Tuesday, May 19, 2009

Target-sembang org tak berduit...

Antara barang2 yang masih lagi menjadi idaman kalbu aku adalah HF set dgn kamera SLR...mengidam siut.....tapi...banyak mender yang perlu dipertimbangkan sebelum membuat keputusan....

HF set
herm....nak dikirakan,kalau beli icom718 + ATU + Power Supply + gadget2 lain mau dekat rm3K...pergh..banyak siut...boleh kumpul dalam masa 5/6 bulan...tapi dengan saper aku nak ckp..atau aku nak qso...ader org ker kat 40 meter tuh...nak bercakap sampai oversea???ish...berapa lama sangat aku boleh bercakap..kenkadang aku sendiri pun heran kenapa aku ambik cw test..kenapa aku nak jadi 9M???

kalau aku qso sampai oversea pun...bukannya aku boleh jumpa depa...nak buat buku merah pun terkial2 nak cari duit,inikan pulak aku nak beli tiket kapal terbang...lagi la mahai...kenapa erk..??kenapa perlu aku main HF...???nak kena buat antenna ler...dan macam2 lagik.....aku rasa mungkin sebab kawan2 kat sekeliling aku tak main HF lagik....bang long aku...bang ngah aku...sumer tak main HF lagik,tuh sebab aku tak main HF kut...kalau bang long dgn bang ngah lulus peksa bulan 9 nanti,harap2 dia org main HF..klu dia org pun sekadar nak dapat 9M,maka kami hanya sekadar 9M yg lulus cw jer lah....

masa lepas lulus cw memang semangat nak beli HF set...dapat duit kononya nak beli HF set..last2 sekali aku beli meja makan...paling kurang,bolih aku,xyl dan anak2 duduk makan sekali...satu keluarga boleh guna...kalau aku beli HF set...dah tentu aku sorang yang guna...anak2 mana tahu apa....jadi aku masih simpan lagi hasrat utk main HF set nie...kepada aimil..tunggu ok...hati aku tak terbuka lagi nak main HF nie..

SLR camera
apa pulak yang best dgn SLR camera nie..????hati terbukak nak beli kamera nie,sebab masa pegi sukan afif hari tuh...segan siut nak kuar kamera digital aku yg biasa2 tuh...aku tenguk,ramai parents yang kuar digital kamera nie...pergh,gambar memang jauh beza laa...cantik siut...kalau tak cuci pun,bulih simpan kat dalam pc...

model...sudah tentunya canon laa...kenapa...??sebab aku ada sakse yg bolih jadi sifu aku...hehehehe...tak argh....boleh jadi tempat aku rujuk laa...berkenan kat model 450D..tapi ialah...banyak mende kena consider beb..karang bini marah susah plak...

kalau aku main kamera,boleh snap gambor anak2 aku.aku pun rajin outing dengan dia org...boleh ambil gelagat anak2 aku...tapi...?????sampai bila nak ambik gambar dia org...????herm pening jugak tuh....argh...siut betul laa...susah nak buat pilihan...

pernah aku offer utk jual rim nebu utk beli camera nie...tapi bila pikir balik,alahai sayang nyer....itupun hobi jugak tuh....

akhirnya...
apa aku buat...????tak payah pikir...baik tempah langsir umah....tukar sofa yang dah hitam melegam tuh dek kulat2 susu anak2 aku...dan beli barang kelengkapan umah....pada aku main HF,beli kamera,tak der kemana jugak...baik aku hias umah aku...barang dalam umah pun bukannya complete lagi....

So aku rasa tak terbukak untuk main 2 mender kat atas...aku nak beli sofa kat umah dan cantikkan rumah..at least xyl pun suka....lagipun duit tak berapa nak ader sebenarnya....biarlah ...at least tenang jiwa bila tenguk umah cantik...

3 comments:

  1. Kenapa harus lw taburkan semua itu dalam satu beban walhal lue juga orang kebayakkan banget..

    Ongkos? beli aja pesawat trasnceivernya. ATUnya dirakit sendiri. Power supplynya di rakit atau kitar kembali. Antenna nya dirakit sendiri. Nah itu kan namanya hemat.

    Kalau lue mahu begelar amatir makanya jiwain amatir juga harusnya.

    Emangnya gw juga orang susah. gw belajar dari kesusahan itu supaya hemat dari segenap ruang.

    Mulai sekarang lue harus mencoba. Kerna kerseronokkan amatir itu dizahir melalui kedaifan yang tersedia. Selagi lue atasinya maka makin lue rasai nikmatnya sebagai warga amatir.

    selamat mencoba.
    ;)

    P/S: Gw hingga kini masih lagi ngumpul barangan lusuh demi sesuap nasi. Kiranya kamu masih bertuah.

    ReplyDelete
  2. waduh...orang mana ini...bahasanya puitis sekali....

    JEN...tungguuuuuu...

    ReplyDelete
  3. Thanks for viewing my blog jurukaka.Mungkin kepayahan dari segi pembuatan.Tapi saya suka kepayahan dlm mendapatkan sesuatu barang.Memerlukan masa utk mengumpul wang bg mendapatkan sesuatu.apapun terpulang pada individu..

    PRO:aku doakan kejayaan rakan2.nasihat aku,cari sorang cikgu,declare rakan tuh sebagai cikgu.kalau bleh pi mengadap,pastuh ikut seketui2 apa yg cikgu anda buat.sebab mcm2 org,ada mcm cara..takut ko ceduk sana sikit,sini sikit,nanti ko jugak yg pening...nasihat aku ler..klu ok,ko ikut.kalau tak ok,bleh campak longkang,hehehehehehe..ingat lah:ERTI HIDUP PADA MEMBERI....

    ReplyDelete