Wednesday, September 1, 2010

gagasan 1 malaysia-para cikgu jawab,saya tag anda

selamat menyambut kemerdekaan yang ke53.....1 malaysia menjana transformasi......hehehe..sekarang nie semua nak 1...apa yg dibuat pun 1..pada yg bini lebih 1,teman tak tahu.mungkin 1 jugak,berkongsi 1 suami,masih tetap ada 1 disitu....tak lari dari konsep 1..

bukan nak cerita pasal 1,ingat tak tahun lepas,ada 1 mamat cina buat lagu negarakuku...heboh kat malaysia...lepas tuh dia mintak maap...ingat lagi tak...alah melayu mudah lupa kata Tun mahathir....

kali nie,namewee tuh kena panggil dengan polis,utk beri keterangan.Buat lagu pasal kes cikgu dijohor yg menyentuh isu perkauman....habis dengan kementerian pendidikan dia sapu sekali...lepas pukul 12.20 mlm kuar balai,pemberita interview dia,mintak sikit komen....jawabnya simple jer...

"saya anti-racist,saya menyokong gagasan 1 malaysia".....hehehehe....apa komen kita....Lim Kit siang pernah tanya kat Muhyidin,.."anda bangsa apa....jawab muhyiddin,dah tentu dia bangsa melayu....."kit siang cakap,so ko tak sokong 1 malaysia lah...."(lebih kurang)...gagasan 1 malaysia adalah di ertikan kepada bangsa MALAYSIA....tiada bangsa lain selain bangsa malaysia....

so kalau diikutkan dgn statement namewee tuh,betul ler apa dia cakapkan....kan bahaya...kan dah boleh jadi isu...kita sendiri buat,sekarang kita sendiri kena main dengan isu yg kita sendiri reka.tapi tak per,pemimpin kita pandai bermain dgn kata2...depa terror tentang bab nie,tak perlu khuatir.....

Tapikan...kalau ditanya kat aku,aku bangsa apa...dah tentu aku jawab,aku bangsa melayu.giler ke apa,bapak aku melayu,mak aku melayu,takkan aku nak jawap aku bangsa malaysia....anak aku esok tak tau ler macam mana....aku tetap ajar anak aku,yg dia bangsa melayu....harap2 cikgu kat sekolah tak ajar lain darpada apa yg aku ajar...bukan apa,takut anak aku ada masalah identiti nanti...hehehe...

nak tag kat kawan2 cikgu aku.....cikgu mieza,cikgu bob,cikgu zankx,cikgu hairie,cikgu rot,cikgu lizam,cikgu rakimi,cikgu hadi,cikgu lan dan mana2 cikgu cikgi yg ikut blog nie....klu tanya kat anda,anda bangsa apa,apa jawapan anda....dah 53 tahun merdeka nie....

3 comments:

  1. bahasa menunjukkan bangsa, bangsa menunjukkan susur galur keturunan kita. Apa pun keturunan sama ada banjar, jawa, bugis, minang dan lain2 yg byk2 tu semuanya dirangkum sebagai melayu. Klu tak rangkum sbg melayu... jenuh la kita.. Namun begitu tak bererti aku menyokong bangsa malaysia... sbb kita yg pelbagai keturunan td dah terangkum dlm melayu. Eloklah bangsanya melayu, cina, india, iban, kadasan, dusun, sikh... dn lln2 tapi Rakyat Malaysia... Apa2 pun yg hebat dan bestnya berpayung dibawah Islam... semua bangsa pun ada, worldwide lg... dan dipanggil umat Muhammad s.a.w umat Islam...Merdeka 53 tahun sepatutnya semakin matang bukannya semakin nyanyok (buat tindakan2 yg tk normal)

    ReplyDelete
  2. Maaf...agak sibuk..dan kini ada sedikit kesempatan...Apakah hebatnya Melayu? dan mitos dan lagend bangsa-bangsa dunia seakan ada kesamaan dalam memperkatakan kehebatan bangsa.contoh..kehebataan raja..sama di mana negara..mesti asal dari tokoh hebat..Iskandar Zulkarnain...kehebatan pahlawan..sama.Dan hari ini..semuanya sama..sama-sama pakai jeans...sama-sama..mendengar lagu pujaan yang sama...cara fikir,budaya,...sama..dimana-mana pon..Justeru itu aku melihat Bangsa ini adalah untuk memperlihatkan kelainan kelompok manusia..yg diukur melalui warna kulit..bahasa..dan geografi semata-mata.
    Melihat dari sudut Islam...Nabi Muhammad SAW tidak pernah membawa unsur bangsa dalam dakwahnya.Yg membedakan ialah Iman dan kufur..sesungguhnya asal manusia itu sama...dan kepadaNya kita tetap akan kembali.

    ReplyDelete
  3. salam bro..mencelah sat!

    salam lebaran dan salam kemaafan andai selama ni ade aku duk singgung perasaan ko ke..hehehe//


    hati2 memandu..

    ReplyDelete