Saturday, October 16, 2010

Minat along afif ke situ....

lama rasanya tak update citer pasal along afif......sekarang dah masuk bulan ke 5 along afif masuk kelas renang...dari tak tahu apa2,alhamdulillah along afif dah masuk program bakat....

sebenarnya kami nak hantar along afif masuk kelas taekwando,tapi dia takmo..sakit badan katanya,kalau sepak dan main tumbuk2....so aku tanya apa yg dia minat....dia minat berenang...kami decide utk hantar along afif berenang kat PADE(pusat akuatik darul ehsan) under OMBAK swimming school...

sekejap je dapat...tapi masa mula2 tuh teruk jugak.cemuih nak tunggu dia pandai...sekarang ok...sekarang setiap mlm rabu,jumaat dan sabtu along afif ada kelas renang...bini aku suruh stop jer,memandangkan along dah boleh berenang....tapi bila tanya along,dia nak continue,,kami teruskan jugak....

Bukan apa,kesian tenguk alongg afif lepas habis training,mesti penat punyer...so pesan kat coach,mlm rabu tak payah tekan sgt,sebab esoknya dia sekolah...masuk je kolam buat 4 lap utk warm up...200meter tu bai...bukan senang wooo...kita yg besor panjang pun belum tentu boleh katam...

then coach pesan,masa training tak payah bawak wife,hehehehehe...hati perempuan nie cair ckit,bler nampak anak kena taram dgn coach....aku dulu pun tak sampai hati tenguk along kena taram sampai 20 lap setiap kali training,kadang2 cecah sampai 30 lap pun ader...satu lap 50meter.kalau 30 lap tak ker 1.5km...pergh..berenang 1.5km tuh...memang ler ader break,tapi memang tanggal sendi bahu dan lutut beb...

apa advantage??.....semenjak afif masuk kelas renang,dia dah makin displin...tak payah nak suruh sgt...klu training day,balik sekolah makan,then buat homework.lepas tu tidur sampai pukul 5ptg...pukul 6 dia makan,lepas maghrib dah standby utk pegi kolam.....dia sendiri tahu,habis kelas renang mesti konpom lapor dan penat...tak boleh cocentrate buat keje sekolah,so dia akan siapkan awal2 lagi.....dia dah pandai manage masa dia....alhamdulllah...

rintangan????....as a parent,kena pandai curi masa...dengan kerja,dan kadang2 training basikal aku...so malam dah tak bleh layan kayuh dgn geng media prima...sabtu pulak,tak boleh ride jauh2....jadi aku plak kena arrange kan masa aku training...sabtu pulun 2 jam kayuh.ahad jer,aku akan ride jauh....lagi satu bini aku,malas nak ngator...sikit2 cakap"ala bukan nya bleh masuk sukan olimpik pun..."tuh jawapan yg paling aku tak suka....pada aku,bila anak2 minat satu benda,jgn halang.sebab bukan kita yg paksa,tapi sebab minat yg dtg dari dia....tak la target sampai nak masuk olimpik,tapi cukup utk along afif jadi org yg displin...

insyaALLAH 2 tahun lagi nak suruh along masuk triathlon...TriKidz....coach target afif utk tahun depan...tapi aku rasa biar dulu lah...awal sgt pendedahan pun tak bagus jugak....kalau betul dgn sukan boleh displin kan diri along afif...maka aku akan terus menyokong minat anak teruna aku nombor satu nie....

5 comments:

  1. wow tahniah... syok baca cita hg ni jen... keep it on... train dia sampai jadi juara... alang-alang bersukan kata datuk misbun beriak yg terbaik pada dia....

    ReplyDelete
  2. insyaALLAH...kita dulu tak dapat peluang...belajar berenang kat dalam parit jer...biler buat satu benda,mesti dapat respond negatif...jarang dapat galakan....

    Hopefully KITA2 sekarang nie,akan jadi ibu bapa yg lebih berfikiran terbuka...

    ReplyDelete
  3. tu lah jen... anak aku minat dgn boling sbb aku n wife suka main boling, so dia pun terlibat minat main boling. Boling ni mudah utk jd family game. Aku pun byk involve dgn sukan ni prkt daerah dn negeri. Jadi aku pun mcm hg gak aaa... give support yg terbaik termampu... mana tau kalau2 bakatnya bleh maju lebih lagi...hehe..

    ReplyDelete
  4. kenapa ca ya nun alif selalu hantar anak2 dari kecik lagi..???pada aku,bebudak nie,pandangan mata serta akal fikiran dia masih terhad.Jadi kalau dikenalkan satu benda sejak kecil,dia cuma nampak benda tuh jerk,dan seronok dengan benda tuh...tak tau ada lagi benda lain yg lagi seronok...minda & akal jadi lebih fokus...

    ReplyDelete
  5. salam....syok baca entry pasal afif.....semoga afif jadi perenang malaysia nnt....just nak tanya.....brape fee ombak charge ye? tq

    ReplyDelete