Tuesday, April 14, 2009

Ada apa dengan Nama???

Pergh....dia org nie takder nama komersial lain ker.....?????malam tadi aku duduk melayan anak2 depan tv...selepas habis berita utama tv3 kami tonton,kami masih lagi mengadapa televisyen....selalunya xyl dan akan akan masuk bilik sebelum berita utama habis...tapi sebab malam tadi aku bergusti dgn anak2,xyl lambat sikit masuk kebilik...
habis jer berita malam tadi,aku terus biar tv aku duduk di siaran tv3....afif sibuk nak tenguk rempit vs impak maksima.aku pun layan jer lah...sebenarnya memang tak sesuai untuk anak2 pun....aku sendiri pun tak suka.walaupun jiwa nie jiwa motorsport tapi rasa menyampah pun ader....baik aku suruh afif layan wonderpat atau pun postman post....
yang paling aku tension bila nama pelakon perempuan yang terpampang kat tv....aku pun tak tau laa,nama tuh nama komersial,nama samaran atau nama yg diberi oleh mak dan ayah pelakon tersebut.tak paham aku di org nie....aku tenguk nama pelakon tersebut terpampang ZEYNA IBRAHIM.....pergh.....memang kalau baca sekali lalu tak menjadi apa pun...tapi kalau di tenguk,dan dibaca,macam Z I da dit A pun ader...malu aku nak sebut....tak ader perkataan lain ker atau nama lain ke yang nak diberi....adus...aku mendoakan agar nama tersebut bukan lah nama sebenar pelakon tuh....sedihnya aku....
begitulah org kita...punya nak kormesialkan nama,sampai tak sedar maksud disebaliknya...walaupun ejaannya tak menjurus secara langsung kepada perkataan tersebut,tetapi jika diaamati itulah hakikatnya....kita makin jauh terpesong dengan teknologi kecanggihan sehingga lupa dengan tatasusila dan agama.
zaman sekarang jika anak peperempuan diletak dengan nama zainab,fatimah,mariam,aisyah dan sebagai nya,nama tersebut tidak lagi sesuai dipandangan kita.terasa agak pelik dan tiada komersial value kata setengah org...zaman sekarang kalau boleh,nama anak nak diletak sampai 3 atau empat nama.memang tak der salahnya,dan terpulang kepada ibu bapa,tetapi itulah trend masa kini....cuba lihat kepada sahabat nabi ali......cukup sekadar nama ali...tetapi gelaran dibelakang nya yang sepatutnya menjadi kebanggan kita...Saidina Ali KaramALLAHhuwajhah.Saidina ali mendapat gelaran tersebut kerana beliau menjaga mukanya dari melihat benda yg tidak baik,malahan beliau tidak pernah melihat najis beliau mahupun kemaluan beliau sendiri.begitu rasanya......
Untuk anak2 didi,sekiranya anak2 besar nanti,maafkan didi dan umi sekiranya nama anak tiada kormesial value ataupun terlalu singkat...nama yang didi dan ummi berikan untuk anak2 sebanrnya adalah melambangkan karakter anak-anak didi.biarlah nama anak2 didi menjadi kebanggan anak2 suatu ketika nanti....
salam sayang didi utk pejuang dan srikandi didi dan ummi...
Afif:11012004
Dzikri:05102006
WArdah:25122007

2 comments:

  1. agaknya terpengaruh dengan 'Xena: warrior princess' tu...tapi tu la org melayu, main tiruu je, tak tau apa kesannya pun...nabi dah pesan suruh bubuh nama elok2, main bantai je...lepas ni kalau kena tangkap sbb ber'zeyna' pun (harap2 jangan) dia tak kisah, "dah nama saya mcm ni nak buat mcmana"...73

    ReplyDelete
  2. susah depa nie...nak letak nama sedap tapi main hentam kromo jerk...

    ReplyDelete