Monday, December 13, 2010

Kebersihan Rumah Bermula Dari Dapur........

Dulu,masa arwah mak sakit,aku byk kedapur...menyediakan makanan utk abah dan adik2.Itu antara sebab musabab aku boleh memasak hingga ke hari ini.Ingat lagi pesanan arwah emak,Dapur kat rumah mesti selalu bersih..kalau boleh tak nak ada pinggan kotor dalam sinki...

Percaya atau tidak,arwah emak kata,nak tenguk rumah seseorang tuh bersih,tenguk pada keadaan dapur...kalau dapurnya bersepah,hall,bilik dan sebagainya apatah lagi...benar atau tidak,susah nak cakap.Tapi 80% ada benarnya...aku selalu jugak perhatikan...

Tapi kalau dah jenis kurang memasak dekat rumah,memang konpom bersih lah dapur rumahnya...semalam aku bebel dekat anak2,lepas makan,angkat terus pinggan letak dalam sinki...klu tak boleh basuh sekali pun,sekurang-kurangnya,pinggan tuh angkat lah sendiri...ini tidak,dibiarkan pinggan kat atas meja...bibik ada katanya...menyirap darah aku sekejap...rasa macam nak baling jer pinggan tuh kat muka depa...

Betapa senang nya anak2 sekarang,mentang2 dikurniakan pembantu rumah,semua benda nak jadi mudah...

2 comments:

  1. Betul semua tu.... tapi, jgnnlah baling pinggan tu, nanti pecah....tak pasal2 kena beli baru, dan bertambah pula kerja bibik tu kena kemas pinggan pecah..heheh.

    Apepun lepas baca entry ni terkenang zaman kanak2 dulu, tak sesenang anak2 kita hari ini... Itu lah peredaran masa, zaman mak/ayah kita kecil dulu tentu lagi sukar dari zaman kita.......

    ReplyDelete
  2. Hehehe..aku tak baling bro.Cuma aku sedih tenguk anak2 aku....semua benda dah dimudahkan.Aku takut depa hilang sifat kendiri nanti...

    Zaman dah berubah,kalau dulu,salah sikit,tali pinggang,rotan,getah paip,batang penyapu hinggap kat kaki....bila mak bapak jeling jer,dah rasa nak terkencing dlm seluar.

    Cuma pendekatan sekarang dah jauh berbeza...

    ReplyDelete