Friday, February 25, 2011

C U B A

Tadi aku suruh afif buat kerja sekolah,mengomel anak sulong aku tuh..byk alasan dia bagi.Pensil tak asah lah,pembaris hilang,pemadam dah kontot dan macam2 lagi.Aku terus suruh berulang2 kali dgn nada mengingati supaya mlm nanti dia boleh masuk tidur awal..akhir sekali afif bagi jawapan..."ye lah,,,nanti afif cuba buat homework tuh"...

Aku terus memanggil anak sulung aku didepan tv..." afif...didi nak ikut cakap didi"...buat apa didi,kerja sekolah ke?,tanya afif pada aku..."tak,didi nak suruh afif buat mender senang jer.."...ok,buat apa didi,tanya afif lagi...

"ok sekarang didi nak afif berdiri..."...itu jer,jawab along afif...yer didi nak afif berdiri....."..then afif yg duduk sebelah aku terus berdiri..."ok,bagus...."sekarang duduk balik.."...afif senyum..."ok,dgr betul2,sekarang didi nak afif CUBA berdiri...."..afif lantas bangun...aku senyum....terus aku cakap...."salah tuh,itu afif berdiri,bukannya CUBA berdiri..."

afif pening...muka penuh persoalan..aku arahkan afif utk berlari,afif terus berlari....kemudian aku suruh afif CUBA berlari,dan dia berlari....sekali lagi aku katakan pada afif yg dia bukan CUBA utk berlari tetapi dia berlari...aku menyuruh afif melakukan 3 lagi arahan,dan utk arahan yg terakhir afif mula bertanya pada aku...

Disinilah peluangnya...akubterangkan pada afif maksud CUBA.MenCUBA atau CUBA adalah satu perkataan utk melakukan sesuatu perkara yg kita belum pernah melakukannya,ataupun tingkah laku perlakuan atau ilmu pengalaman yg belum pernah ditempuhi...cth apabila kanak2 yg belum pandai berjalan cuba utk berdiri bertatih seterusnya berjalan...Atau mungkin juga mereka yg dulunya boleh melakukan namun atas sebab tertentu hilang upaya maka mereka menCUBA utk melakukan

Setelah hampir 35 minit aku berbual bersama afif,akhirnya dia masuk ke dalam biliknya...aku perhatikan afif sibuk mewarna buku adiknya yg bukan kerjanya...aku diam...masih lagi mampu bersabar..tadi dimeja makan,aku suruh afif utk CUBA makan,afif senyum...lalu menjawap...."Kerja sekolah along dah siapkan"...aku senyum...isteriku pulak kehairanan..

Herm nampaknya pendekatan kali ini berjaya...CUBA!!!!!!!

No comments:

Post a Comment