Sunday, July 18, 2010

1st endurance

Byk kali dah buat endurance,tp yg nie lain sikit la.... XL yg lain kumpul kat BJ,kami pulak roll dari setia alam... Bj-altantuya-meru-kapar-kula selangor-bestari jaya-fruit valley-batu arang-kundang-kuang-saujana utama-kg budiman-meru-setia alam.roll patunya dari setia alam pukul 6.25pg,tapi sebab adi terlambat,kami roll pukul 6.40pg...depa yg dari bj roll 7.30 pg.

Setia alam ke bukit jelutong +-30km,so klu average speed 30km/h,sejam jugak ride kami....mcm biasa laluan kurang sibuk klu mula awal...cuma bila masuk shahpadu highway kami kena more carefull....sampai bj,lebih kurang pukul 7.30pg...aiseymen...dwpa tak siap lagi....ada yg baru nak pam tayar,pakai baju dan sebagainya...this is our team problem.Time management memang failed.tuh sebab pada pendapat aku we are not comfortable ride with other groups, because of this problem....

Kadang2 memang kita nak buat enjoy ride,tapi semakin lewat mula semakin lambat habis,dan semakin panas nak berkayuh...nie pendapat aku jer....bukan sebab i become more stronger or whatever,but this the matter of ....argh.....sendiri bleh pikir.....masa aku budak sayuran pun sama...klu kat kota damansara pun,selalunya lily dan aku mesti ada....klu kami lewat,maknanya kami tak kayuh ataupun kami dah bgtau awal2 yg kami akan lewat....

Sori erk,en3 kali nie byk citer lain.......

Masa kayuh di altantuya,aku tak tekan sgt...just makesure aku duduk kat tengah2 group....tak depan dan tak belakang....masuk kg budiman,tayar roslin bocor....tak pulak bawak tiup.aku,ijat&mamu tak berenti,sbab ada team adi kat belakang...boleh pulak si roslin tak bawak tiub....pada aku as a rider,tiub kena spare kena la bawak...pump boleh jugak mintak pinjam kawan2,tiub pun boleh pinjam sebenarnya....tapi is it fair badan kita tak carry apa2,tapi kawan lain bawak brg....sorry aku emo sikit....

So kami tunggu lebih kurang 20 minit sebelum peloton depa sampai....kapten foad tarik 35km/h sampai pekan kapar...boleh tahan org tua nie....aku follow jer dari belakang.....sampai pekan kapar,si ijat pulak tarik,maintain dalam 35-36km/h...tiba gilirang shahrin,aku ingat speed akan reduce memandangkan dia naik MTB dgn tayar offroad,sangkaan aku meleset,maintai speed yg sama.dan yg paling aku salut sekali,mamat tuh bleh tarik +-10km....

Pergh...seksa jgak...dlm kepala otak aku cuma pikir satu mender jer...tak boleh putus.....klu aku putus memang aku takkan dapat kejar bapik peloton nie... Melepasi jeram shahrin bukak...ces nampak gayanya aku plak kena buat kerja...takperlah, aku buat mana yg termampu....takkan nak menempek belakng org Tanpa buat kerja.....aku ikut pace...makin lama makin sedap la pulak.....belakang aku tak perasan sgt....setahu aku ada 6 org dlm peloton nie....

Sebelum pekan kuala selangor,kami ambik simpang masuk ke kg kuantan...berhenti kat kedAi runcit just utk refill...kApten kata aku tarik samapi 38km/h....alamak!!!!betulker???aku mmg tak perasan...dan aku cuma dapat tarik 4km ajer...lepas tuh zabo yg sambung buat keje....rupanya,mula2 brie putus,lps tuh kapten pulak putus...sorry wei,aku mmg ak tenguk meter langsung...kaki tengah layan masa tuh...tapi org lain pun tarik sama speed mcm aku jugak kan????

Sepanjang kg kuantan ke bestari jaya,laluan agak lengang..kurang kenderan berenjin...so peloton maintain speed 31/32km/h jer...sampai aku buat spoil tetiba kuar dari peloton...nasib baik anak abg jumali tak terlanggar dgn aku...sori guys...wa leka dan takut sesat jalan....astuh ijat suruh aku tarik...tarik jee lah....tapi tak jauh pun....4 km jer rasnya....

Sebelum bestari jaya,ada climbing busut sikit....masing standing....argh malasnya nK standing....kederat kena simpan beb...banyak lagi bukit klu nak tunjuk terror sekalipun...so aku mantain cadence...turun bukit depa pakat berenti kat shell bestari jaya atau nama lamanya btg berjuntai....aku tunggu depan sikit....tunggu 10 minit depa tak gerak lagi....s kami japan...ada 6 org....seed aku dah drop 26km/h .....panaz dan ada climbing menanti kat fruit valley.....

Aku yg terakhir sampai kat fruit valley....mentalnya....lepak lg dalam 15 minit dea tak sampai jugak... Kami roll lagik...laluan mental siut....tansion jugak,nasib baik kanopi sikit....sampai simpang batu arang tinggal aku dgn yan...speed tinggal 23 jerk.....tak bleh increase dah...masuk pekan kuang....lagi la mental....bukan apa,takut sesat jalan....aku dah mula mental,menjerit sorang dan sebagainya....alhamdulillah peloton depan berhenti kat tasik biru...perut lapar giler,tapi takut nak makan....tapi biler tenguk semua makan,aku pun belasah jerk,klu nak keluar balik nanti,itu cerita lain....

Lepas mkn terus gerak.....aku ikut mamu....sampai nak masuk GCE...aku dgn shahrin terus ke saujana,mamu dan zabo masuk GCE....cucuk belakang shahrin sampai dlm saujana...ingatkan kapten ada kat belakang...rupanya dia lambat start....samapi kuar saujana,aku ingat nak ke puncak alam...rupanya kapten suuh layan tempat ambik air kat altantuya highway...pergh.....brengset.....ada dua bukit yg aku kena tempuh....mental aku runtuh,mcm runtuhnya banggunan kat US....tak bleh buat apa....dlm hati nyumpah2 Tak hingat....mileage dah 133km...

Lepas kg budiman kapten suuh warmdown sampai ke setia alam...aku tukar cassete besar. Maintai cadence dan speed ker 29km/h.....akhirnya sampai ke MK fatima dgn 151.31km.....

Kesimpulan...
Aku bleh budget tenaga aku habis kat mana...masa bile nak telan power gel...

Pisang aku bawak 5 bijik memang byk membantu....

Simpan tenaga walaupun rasa boleh tekan atau tangkap org....

Byk minum air....minum sikit2 tapi buat byk kali.....

***nie pengalaman aku,tak ler kuat mana pun....tapi alhamdulillah im improvinv myself......

No comments:

Post a Comment