Monday, December 22, 2008

Melaka trip

6 tahun dah usia perkahwinan aku(19/12/2002).sempena annivesary ke 6 aku bawak anak2 berjalan2 kat melaka.mula2 bawak depa bercuti di afamosa resort,lepas tuh meronda2 sekitar bandar melaka.Lagipun tahun nie mana aderr berjalan sgt.tak salah aku cuma ke kedah,itupun masa jamal pert kenduri kahwin.

JUMAAT

bertolak lebih kurang pukul 9 pagi dari umah.melalui lebuhraya elite terus ke alor gajah...hampieh terlajak tol kuar kat ayer keroh,terpaksa patah balik ke tol simpang ampat,tampin.mana tak terlajak,aku tak perasan dgn signboard alor gajah....nasib baik lebih kurang 15km jerk...dari tol nak ke afamosa resort tuh dekat jerk....lebih kurang 7 minit perjalanan.sampai kat sana aku confirmkan bilik dulu...sibbaik dah bayar awal2...kalau tak memang tak der bilik ler...kami pergi mandi manda kat water world dulu...nak masuk bilik pun awal lagi..check in pukul 4 petang.masuk water world sorang dewasa kena rm45 siap makan...alah sekali sekala bercuti...aku pejamkan mata...afif dgn si angah berendam tak ingat dunia...si wardah pulak bibik tak bagi mandi...takut hitam anak dara tuh nanti.....aku kuar dari water world lebih kurang pukul 3.30 petang..kalau ikutkan afif dgn angah memang depa takmo kuar lagi...nak main ayir katanya..

bilik ok jerk...apartment satu bilik...boleh la...nak kata best sgt tuh tak der la...aku kuar bilik pukul 6 ptg untuk beli makan malam....kuar ke simpang empat...beli nasi putih dgn telur dadar jerk,bini aku ader masak lauk simple masa nak kuar rumah pagi tuh...lepas layan the rock,aku kuar ke pekan tampin...pegi stesen ketapi tampin utk eyeball dgn kengkawan V25 melaka...ader 9w2aur,llr,hhh dan beberapa org SWAL...depa kayuh basikal bertiga.dekat pukul 11 malam baru sampai...v25 nie geng anak2 muda rupanya...aku tak kisah...janji jumpa jerk...

SABTU
bangun pukul 7 pagi,aku kuar beli sarapan...macam hampieh sarapan kat kondo tuh....habis sarapan,pukul 9.30 pagi,harmonic dah ajak pegi berendam lagi kat kolam area kondo tuh....sejuknya tuhan yang tahu..bukan sebab airnya...tapi sebab angin yang kuat bertiup...tepat jam 12 tengahari,aku check out dari hotel.Kami ambik keputusan untuk ikut jalan lama menuju ke bandar melaka.Dalam perjalanan,aku dah monitor V32,ader MHG yg memang orang melaka dengan ZCD,cikgu zaidi dari segamat yang jugak sama macam aku nak meronda dibandar melaka.Si MHG(sham)guide aku sampai bandar melaka.pergh punyer ler sesak teruk bandar melaka....dalam perjalanan masuk pulak BHB(bad) tolong guide aku,sebab si sham dah turun jumpa OPT dan ZCD.Makan tengahari sekali dengan diaorang,apalagi belasah asam pedas melaka.

selesai makan aku meronda cari hotel...hampies...boleh kata semua hotel 3 star keatas,sumernyer penuh...ader satu bilik kat hotel equatorial(senator suite) yang kosong...harganya....glurp...rm820 semalam....GILER....last sekali mintak bantuan rakan melaka...duduk budget hotel jerk....alah.....sekali sekala duduk hotel yang biasa2 nie pun dah ok sgt dah....terima kasih buat SWT..

masuk bilik dah dekat pukul 4 petang.aku ingat malam nak bawak family meronda sekitar bandar melaka....tapi pukul 7.30 depa semua dah pakat lena...mungkin kepenatan selepas seharian bermandi manda.hehehehehe...kat sini lah peluang aku....ambik handy,aku kuar jalan kaki sekitar bandar melaka...taknak bawak kete...rakan2 melaka dah pesan...giler!!!bandar melaka dah berubah 200% aku rasa...kalau dulu ader,kedai2 kayu kat padang pahlawan...sekarang kedai dah duduk bawah padang....kalau dulu ader kete lembu kat padang...sekarang kete lembu dah tak der...memang berubah...last aku masuk pekan melaka,tahun 90,masa tuh aku form3...

masa jenjalan kat bandar melaka,aku qso dgn bad,ader eyeball kat duyung umah BPQ.adik dier kenduri esoknya.aku boleh jer nak pegi...tapi malas nak bawak kete...suruh bad culik aku...itupun kalau dier senang....bad setuju,dier culik aku kat medan samudera bersama dua stesen yang lain...jam 10 malam kami sampai umah kak rahmawati...ramai rakan2 turun.BPQ,MHG,USM,MTX,DXL,RSY,KKD,BHB,ZNR,dan ader 6 lagi stesen yang aku tak ingat.memula dihidangkan kuih jerk....dah dekat pukul 12.30 kuar sup gearbox dengan kari kambing...pergh meleleh ayir lior aku...tengah malam pun lantak ler...aku ambik pinggan,kaut nasik...wakakakakaka...

AHAD
pepagi lagi aku dah bangun...pegi sarapan...depa kat bilik nak makan maggi jerk...aku tak lalu nak makan maggi pepagi hari...sembelit perut aku...belasah yon tau fu melaka pepagi hari...aku ingatkan kuahnya macam yng warna hitam pastuh diletak bijan,rupanya idak,satu kelainan bagi aku,bila YTF diletak kuah sup,kemudian cicah dengan sambal yang rasanya macam cili boh sikit2.herm...boleh tahan rasanya.

pukul 9 pagi aku check out...terus pusing bandar melaka...tak jem lagi kalau kuar awal pagi....pusing kapal kayu,pusing kapal besi..pusing menara taming sari..pastuh singgah kat medan samudera beli buah tangan sikit...cam biasa ler...beli belacan dengan cencaluk.anak2 dibeli baju sepasang sorang.XYL aku beli beg...aku????hehehehehe...tak beli apapun....cukup biler tenguk anak2 aku seronok berjalan sana sini.rasa puas hati biler tenguk semua dalam kete tertidur kepenatan masa perjalanan balik ke KL.

alhamdulillah percutian yang dirancang hampir sebulan,menjadi jugak...dalam duit yang tak berapa nak ader,aku gagahkan jugak....lantak ler org kredit kad telepon suruh bayor,aku kuatkan semangat nak bawak anak2 jenjalan.dalam kete xyl aku cakap,setahun kena dua kali pegi bercuti.tak bulih lebih2..itupun kalau nak bercuti kat dalam negara jerk...susah...anak2 kecik lagi...lagipun kalau bawak depa melancong luar negara pun,bukannya depa ingat pun...mak bapak yang seronok lebih.hehehehehe....insyaALLAH bulan 5 tahun depan xyl ajak keTrengganu...dia teringat ayir buah gelas besor dengan nasi dagang,sata dan macam kat trengganu...aku plak teringin nak candat sotong...tunggulah..ader rezeki nanti,sampai ler kami ke trengganu...