Monday, May 18, 2009

Akhirnya-basikal

Akhirnya..28 november 2008,pernah aku post pasal hobi nak berkayuh basikal...teringin nak dapatkan basikal Giant Yukon...pergh...memang mahal...its about rm1.5K...tak mampu siut....banyak lagi mender lain aku bulih buat....Jumaat lepas,pergi beli brg umah sikit.setle shoping baju anak2..aku dan xyl kekedai perabot.Xyl teringin nak meja makan pulak...duit pun bukannya nak ada sgt...tapi turutkan jugak,sebab meja makan yg kat umah tuh dah berusia hampir 7 tahun,seusia dengan tempoh perkahwinan kami...meja makan yg lama tuh dibeli sebab umah kami dulu tak sofa,bila xyl mengandungkan afif,terboyot2 dia nak duduk atas lantai...so aku belikan meja makan tuh dengan harga rm299...masa awal perkahwinan,hidup melata,mana ada barang2 sgt...pinggan mangkuk pun pakai yg hadiah org bagi,bila ma mentua dan adik beradik datang,terpaksa que utk guna pinggan..itu zaman hidup masa mula2 kahwin...balik cerita beskal...lepas tenguk perabot...terus ajak org umah aku pegi kedai beskal...nak belikan beskal utk along...kesian kat along,selalu mengalah bila berebut beskal dengan angah.....beskal along tuh pun dibeli masa along umur 2 tahun...sekarang along dah 5 tahun..makna kata dah 3 tahun umur beskal tuh....aku beli beskal along yg ader disc brake depan belakang....tengah sibuk tokey kedai belikan beskal utk along,aku pulak mencari2 beskal mountain bike utk aku....memang byk choice kat kedai uncle nie...dari rm7k sehinggalah yg semurah2 harga...malahan beskal Yg P.ramlee guna dalm cite ali baba pun ader....aku tanya kat uncle beskal yg murah2....aku bg satu budget kat uncle....lalu uncle tuh bg satu price yg reasonable utk aku...tak lah high end sgt..tapi kira ok...bukan aper..nanti kalau beli basikal yg high end,pakai 3 bulan gantung kat dinding pun tak guna jugak kan???so beli yang biasa2 jerk...aku tanya kat xyl,bleh tak aku nak beskal...dia bg green light kat aku....hehehehe...bukan apa..saja tanya pendapat dia....bila dia kata ok..makna kata,mesti ada sebab...hehehehe...basikal dengan 21 speed...3 depan 7 belakang....ada absober kat depan...tapi tak der disc brake...argh...kira ok lah tuh....janji boleh kayuh...body pun aloi..nak kata ringan taklah seringan basikal giant Yukon....balik umah ambik afif dari sekolah...muka masam jerk...masa tuh dah pukul 3 ptg...afif pening kepala....rupanya dia tak makan nasik kat sekolah tadi...sebenarnya aku yg gatal pesan kat afif jgn makan tengahari kat sekolah,sebab hak dia takder kat situ,kami cuma bayar utk makan pagi jerk....alhamdulillah sampai sekarang afif ingat...tapi bila afif lapar sampai pening kepala...sedih pulak aku tenguk....afif tak tanya pun pasal beskal yang aku beli..mungkin sebab terlalu lapar...selesai makan terus dia berbasikal kat luar umah...org pertama yg aku tepon lepas dapat beskal adalah abg long aku...VOL...aku rasa dia yg paling happy..lama dah aku plan nak beli beskal...tapi tak tercapai..mungkin sebab ader mender lain yg patut aku dahulukan...abg long happy..mula2 dia pelik,bila aku ajak dia berkayuh..lepas 3/4 kali baru dia paham....esoknya (sabtu) VOL ajak aku berkayuh....hehehehe...dibaginya aku pinjam helmet beskal..kalau tak aku nak sesah pakai helmet motor jerk..hehehehe..beli beskal,tapi seluar,glove helmet aku tak beli lagik..budget ciput siut...sib baik abg long kasi pinjam helmet..thanks bang long...kami berkayuh jam8.15 pagi....memng VOL dera aku...ingatkan nak berkayuh dekat jerk...mangai....punyer ler jauh...tak tau nak budget berapa km..tapi memang jauh...hampeih punyer VOl,memang dia kenakan aku....dalam hati,memang penuh sumpah seranah..tapi aku senyap jerk..bila dia tanya,aku jawab ok jerk...padahal dah setengah nak mampuih...kena kuat jugak..kalau tak malu..VOL beza umur hampir 10 tahun dengan aku..tapi rileks jerk...aku rasa dia pakai susuk kat kaki kut...nampak mcm tak penat langsung...malu siut..aku yg jauh lebih muda,dah macam nak mintak nyawa.....kalau boleh,nak berenti tepi tasik,telan air tasik jer...dah lah tuh...bontot dah rasa macam nak carik siut....mana aku ada beli suar yg ader pad...pergh memang sakit...kalau ader buasir,memang buasir tuh masuk ke dalam...wakakakaka..pas tuh aku plak pakai boxer,bila nak adjust bontot,skrotum pulak duk beralih ke kanan dan kekiri..lenkali,aku kena pakai underwear yg betul2 fit,supaya skrotum tuh tak bergerak2...kami terus berkayuh ke sri melur,kat situ GTR dah tunggu nak bersarapan...penat giler...3 gelas air kosong + 1 gelas milo ais....aku rasa kalau letak 5 gelen air pun boleh habis masa tuh...GTR boleh sengeh kat haku...pergh...ko sengih yerk...kayuh tenguk...aku rasa kalau dia ikut,lagi jauh mamat tuh tertinggal...mana pernah bersukan langsung si GTR nie...kalau setakat main bowling tuh,rentikan bro....memang aku penat....balik umah xyl gelakkan aku,ngadu kat dia,VOL dera aku...punyalah dia suka....dia kata buat malu jerk..org tua lagi kuat..takper..aku take as a chellenge...lepas nie,mana tau badan bulih slim...kekekekeke...tapi tujuan aku mudah jerk...nak bagi kuat aku nyer sistem kardiovaskular..tak nak perut ketul2...tapi ada stamina...hehehehe...punyer penat sampai tak jadi gi mandi manda...lepas makan tengahari aku bantai tidur samapai pukul 5 petang....kesimpulanya,beskal aku memang letih nak berkayuh..sebab 7 speed..beskal VOL 9 speed...beza siut..aku kayuh dua kali dia baru sekali jerk kayuh...branded woo beskal org tua nie...Peugot punyer brand tuh....argh..tak nyesal pun..dah duit ader byk tuh,beli mana yang mampu jer lah.....

2 comments:

  1. bro...tahniah..nanti jom kayuh nak..aku nak cari geng2 kayuh ni...nanti bleh ajak abg long kita kayuh ke mana2 lak..
    tentang basikal tu memang satu puncanya...tapi tak menjadi satu keutamaan lah bro..contoh cam aku..kayuh basikal dengan tayar offroad dari klang ke ipoh..memang cam nak mati..tapi usaha,gigih,kusungguhan,itu kena ada.contoh engine hang tu yang problem..cuba engine tu kasi servis semula..aku ingat bleh jadi cam abg long tu semula..silap2 faktor umo ngan 21 speed boleh kalahkan abg long tu..abg long tu sebab dia punya engine baik...
    cam aku juga..mula2 aku main sorang2...tapi bila main dengan orang...aku rasa ketinggalan jauh bro..tapi bila aku betulkan semula engine tu..baru bleh ikut dia orang...
    by the way..selamat berkecimpung dalam hobi baru..hobi lama jangan tinggal...nanti aku ingat nak kayuh kesana lah..jumpa adik beradik aku nie juga...ok abg2 ku semua..minta abg long kontek aku...dia senyap jer..nak tanya pasal CW dia plak...73 Salam

    ReplyDelete
  2. hehehe...beskal aku pun tayar offroad jugak.memang penat.sekarang tengah semangat nak berkayuh,aku takut hobi nie hangat2 tahi ayam jerk...so aku taknak excited sgt...just nak jadikan excerSIZE harian aku...
    CW lama tak dengar,aku tunggu surat,dapat surat dan dah tukar baju nanti,adalah suara aku...
    abg long tuh,masih continue buat latihan...dia tak tinggal...cuma GTR tuh jeh yg letih sikit..mengadap PC hari2 sampai lupa skill of writing...GTR tengah belajar menulis balik sekarang nie..

    ReplyDelete