Tuesday, October 21, 2008

Anak2 DiDi~AfiF,Dzikri&WardaH

DiDi.....masa dapat AFiF...

xyl:abg nak anak2 panggil abg apa?
JeN:panggil didi lah..
xyl:DiDi...naper tak ayah,abah,daddy etc...??
JeN:ntah...nampak mcm muda & Freindly

So dari situ,anak2 aku panggil didi.Kadang2 pening jugak antara BiBi(org gaji) dgn didi.Kena pulak angah(no 2) pelat sikit,memang susah aku nak bezakan.

Freindly...aku kalau boleh nak anak2 anggap aku macam kawan sendiri..boleh untuk berkongsi.Ayah aku didik aku untuk rasa takut pada dia.Hormat pun ader jugak,tapi yang lebihnya rasa takut.walaupun dah 32 tahun hidup,tapi rasa takut masih ader dalam diri aku.Tapi bila kahwin,nampak perbezaan didikan antara keluarga aku dan keluarga mentua aku.kalau sebelah keluarga aku banyak meninggikan suara dan kekerasan serba sedikit,tapi sebelah mentua aku banyak mengunakan pujukan dan nada suara rendah.memang jauh beza.Walaupun tak pukul,tapi adik beradik bini aku masih tunduk dan patuh pada parents dia.2 cara yg berbeza..pernah satu pagi pak mentua aku kejutkan anak bongsu dier untuk semayang subuh sampai 25 kali sebut nama...aku kira sendirik...masa tuh buat2 tidur...yg menantu nie,dier tak kejutkan pulak..hehehehe..tapi dah duduk umah pak mentua,subuh memang awai ler...kalau kat umah sendiri...subuh gajah ler...wakakakakaka....
Didik...
Memang mencabar nak mendidik anak sekarang..."Zaman dah berubah"teringat aku ayat dlm iklan surat khabar berita harian...hehehehe..pak mentua aku pernah cakap...

P.mentua:didik anak supaya jadi manusia
JeN:senang le kalau macam tu bah...memang dah anak manusia...
P.Mentua:kalau senang,tak der ler org buat kerosakan atas muka bumi nie
JeN:betul jugak tuh...hermm..
P.Mentua:ko tahu MANUSIA,tahu untuk berfikir dan memilih mana yg betul dan yg salah...
selagi manusia tuh tahu memilih&membezakan antara yang betul dan salah,insyaAllah kita dah berjaya laksanakan tanggung jawab sebagai keluarga.
JeN:Betul dan salah tuh subjektif bah...
P.Mentua:Betul dan salah mengikut hukum Islam ler...jgn pulak ko ikut hukum lain...

bila pikir balik...bukan senang woo nak didik org jadi manusia....berapa byk org bijak pandai yg buat mender tak senonoh,w/pun tinggi ilmu pengetahuan,gaji,pangkat dan sebagainya,belum tentu dapat memilih antara yg betul dan salah.Tak susah rasanya untuk didik anak jadi pandai....hantar tuisyen kat KuMON,tak pun hantar kat smart readers,insyaALLAH pandai ler anak tuh...kalau dah tak pandai jugak,itu namanya TAKDIR....dan jugak mungin sebab lain yg tak dapat kita fahami...(panjang klu nak bincang bab nie)

Jadi,aku yang tak sepandai mana,nekad dan tekad untuk didik anak2 aku jadi "MANUSIA".Boleh memilih antara yg benar dan salah,w/pun berada dibelakang aku,atau w/pun aku dah tak der kat muka bumi nie.Moga dikurniakan anak2 yg soleh dan solehah,yg tunduk dan patuh kepada AjaranNYA dan meninggalkan segala larangannya.AMIN

No comments:

Post a Comment