Tuesday, October 21, 2008

Anak2 DiDi~Angah Dzikri d'Matt Damon~



PENDaftran
2 hari selepas Dzikri dilahirkan,Pejabat pendaftaran Kuala Kangsar...

Kerani:Nie jer nama anak encik??
JeN:yup...nie jer nama anak saya
Kerani:tak der mohammad ker,atau nak tambah apa2 kat depan??
JeN:Tak ader,kenapa puan..??
Kerani:bukan aper,trend sekarang selalunya nama anak 3 nama...
JeN:anak saya nanti bila dah besar,InsyaALLAH byk gelaran dan jawatan Puan.

aku malas nak layan...ialah..mana tahu,kut anak aku nanti bila besar,ader YB Prof Dr etc...tak ker kalut nanti nak letak kat businees kad dier...mana satu gelaran mana satu nama...lagipun aku malas nak menyusahkan diri aku sendiri biler dier masuk sekolah nanti...Bila kena isi borang,baru ader akal nak mengisi nanti.masuk pulak darjah satu,ader buku tulis dan latihan,heh..bercinta nak menulis,baru tahu sakit belakang.Tapi zaman dah berudah..buat jerk rubber stamp...wakakakakaka...

Memang dah decide dgn XYL,anak2 nanti diberikan satu nama sahaja.Senang atuk dan opah nak panggil.Nama pun tak perlu komersial sgt,yang exclusive.Asalkan nama yg tidak membawa makna kepada keburukan sudah lah.Teringat kes kawan aku....nama mak dier RAMlah bapak dier nama maDZAlan,jadi nama adik beradik dier semua dimulakan dengan nama RAMDZA,kononnya gabungan nama mak dan pak dier...hehehehe..bukan nak kutuk,tapi cari dalam kitab takder makna pun...nasib baik jugak,kalau ditakdirkan nama mak dier SUraya,bapak dier pulak marZUKI,jadi SUZUKI adik beradik dier nanti...wakakakakaka..aku takut biler masuk sekolah,biler upsr,pmr atau spm,biar duduk kat depan,terutama yg lelaki.Biar dia susah nak meniru.(harap2 biler depa besar tak marah ler).kalau duduk belakang mesti nak bawak TOYOL(Tolong Org Yg Otak Lembap).itu antara sebab mengapa nama DZIKRI dieja dgn sebegitu rupa.kalau dimulakan dgn Z,takut duduk kat belakang masa ambik exam nanti.Kalau dieja dengan jawi,pun ader beza sama ada dimulakan dengan 'zal' ataupun 'zai'.korang bukak ler kitab,cari makna.

KELahiran
Angah Dilahirkan dgn keadaan yg penuh thrill...hehehehe...bulan poser,5/10/2006.Lepas sahur,dalam pukul 5.30 pagi,xyl aku kejutkan aku,katanya contraction dah mula.aku pun buat tak tahu jer dulu.bukan apa,tujuan aku supaya bini aku bersalin kat hospital kelang jerk.Xyl nak bersalin kat Kampung,Hospital Kuala Kangsar.aku kalau boleh nak jaga sendiri bini aku.penat woo,nak ulang alik KL ke perak,minyak ngan tol jerk dah dekat RM250,baik aku jaga sendiri.

Pukul 6.30 bini aku cakap contraction dah mula cepat,aku pun dengan suka suki cakap,bersalin kat klang jerlah.Apalaga,bini aku kuar moncong 2km nak bersalin kat kg jugak.pergh...ader yg bersalin dalam kete nie....hehehehe..pujuk punya pujuk,tak makan dipujuk,nak jugak bersalin kat kg...campak brg aper yang patut dalam bonet kete,terus balik.masa drive balik,bini aku dah tak byk ckp,sampai TG malim,aku tanya boleh tahan lagi tak,dier kata ok lagi...aku drive lagik...sampai tapah aku tanya lagik....dia kata still ok....sampai ipoh xyl aku masih mampu bertahan...tapi dah tak banyak bersembang dah,muka dah merah padam tahan sakit agaknyer...masa tuh pulak PERDANA V6 aku pakai spring potong jerk...mana ader duit nak beli EIBACH bro..kawan pun dgn kengkawan umah kasih sayang..hehehehehe...so..terhentak2 ler bini aku...hehehehehe..sampai jerk exit kuala kangsar,terus bini aku cakap nak pergi hospital.

Duduk atas willchair,nurse angkat duk atas katil.pergh dah bukak 8cm tuh,memang risky.nasib baik,kalau tak bersalin dalam kete la bini aku macam abby abadi....wakakakaka..Along Afif masa tuh ler pulak nak berak...pergi basuh berak dier,mandikan sekali,alih2 bini aku dah bersalin.Kalau masa Along afif kuar,aku duduk sebelah xyl,boleh tenguk CROWN(ubun2) afif,tapi angah aku tak sempat.Takde saper nak tolong jagakan Along Afif the brad pitt.Takperlah,janji xyl dan anak aku selamat.Begitulah Angah dzikri the Matt Damon dilahirkan..

2nd Child Syndrome
angah nie aku peratikan pelik sikit perwatakan dier...keras hati,cepat menyelap(mengamuk),dan byk akal...pas tuh ader satu habit dier yg paling mengerikan....biler dier menangis&meraung tiba2 dier senyap,tak bergerak,kaku(slap),pastuh biler gerakkan badan dier,akan sedar,pastuh dier sambung balik menangis..gabra gak aku...2/3 kali kena kes macam tuh.bawak jumpa doktor pakar,kata nya dier menangis sampai tak cukup oksigen kat dalam badan...pergh...cayalah angah...lepas aku tanya pengalaman kengkawan aku...rupanya,selalunya,dan acap kali anak no 2 nie..memang pelik sikit,perangai dan perwatakan pun memang berbeza.cari kat dalam internet istilah nyer macam kat atas tuh..tapi bukan syndrom down,yang tuh sebab tak cukup kromosom beb....

Paling menyedihkan ketika umur angah 8 bulan ke 1 tahun 4 bulan.masa nie aku memang jarang kat umah.Jarang kuar malam tapi balik lewat malam,hehehehe..pinjam ayat kawan aku.Masa tuh aku tak rapat dgn dier,sampai dier pun tak kisah dgn aku,dukung ker,dodoi ker sumer tak heran.pergh punyer ler nyesal,tapi dah cover balik sekrang nie,agaknyer cam tuh ler anak yg tak dapat kasih sayang....sekarang dah ok...kengkawan yg aku selalu melepak dan kuar pun dah jadi antara kengkawan baik aku,dan boleh diistilahkan macam adik beradik sedarah sedaging aku.Nak citer pasal depa.aku kena buat episod lain,tentang abg2 dan adik aku...

Final Episode
Harapan didi moga angah jadi anak yg bermaruah,berkhidmat utk masyarakat dan memperjuangkan agama."BE A GOOD BOY,DON'T BE A BAD BOY"

No comments:

Post a Comment