Tuesday, January 20, 2009

Nebuchadnazzer-Major service

Sedar tak sedar milleage Nebu dah almost 210,000KM makna kata dah sampai masa nak ditukar timing belt kete...dengan kata lain,buat major service.biler bab nak tukar timing belt nie,aku rasa macam tak berani pulak nak hantar kat bengkel biasa.ialah,benda paling penting kat enjin kete,kalau mender nier problem,memang tak berbaloi...

Masa beli halfcut utk Nebu,mileage dah 70,000km,kira mcm ok ler...so sebelum masuk kat dalam body,timing belt,clucth plate and flywheel memang dah siap ditukarkan oleh Double Zack motorsport kat seksyen 24.pastuh masa mileage 140,000km aku hantar nebu ke bengkel david(DSP) kat gombak...giler jauh....dari kelang samapai ke gombak aku hantar...bukan apa,kena hati2.takut ader yg problem kendian hari.


Kali nie,nak buat Nebu kat bengkel Karamjit Motorsport kat Taman desaria,pomennyer Mr Man dengan bro zainol.Depa nie memang pomen karamjit masa dalam team pert dulu.Mr Man aku kenal kat dalam kelabV6ers.kerja tak usah cakap la...memang tip top...puas hati...bengkel pun tak sakit kan mata..kemas dan tersusun.Tools???tak usah cakap ler...kalau tools pakai Facom..memang hebat ler pada aku...bengkel dia org nie,usah mimpi ler kalau just nak walk in dan buat....memang dia org tak layan punyer...bukan depa sombong,tapi bukan jenis depa untuk ambil byk kete...siap satu kete,baru ambik kete lain,so dengan kata lain,depa akan fully cocentrate pada sebijik kete jer...

mulanya janji nak masuk kete hari khamis..tapi sebab buat projek nak masukkan nebu dengan kasut jepun...jadi tak sempat nak masuk hari khamis...janji plak nak masuk jumaat...tapi tak bulih jugak...sebab ader kelas sampai malam...so nebu aku hantar hari sabtu.sebelum tuh,hari jumaat aku pergi PJ beli barang.Timing belt FTO,oilseal 5 bijik,bearing dua set,waterpump GMB,fuel filter pastuh aku tambah lagik dgn bearing tayar belakang kiri dan kanan...damage is about rm650.boleh tahan ler harga tuh...memang leh kata murah kat kedai sparepart PJ nie.

Sampai bengkel karamjit pukul 9 pagi.memang man cakap bukak pukul 10,tapi aku nak sampai awal...biar sejukkan enjin dulu,nanti senang pomen nak buat kerja.Lagi satu tak elok jugak nak bukak mana2 skru masa hot temperature,nanti takut makan thread.masa nak bukak pully punyer ler ketat,man cakap masa depa pasang,bengkel lama mungkin tak guna torque wrench.dan tak ikut bacaan yg betul masa nak ikat pully tuh..pergh..baru aku tau...setiap skru kat kete ader kekuatan torque yg tersendiri utk di ikat...bukan main pulas sesedap oren jer...klu setengah kedai tuh..janji kuat jerk..bengkel nie memang ikut procudere betul...bukak manual book,utk pastikan setiap skru tighten dengn torque yang betul...waima skru tayar sekali pun.Alhamdulilah bukak cover Gear box,dapat jugak dibukak skru pully tuh.

kete tak sempat nak siap hari sabtu.sampai pukul 7 man dgn bro zainol buat kete aku.aku tak kisah,memang hujung minggu nie tak berjalan kemana pun...lagi satu,depa nie pun buat kereja takde gopoh gapah,dan aku sendiri tak mo depa buat nebu dlm keadaan kelam kabut,nanti jadi kurang cantik...man janji hari isnin baru siap...

isnin aku pergi ambik kete..naik teksi..sepatutnya naik komuter jer...tapi aku plak tak terpikir...so ambik teksi,damage rm30...argh,tak perlah...bagi pendapatan kat pakcik teksi yg sebaya umur dgn ayah aku.sampai jer kete dah siap...tinggal final tunned jerk...bro zainol,masuk MUT,and buang error code utk aircond.utk ABS plak,tak dapat dibaca error tuh,makna kata tak dapat nak iterate dengan MUT.herm...dah lama ABS tuh problem...masa 3 bulan lepas convert dah jadi mender tuh.abis bual,kita org pergi basuh kete...rasanya dah lama nebu tak mandi air buih...kat 2 minggu aku rasa.kalau nebu mandi pun,kena air hujan yg bertoksik jerk...hahaha...lepas diservis nebu dapat mandi buih warna biru...enjin nebu pun aku basuh jugak....bro zainol rekemen utk buat oilseal flywheel lepas nie...itupun masa nak tukar clucthplate baru buat,sebab masa tuh Gearbox kena turun...so tak buat 2 kali kerja...bukan apa...enjin nebu sebelah belakang basah teruk...cuma tak menitik atas lantai jerk...

ok...thanks alot to Karamjit Motorsport,especilly formen Mr Man and bro zainol...kerja memang puas hati and worth for money...lepas nie,kalau yg simple2 repair aku akan pegi bengkel ahweng.kalau yg complicated jer pegi tempat karamjit nie.Harap nebu akan terus sihat dan berkhidmat utk aku sekeluarga....

1 comment:

  1. Bangga aku dgn perkembangan nebu nie..skg pulak nebu punye foreman status world rally championship tu..

    ReplyDelete