Tuesday, July 6, 2010

Aim high Tackle low

Tinggal lagi 3 minggu utk century ride ipoh...preparation rasanya tak cukup lagi.. Klu ikutkan aku dah ada mileage.Tapi klu nak target masa masih tak cukup lagi.Target klu blh nak buat bwh 5jam,nampak mcm mustahil,tapi klu training cukup dan dgn strategi yg betul,rasanya tak mustahil....

Dgn perkiraan atas kertas,klu nak buat bwh 5 jam, average speed mesti >31km/h.penat jugak tuh...sekarang nie,average aku,baru 27km/h jer....jauh lagi tuh....masih lagi tak dapat rythm pada kayuhan aku...sebut pasal rythm,bukan saja nak belajar CW jer ada rythm.Dlm basokal pun ada rythm jugak....cuma rythm dlm kayuhan berdasarkan denyutan jantung...

Nak dapatkan gearing pada 70% dari kadar maksimum agak memenatkan...serba tak kena...guna 39/13(depan 39 blkg 13) amat memenatkan bg aku...kadar denyutan naik sampai 90%,klu guna 39/16,terasa macam kosong pulak sgt...aku masih tak jumpa gearing yg aku blh maintain heart rate dlm 70%.

Kenapa perlu maintain heart reart 70%????sebab ini adalah tahap optimum utk jantung bekerja...dan jantumg akan senan kembali pulih dlm keadaan rehat dlm masa singkat....cuba lakukan ini.bangun sahaja dari tidur,cuba ambil kadar denyutan jantung anda...jika ianya antara 40-50 seminit,maka anda seorang normal...kadar denyutan jantung utk ahli sukan mungkin rendah berbanding mereka yg jarang bersukan...

Kenali jantung anda.....

2 comments:

  1. JEN, kalau try guna depan besar all the way, main tukar2 gearing blkng jee utk cari keserasian mcm mana pulak resultnya..? aku x pnh lagi try, selalu guna depan besar blkng mengikut sedap kaki kayuh je..tak perasan pulak berapa HR...

    ReplyDelete
  2. cadence kena buat bro..utk long ride,sekurang2nya 1/3 dari jarak kayuhan mesti main cadence...klu pakai gearing besar all the way,takut menangkap pulak.

    tapi terpulang pada individu......

    ReplyDelete