718 pun dah kira ok....memang otak nie macam2 nak layan/beli...tapi hf nie,buatkan aku terpaku....geram nyer....
dah janji dgn cikgu lan nak gotong royong buat antenna 3 element kat umah aku...aku plan nak kumpul dulu brg keperluan dan gadget2 hf dulu pas tuh baru ambik set....mana nak gagau duit kalau nak beli sekali rap...pereh yeop weih....duit bukannya nak ader sgt...aku jumpa dgn BJL,katanya nak buat yagi,modal tak sampai rm200...kalau beli...mahal siut....cuma ATU tuh kena beli laa....kalau homebrew,nanti takut tak cantik....
argh...sabar jer....tak perlu terlalu gopoh dan gelojoh..biar satu2....macam basikal...tahun lepas lagi nak beli...tapi tahun nie baru dapat...cuam aku harap..tahun nie aku dapat set HF..itu aje...kat sini sambungannya

2 comments:

  1. aku blum cube HF gi jen..teringin jugak pas baca blog ko ni..tp callsign x buat2 lagi ..huhuhu

    ReplyDelete
  2. pelan2 bro...aku pun budget lari bulan lepas...buat callsign,tukar tayar,aircond kereta pulak rosak..

    skrg tengah ikat semua jenis nafsu....nafsu HF jer aku biarkan...target hujung tahun nie...hehehehehe

    ReplyDelete