Wednesday, February 17, 2010

Sombong kah aku????

Semalam berkesempatan utk membawa kereta aku ke tempat cucian kereta di meru..kotor sgt kereta honda buruk aku tuh...hampir seminggu tak berbasuh....sepatutnya kenderaan tuh dicuci sebelum chinese new year lagi.dapat peluang membasuh,aku bawak ke meru...

tempat cuci kereta di meru tuh kepunyaan seorang melayu...aku panggil wak aje..murah bersih dan sebagainya...senang aku basuh dgn wak tuh kerana senang berbual dan berbicara,tak lokek kederat dan sebagainya...anaknya pulak serta dua rakan membantu disitu...

setibanya disana,aku tenguk ada sebuah kenderaan yang sedang dicuci...aku parking kereta aku sebaiknya,lalu turun dan bertegur sapa dgn wak...lama tak nampak katanya...hehehe..sebenarnya aku jarang kesini kerana agak berjauhan sedikit dari rumah aku....selesai membasuh kereta kancil,wak menyuruh kereta aku masuk...semolek molek kereta aku sedang di basuh,byk pulak kenderaan yg dtg ke tempat wak...selesai saja wak mencuci kenderaan aku,ku ambil kunci lalu,diubah ketempat utk mencuci bahagian dalaman pula...jarang aku biar wak utk mengalihkan kenderaan aku...pada aku biarlah aku menolong wak secara tidak sengaja...

lalu ku ubah kereta ku kebawah garage yg disediakan utk mencuci pula bahagian dalaman...3 kereta boleh diletakkan di bawah garage tempat cucian dalaman...ku lihat kesemua pekerja wak agak sibuk mencuci,vakum dan mengelap kereta para pelanggan,kesempatan yang ada,aku membantu pekerja wak membersih sedikit kereta aku dibahagian belakang(maklum ler panjang sikit)....tiba tiba........
........cerita pun bermula........

tiba tiba,dtg sebuah honda city yg tidak berapa baru,lalu meletakkan keretanya dibahagian belakang kereta yg sedang dicuci bahagian luarannya.....pemilik city tersebut meletak kenderaan dengan cara yg tidak molek dgn memblok kenderaan lain...pergh...riak mukanya menampakkan seorang yg sombong pada pandangan mata kasar aku....dengan muka separuh riak,dia memberikan kunci kepada aku...."tolong parking kete gua,lepas tuh,lu basuh luar dalam..gua nak cepat..."aku diam jerk....apa aku buat...???

dengan slumber aku campak kunci kereta dia dalam tong sampah yg dekat dgn aku...."sombong!!!!!"...itu perkataan yg keluar dari mulut aku.....lalu aku terus membantu anak wak mengelap kereta aku...pemilik city tersebut mengambil kunci dalam tong sampah tadi lalu menghampiri aku.."sorry bang,wa ingat lu tukang cuci kereta tadi..."..pergh...lagi sedap aku nak sekolahkan mamat nie...."allo bro,klu wa budak cuci kereta sekalipun,lu tak der rasa hormat ker...????parking kete ikut suka suki lu jerk.."....."tau ler 9 hinggit jer cuci kereta,nie,tapi salah ker kalau lu parking kereta elok2,at least lu mudahkan orang lain...dan hormat bila bercakap bro.."....sambil tuh tangan aku dah standby klu apa2 nak jadi...brader tuh senyap jerk....wak yg ader kat situ senyap jerk.....brader tuh terus blah macam tuh jerk....mungkin dia blah sebab dia dah salah org...mungkin jugak dia blah sebab dia rasa dia salah...mungkin dia blah sebab dia malas nak layan aku...apapun,pada aku yg alami keadaan tuh,memang terasa benar percakapan sombong yg keluar dari mulut brader tuh...

herm..aku pun tak tau,tindakan aku betul ker tak....aku yang sombong atau pemilik city tuh yang sombong...????tapi itulah sikap masyarakat sekarang.aku pun tak tau nak ulas macam mana lagik...setengah org akan cakap,"dah itu tugas depa,biarlah depa buat,aku bayar lah.."...sesetengah pulak akan cuba bantu apa yang termampu....aku pun tak paham..tapi apa yg aku paham,tak salah kalau aku menghormati orang lain...biar siapa pun org itu,tak salah kalau kita menghormatinya...wa'ima org gila sekali pun,pada aku,kita perlu menghormatinya....kenapa...???kerana org gila itu sudah dijanjikan tempatnya disyurga...kita,bagaimana...????


1 comment:

  1. Bro, sekali-sekala kita kena gak bahasakan orang yang semacam itu. Jenis yang tak hormat orang & memandang rendah pada orang. Menyombong pada yang sombong (sayang pada yang sayang)... he he

    ReplyDelete