Sunday, July 11, 2010

Bt 18-Genting Perez-Kg Chennah-Jelebu

Hari jumaat Che Din tepon tanya nak kayuh hari ahad kemana...aku cakap nak kayuh ke kg chennah kat jelebu...aku ajak dia,katanya "awak pegilah jen,tapi jgn tekan sgt.balik menanti laluan yg sgt2 best..."

semalam aku dah henjut 90 km..80% flat road... Hari nie memang hilly aku rasa.sampai bt 18 kat hulu langat,kami sarapan dulu....dlm kete aku dah layan roti 2 buku,sulam dgn mineral water...nampak bihun goreng mcm sedap la pulak,so aku makan lagi...

Bt18-Genting Perez.....
Flat jer dari bt 18 sampai ke T junction...kiri pegi tekala,kami ambik kekakanan...kalau kekiri aku pernah layan dgn lan VR4 panjat bukit hantu,5 kali aku berhenti....climbing all the way lebih kurang 13km...sblm tuh dari bt 18 sampai T junction,lebih kurang 10 kilo...climbing ke perez lebih kurang mcm genting sempah jer...so tak der masalah sgt buat aku....




Sampai puncak, nampak signboard BN... So dah sampai 1st pit....aku org ke6 sampai....jumpa dgn satu lagi group,tapi depa turun balik... Depa tanya nak pegi mana????aku jawab nak pegi jelebu...pergh jawapan depa simple jer...."champion"....aku tak paham....this is my 1st time layan route nie....balik karang aku bleh cari apa champion tuh....




Genting Perez-Kg chennah
pergh layan turun bukit tak hingat memang sedap dan lazat berkrim...ada ckit2 jer rolling... Tapi tak berapa nak enjoy sebab aku pikir, mcm mana la balik nanti...kanena, memang terlentang la aku kat atas tar masa balik nanti....sampai simpang chennah,regroup balik,beskal mamu ada brake problem....



Roll dlm kg chennah, memang tak penat sgt,byk downhill ajer...aku ckp kat yan,takkan turun jerk...yan senyum...bergabung dgn brahim dari saujana,masing2 gabra sebab jalan makin kecik....line putih pun makin kabur...at last nampak foad,adi dgn brader pakai astana jc....kayuh lagi 5 km azab pun tiba....



Aku tenguk bukit tak habis2.... Nak menyumpah pun ader...aku tenguk mamu dah stuck tak bleh kayuh,mcm terhenti....cantik,blkg mamu kapten foad,klu mamu bukak klip,aku pun nak bukak jugak...memang tak putus2 bukit tuh.... Tapi masing2 degil dan keras kepala.taknak ngaku kalah...cerempet betul...hasrat nak bukak klip aku batalkan.....

Akhirnya jami sampai kat simpng nak kejelebu...so singgah utk minum dan makan2....

Jelebu-balik
Lepas mkn dlm 30 minit rolling balik... Tak berapa pacak sgt bukitnya.... Roll depan pusat serenti.....sampai jumpa balik simpang chennah, kami regroup balik.....then aku tekan....dapat potong zabo,brahim dan yg happy ckit dapat potong kapten foad.... Memang santak bukitnya...satu ketika aku no2 kat belakang adi,rasa macam boleh jer nak tangkp adi.tapi klu aku tekan jugak ada lg 17 kilometer nak climbing....aku
maintain...mula2 yan potong aku, pastuh brader astana,then arip menantu mie pa pulak potong....laluan memang mental macam haram zadih....bukit tak habis2.....aku mula congak....+- kali dan bahagi, ada lagi 3 kilometer nak mendaki...konpom bukit stiff giler....terpaksa jugak aku telan power gel...daripada aku terlentang sensorang kat atas jalan,baik aku telan dulu....




Last climbing ada 2 corner yg betul2 inzal....betis dah mula bergedik gedik....mintak doa,jgn la ngko krem kt sini.sikit jer lagi nak sampai....alhamdulilah aku org kelima sampai balik kat puncak genting perez....yg 4 orang badan sumer tak sebesar aku....kira aku
memang XL dikalangan depa.....



Lepak dalam 50 minit,kami turun...sampai la ke bt 18 balik...perjalanan dah tak berapa thrill....biasa ajer...flatt road....

Kesimpulan
patutla brader tuh cakap champion klu dapat balik...balik
memang champion jalan nya.....

Patutla che din suruh simpan tenaga...jgn duk tekan sgt,memang panjang yarabbi bukitnya....

Benchmark aku...my max limit...kayuhan paling azab sepanjang aku kayuh dari tahun lepas....

Minggu depan sampai d day, nak layan flat pulak.... Mau cari mileage jer...klu asyik layan bukit takut mati speep plak nanti....

No comments:

Post a Comment