Wednesday, August 24, 2011

Siri Ramadhan 5-Rukun Iman ada 5?

Pergh...tajuk atas memang kontroversi...aku sendiri pun terkejut bila kawan aku cakap macam tuh...29 tahun aku tahu pasal rukun iman.dan apa yg aku yakini&pelajari dari ustaz&ustazah,rukun iman 6 perkara.

Tapi tahukah kita dimana asalnya Rukun iman?pernah tak kita mencarinya.Bukan ckp korang jer,aku pun akan jawab benda yg sama,"ustaz & ustazah yg ajar"...

Dalil tentang rukun iman dtg dari Surah An-Nisa ayat 117.Hanya sebut 5 perkara jer.Takder pun disebut tentang beriman kepada Qada' & Qadar...Korang tak percaya????pergi bukak sendiri,baca tafsiran sekali....

Jadi mana dtg yg ke6 ini??? Yg ke6 dtg,apabila islam mula berkembang ke Greek.Masyarakat Greek(socrates,plato) suka bincang pasal falsafah.Berbincang soalan falsafah,contohnya,klu seseorang memukul seseorang,siapa sebenarnya yg buat?Allah yg buat?manusia yg buat?atau lain2?Ada 3 golongan yg bg 3 pandangan berbeza iaitu golongan Qadariah,Jabariah & Ahli Sunnah Waljamaah.Ahlul sunni ambik jalan tengah.(Nanti aku cari detail)

Apapun dari sini lah bermulanya rukun iman yg ke6,percaya kepada Qada&Qadar ataupun "untung baik&jahat".Dan dari sini jugaklah berkebarangkalian Zaman kegemilangan islam mula jatuh apabila ilmu2 falsafah diterapkan didalam islam.Namun Islam byk menguraikan dgn lebih tepat tentang ilmu falsafah.Ilmu falsafah berkembang masa zaman Socrates,plato dll.dan dari sinilah berkembangnya ilmu tasawwuf...

Banyak Imam2 tidak menyukai ahli2 falsafah kerana ianya lebih menjerumus memikirkan tentang kekuasaan serta zat2 Allah azawajalla yg mana tidak tergapai oleh pemikiran manusia.

Apapun,aku berniat utk berkongsi dgn semua.aku sendiri tak pernah cari dari mana dtgnya rukun iman.klu org tanya,aku jawab ustaz/ustazah dah ajar mcm tuh dari kecik.hafal dan ingat sampai mati.Allahurabbi.

Moga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.

Wa,ilalliqo'....

No comments:

Post a Comment