Tuesday, October 28, 2008

Adik Beradik DiDi~YanG

Yang~manusia yg tabah~
Posting sebelum nie aku ader sebut pasal adik lelaki yg bawah aku,kita orang panggil YanG.Actually ader 5 orang adik beradik.memang dari kecik arwah mak dah ajar supaya panggil gelaran kat adik beradik nie....

1.AyonG (Along sebenarnya)

2.Nyah (aku ler tuh)

3.YanG (sepatutnya Alang)

4.Uder

5.Adik



Dalam semua adik beradik,dia yang sekolah paling tak tinggi....setakat PMR jerk...itupun byk tak lulus...malu..???nak malu aper...??ceess...walaupun dlm adik beradik dier sekolah tak tinggi,he's the most person that i should respect.aku rasa adik aku nie memang survival.kalau dier terbaca ler blog aku nie...aku mintak mahap,tak der niat nak menjatuhkan dier,tapi ketahuilah wahai adikku,bertapa ngko mengalami pengalaman hidup yg paling hebat aku rasa.


Lahirnya dia....
YANG nama sebenar SAIFUL NAIM,dilahirkan pada 19/11/1979.Masa kecik,dialah anak paling rejan(susah) nak dijaga.Teringat aku,masa kecik,dier nie banyak kudis buta,banyak tempat pergi berubat,tapi kudis dier tak sembuh2 jugak.beribu duit mak abah aku habis,aku rasa dekat 2 tahun gak badan dier berkudis.Nak dijadikan cerita,jiran sebelah rumah aku org perak gak,dier nier org lambor,dekat bota(jalan nak ke lumut).dier cakap adik aku nie kena pantang ikan Tapah.aku pun pelik gak.rupanya keturunan sebelah mak aku memang tak boleh makan ikan Tapah.Ikan tapah nie sejenis ikan darat(ikan air tawar).besar beb!!!pernah diceritakan bebudak askar jumpa ikan tapah tengah makan anak monyet yang bergayut kat tepi tasik kenyir.bayangkan betapa besarnya.sebab aper keturunan mak aku kena sumpah ikan tapah,lagiler panjang ceritanya...dipendekkan cerita,ader 2 sahabat baik yang duduk ditebing sg perak.macam biasa pergi mancing,pastuh dapat ikan tapah....masa nak siang ikan tuh,kononnya nak bahagi 2 ikan tuh,terjumpa plak seketul emas dalam perut ikan tuh.masa nak dibahagi emas kat dalam perut ikan tuh,bergaduh teruk sampai berbunuh.dtg seorang sedara mara ambik emas tuh,lalu disumpahnya keturunan dier tak bulih makan ikan TAPAH.Setakat mana betul cerita nie aku sendiri pun tak bolih tentukan keshahihan nyer....emas yg diambil kemudian dibahagi 3,satu di buat loket,satu di buat cincin dan satu lagi dibiarkan begitu sahaja.



ok....balik pada cerita adik aku nie....akhirnya mak ayah aku decide utk pergi jumpa dgn tukang ubat yang duduk kat Parit(bukan tempat GTR accident tau!!)...bawak ler yang nie pergi sana..tak payah pengeras aper pun...dikuarkan loket emas,lalu direndamkan dalam baldi berisi air.air tadi tuh dimandikan adik aku nie...masa nak balik parents aku tanya pengeras nyer,dier kata tak payah pengeras,tapi pakcik tuh pesan,kalau org yg dimandikan dengan air emas tuh akan ader effect kemudian hari.Bila ditanya apa effectnya,tak ler pulak di beritahu,cuma pakcik tuh pesan supaya layan Yang nie macam anak2 ayah aku yg lain.selang 2 hari,kudis kat badan yang kesin macam biasa,badan yang dulu bernanah dah ok...cuma tinggal parut jerk...kalau dulu yang selalu kena cuci dengan belerang kuning,sekarang tak lagi.kalau dulu yang selalu tidur pakai suar pendek,tapi sekarang tak lagi...sampai sekarang aku tak tahu kat mana loket tuh saper yg pegang.tapi emas yg ke3 dah ader kat tanah jawa,dibawak kesana.Emas yang kedua,tak rajin plak aku nak bertanya.begitulah peritnya Yang nak membesar.


Zaman sekolah....
Masa disekolah menengah,Yang sekolah kat sekolah menengah agama abbasiah sungkai.nak masuk sekolah agama kat IPOH(asrama penuh,tempat aku) dia tak layak...sekolah nie kat atas tapak lombong,daif sungguh sekolah tuh...tapi nak buat cammana,bapak aku cakap,kalau anak2 dier sekolah kat pekan Tapah,memang tak jadik org,baik dihantorkan nyer ke sekolah luar.pada aku,kalau nak buat jahat,tak kira kat sekolah mana pun,turunlah cikgu dari langit pun,kalau nak jadi jahat,jahat jugak.yang sekolah kat situ sampai form 3...yuran sebulan aku tak ingat...lama sgt dah..aku plak w/pun sekolah asrama,tapi tak kena bayar yuran sebab selalu lulus peksa,so dapat biasiswa dari jabatan agama perak.hehehehehe...



paling best biler kuar result PMR,pergh...sumer superman...heran aku...tak belajor ker adik aku nie???rupanya dier memang tak minat belajo...memang tak bulih dipaksa..lepas PMR dier cakap kat bapak aku tak nak sekolah..memang berani betul mamat nie.Yang buat aku lagi heran,bapak aku tak pulak nak hentok kepala dier kat dinding,cuba kalau aku yg cakap tak nak sekolah,rasanya dah meleleh air otak kuar ikut lubang telinga rasanya.bapak aku cakap kat dier suka hati,cuma bila ngko dah besar jgn nyusahkan dier dgn mak aku.



Lepas sekolah

2 bulan duduk umah,yang terus pegi KL ikut pakcik aku.pakcik aku nie kerja kilang BILAL,produk kicap dan lain2 kat bangi.Yang jadi kelindan lori..duduk kat cheras,rumah bujang...bayangkan,masa form 3 dah duduk umah bujang beb.mula2 duduk umah makcik aku kat keramat,tapi biler makcik aku cakap dier susah biler ader sedara mara nak dtg(setingarden),yang ambik keputusan kuar umah tuh.pergh memang survival mamat nie.Umur 15 tahun dah pakai handpnohe beb...masa tuh handphone alcatel tak salah aku...genap umur yang 18 tahun yang balik Tapah duduk dgn mak ayah aku.



kat Tapah.

byk kerja dier buat,antaranya jadi,pumper kat shell RNR tapah...hehehehehe...selalu gak aku dapat minyak free.selain dari tuh jadi jockie pun ader...mula duduk tapah jer,dier dah mula glamer...saper tak kenal naim...dari gunung besaout sampai gopeng org kenal.Aku ingat aku pernah belasah yang masa kat tapah..masa tuh dier PAR kat sekolah besout,bulan poser mak aku suruh tapau lauk,dier buat tak tau jerk...suruh arwah buatkan...cerempet..aku bangun dari meja makan,masa tuh dier tengah baring depan tv,aku kunci dier,gedebuk 3 bijik penumbuk hinggap kat muka...tapi dier tak melawan,kalau melawan,belum tahu saper menang.Yang jugak pernah kena belasah dengan bapak aku,miss communication...ader org nak bagi BARANG kat yang,bapak aku ingat,bila sebut barang tuh,dah tentu mender bukan2,rupa2nyer fairing TZM...wakakaka...dah teruk kena belasah baru pecah rahsia.Masa aku habis belaja pun,byk rete yang,yang aku guna,dari motor TZM,sampai ler saga buruk dier....sumer aku guna masa bercinta.tak salah aku...yang ader 5 bijik kete yang guna nama dier...setakat nie yang dah pakai 8 bijik kete...terror kan..sumer jual tak tukar nama..main sambung bayar...giler mamat nie...Alhamdullilah rezeki yang dapat kerja sebagai PAR(pembantu Am Rendah),sampai ler sekarang nie.paling best biler yang cakap nak kahwin,aku mula ler seronok...seronok bukan sebab aper,seronok sebab selamat anak dara orang.....muahahahahahaha(adik aku baik la)...malam yang nak kahwin sempat lagi ber racing beb...itu yang paling ngeri.kantoi dier dgn aku.aku punyer ler ngeri,tenguk dier main kat highway utara selatan...kalau diperhatikan,sebelum exit bidor ader satu jejantas..aku tenguk adik aku beracing dari atas tuh...siap superman lagik.tuh malam sebelum nikah....dier janji dgn aku ini yg terakhir dier beracing,lepas nie cuci tangan katanya,nak cari modal,nak buat duit kahwin,giler aku cakap...mati kena lenyek lori baru tau,kansel kenduri kahwin,jadi kenduri arwah.Tapi alhamdulillah yang selamat...menang kut malam tuh,berapa percent dier punyer aku malas ambik tahu.

Alhamdullilah yang dah ada dua anak sekarang nie...balqis dgn nuqman.Cantik,putih melepak dan hensem anak dier.walaupun satu ketika dulu yang berkudis tak hingat,tapi alhamdullilah anak dier sihat macam biasa.Yang pun dah ader rumah sendiri...rumah semi D tuh,kalah aku...besar giler tanah dier...beli kat area umah bapak aku.Biarlah yang duduk kat Tapah.senang dier nak jenguk orang tua.Anak yang satu ketika tak pandai sekolah,tapi akhirnya dier yang dekat dgn org tua kami.Rupanya itulah kesan biler dah mandi dgn air emas tuh,belajar tak berapa nak pandai.tapi pada aku itu semua tak penting.yang penting yang pandai jaga diri.bayangkan pada umur yang begitu muda,dah duduk kat KL,bukan nyer susah sgt nak terjebak dengan mender yang bukan2.tapi samapai sekarang yang tak pernah sentuh mender yang bukan2...bukan setakat ganja,gam,ubat batuk.....rokok pun dia tak hisap...siut jerk...tuh sebab aku cakap,he's the best person that i should respect.aku pernah tanya kat dier,naper tak buat jahat masa kat KL,dier punyer alasan sama macam alasan aku..."nak mampus,kalau abah tahu,mampuih kena belasah dgn org tua tuh"....muahahahahaha....

Alhamdulillah yang dah senang...dah ader rumah...aku doakan dier bahagia,dengan keluarga dier.aku nak tolong dier pun,aku tak der duit sangat.yang paling aku terharu yang jaga opah kami sampai sekarang.dulu opah duduk dengan aku,tapi opah lagi suka duduk dgn yang.mungkin sebab yang penyabar orangnya dan pandai jaga hati org tua,dan itulah kelebihan yang berbanding aku dengan ayong.

Kesimpulan

1.belum tentu tak pandai sekolah tak boleh hidup senang.org sekolah darjah 6 pun boleh jadik kaya raya

2.jgn dibezakan kasih sayang anak2.tak semestinya anak yg pandai&cerdik akan jaga kita bila tua.

3.Garang pun ader baiknya...kenkadang biler nak buat jahat tuh..teringat jerk...takut kena belasah.

2 comments:

  1. tau pula mike takut buat jahat sebab takut kena pelangkung dgn orang tua :)

    ReplyDelete
  2. Fundamental teman brutal yeop..

    ReplyDelete