Tuesday, December 16, 2008

Rangkuman Bersama

Rasa lama sangat tak update blog...padahal baru seminggu jerk...bukan apa,terlalu banyak yang nak ditulis,sampai tak ingat nak tulis apa.so nak ambik jalan mudah,kita rangkum semua cerita tuh jadi satu...panjang???aku peduli haper....aku sendiri yang nak baca....Kat sini belah atas

1.OG - Jumaat (5/12/08)
pergh memang ramai yang datang....bukan minat sgt pun nak melepak dengan geng2 wangsa maju...tapi disebabkan,kawan dari eastern dan southern datang,aku langkah kan jugak hayunan kaki aku untuk ke wangsa maju.biarlah...nak tenguk macam mana tempat org.Sakse,GTR dgn aku sampai lebih kurang pukul 10.30.mana taknya,tunggu si zarul dari pucong yang lembap macam tuntung.hampieh...wasting my time.Sampai kat NZ,aku tenguk kete dah ramai...geng eastern pun dah sampai...bukan apa..masa aku gi kontan ari tuh depa layan ok..so depa datang sini aku jengah ler muka.macam gak geng soten...tapi sembang jerk...duduk minum air...letih argh...bulih buasir woo kalau duduk lelama.kat area NZ tuh plak ader shooting filem..lagi ler crowded...sakit kepala duduk kat tempat2 crowded nie...dah tua beb..kalau boleh,biarlah tempat yg tenang sikit...hehehehehe.permintaan geng eastern nak ronda2 masuk KL...glurp...masuk KL???herm...malas nak pikir byk si GTR tepon kawan dier mintak verbal approve jerk...so jalan...saper nak ikut silakan...tak nak ikut duk dendiam.Masuk KL,lepak kata dataran...giler!!!!aku yang duduk kat lembah klang nie pun tak pernah lepak kat dataran tuh...tak der kerja nak melepak kat situ...itulah kali pertama melepak kat dataran dek disebabkan permintaan kengkawan....memang havoc...seronok pun ader.alhamdullilah semua kereta selamat.sakse terus balik ikut kete adik dier(jumpa kat dataran).aku dgn GTR sampai setia alam pukul 4 pagi.
2.Raya Haji-Sabtu sampai Selasa(6-9/12/2008)
pergh...lama giler cuti kali nie...aku paksa xyl ambik cuti hari selasa,kalau nak balik hari isnin,baik rentikan aje...buat penat badan.sabtu petang dalam pukul 4,semua dah get ready...so balik ke tapah dulu.alhamdulilah sampai lebih kurang pukul 6.30.sib baik ayong dgn abg acit dah sampai..kali nie giliran depa plak raya kat tapah...aku nak raya kat sauk jerk...memang bleh raya kat tapah...tapi aku rasa lagi meriah kalau raya kat sauk...tidur semalam kat tapah,esok nya lepas asar aku balik ke sauk...pelan jer bawak kete....sampai sauk dah maghrib...alamak,mak mentua aku buat takbir plak...tapi tak ramai...kengkawan rapat ayahnda aku jerk...dalam 10 org...dah ler balik pakai suar pendek...menantu paling berantu...hehehehehe...
raya haji-bangun pagi,aku siap lebih kurang,semayang raya pukul 9 pagi...aku dah prepare dah...dah mandikan si afif dgn angah...duk tenguk bini aku terkedek2 lagi...nak marah betul...org kelam kabut,dier duk buat keje kat dapur lagik...nie ler masalahnyer...tak tahu mana dulu nak diutamakan...setakat pinggan mangkuk,lepas semayang pun bulih buat.aku tinggalkan jerk bini aku...lampi sesangat...bior dia pegi dengan adik ipar aku...malas nak ngamuk pagi2 raya...aku bawak si angah ambik pan mok,nenek yg ngurut bini aku masa lepas pantang...sampai kat surau,org dah nak mula solat sunat...kelam kabut aku dibuatnya.alhamdulillah dapat jugak solat sunat hari raya korban tahun nie...selesai solat...ader jamuan sikit kat surau...memang power pak sahak punyer sambal bilis dgn nasi lemak...macam ISO pulak...aku kalau balik sauk nie..memang makan beradun beb....maklum ler,menantu berantu...wakakaka...tepung talam pak lah...karipap pak mat juki....nasi lemak pak sahak....ish..memang sedap beb...org kampung berniaga...bukannya pikir untung sangat,tapi kepuasan...
pukul 10.30 aku balik salin baju.patah balik ke surau...8 ekor lembu...ayahnda mintak aku umumkan senarai nama peserta ibadah qeqah dan korban utk upacara akad...mana yang siap akad tuh,senang sikit ler kerja aku...pening jugak nak kumpulkan 50 org...letih menjerit tuh...tapi alhamdullilah semua selesai...aku pun ader masuk satu bahagian qeqah untuk wardah...selesai semua lembu dah tombang..ayahnda tanya nak ekor dgn kepala tak..???aku kata terpulang...sebab kat belah sini,selalunya ekor dan kepala diserahkan kepada tukang sembelih...jadi ayahnda akan tanya anak2 dier dulu lah...alah..setakat ekor tak payah nak rebut2...aku ambik satu,adik ipar aku ambik satu...3 kepala lembu diserahkan kat aku dengan adik beradik aku...2 kami selesaikan kat surau tuh jugak,satu lagi,biras aku bawak balik.masa buat tuh,macam cara ader..tapi buat tak tahu jerk...selesai agihan kita ader jamuan makan tengahari...malam pulak ader majlis agama...sekurang-kurang nya ader pengisian...
3.Korban ASTRA kawasan tengah-Khamis (11/12/2008)
Selangor cuti hari nie....sempena hari lahir sultan selangor...elok ler tuh...hari terakhir korban,kawan2 kawasan tengah berpakat nak buat korban sekor lembu...projek manager kali nie...MDY...mula2 nak buat dua ekor lembu,tapi sebab MDY pun sibuk,lembu kedua ader 2 bahagian yang tak dapat diisi.sedih gak aku biler tenguk tak ramai kengkawan yang hadir...mungkin sebab RBC down,ader setengah kengkawan tak tahu pasal program nie...tapi biasa...biler bab buat ibadah nie...ramai yang tak mo dtg...mungkin jugak malu sebab tak ader bahagian...pada aku senang...benda yg elok patut kita utamakan...ala tunjuk muka pun tak per....janji ader muka..nak buat kerja taknak buat itu lain kira....macam GTR,walaupun dia tak buat kerja sgt,takut nak pegang darah lembu..tapi at least dtg tunjuk muka...hehehehehe...
lembu selesai dikorbankan tepat jam 10 pagi...letih jugak nak numbangkan lembu brahmin nie....boleh tahan besarnya,berpatutan dengan harga yang dibeli.alhamdullilah ader jugak kengkawan ham radio yang berani sembelih...terima kasih buat KMT yg sudi sembelihkan lembu tuh...jugak rakan lain yg tolong mudahkan kerja korban kita hari tuh.sedar tak sedar masa aku tengah potong daging,rupanya kat sebelah aku si Ferhad...mula2 memang aku buat tak tahu jerk...bukannya aku kisah pun...pas tuh si GTR plak yang bagi tau si ferhad tengah potong daging kat sebelah aku...apala si GTR...ferhad yg artis pun bolih pegang pisau..ko yang tak der paperpun tak reti....biler lagi nak belajar bro....wakakakaka....lebih kurang pukul doblas setengah aku balik dengan gtr...dier nak balik trengganu aku pulak kena ambik xyl aku.....
kat sini sambungannya

No comments:

Post a Comment