Thursday, April 15, 2010

Weight, Strength & Interval

Malam tadi kayuh jugak kat kota damansara,maklum la,dah lama bebeno aku tak berkayuh dgn rakan kat kota....target malam tadi aku nak buat strength...makna kata,sepanjang kayuhan aku pakai piring depan yg besor...cuma main tukar gear belakang ajer...

mula kayuh ajer aku dah pakai yg besor,takder nak warming up pun...henjut lebih kurang..awe tolong tarik sampai trafic pertama nak masuk seksyen 8 kat kota...aku cangkuk belakang muliadi....jalan lagi,melepasi trafic light kedua...turun bukit,muliadi suruh aku turun gear lagi,kaki dah ligat...cangkuk muliadi sampai ker simpang terminal 3..

sampai kat bukit nak masuk terminal 3,aku rasa macam boleh telan si BMC jawa batu pahat nie...aku tekan...hehehe,cayalah boleh makan..tapi seronok sekejap..turun jer bukit dah tak boleh nak recover...sijawa bmc batu pahat,tak kasi can langsung aku nak cangkuk kat dia...hampieh..sebelum tuh,masa nak masuk simpang climbing kat terminal 3,ada satu mamat T-Mobile duk potong sambil berdiri..siut..memang mental...

nampaknya,terpaksa berkayuh keseorangan sampai berenti kat terminal 3...hampieh,lain kali,walau ader kederat sekalipun,kena simpan...jgn tayang..padan muka aku,tak sempat nak recover....balik perjalanan macam biasa,aku cucuk maneman..maneman pulak cangkuk kat Lily T-mobile...depan lily,maneman,aku,pastuh awe....lagi 1/4 bukit nak habis,maneman putus angin..aku duk harap maneman boleh tahan sampai habis bukit kanena tuh,rupanya tak dapat..maneman lama tak kayuh...keh keh keh..bile maneman putus,aku kuar nak cangkuk lily,tapi kederat dah takder,mental lak dah down...

so lepas daki bukit kanena,aku decide terus masuk kat trafic light seksyen 8...tak larat nak pusing kat komuter sg buloh..esok ader training lagi bro...tumpo beb...

PAGI tadi...
Buat weight & strength + interval....6 org rider...kuat kan kita org punyer ring..mlm tadi lily dah atur strategi..pakai belakang kecik sikit....so biler time aku kena tarik,abg fuad maintain kayuh 36 km/h,so klu aku nak tarik,aku kena bawak 38km/h..siut nyer kapten fuad,memang dia nak kenakan aku...tekan lagi...aku bukak,aku reduce speed 35km/h,so org lain senang sikit nak potong,tapi bila aku nak que balik masuk dalam barisan,setengah mati aku nak henjut...cilakak sungguh...

adi suruh buat interval 3 kali....rasa nak pecah dada...panjat bukit drop gear belakang yg no 3 kecik,standing,pastuh maintain kayuh.jgn tekan..itu utk buat interval...sebenarnya aku masih tak paham konsep interval dan strength lagi...

pening aku..apa bezanya interval dgn weight & strength....???senang jer kawan aku cakap,interval:angkat barang 10kg tapi buat 1 kali...weight & strength:angkat barang 1kg tapi buat 10 kali.....beza ker???aku rasa macam sama jer...ntah sampai sekarang aku duk mikir lagi...apa ke jadahnya interval,weight and strength tuh....nak guna kat mana...

balik lepak minum..captain fuad kata,average speed kena tambah lagi..at least dapat 27.5km/h...adeh...average aku baru +- 26km/h,itupun macam nak pecah jantung nak maintain kan speed tuh...masa minum lak aku tak byk bercakap..memang penat,mengantuk dan sebagainya...malam pulun,pagi pun pulun.Bukan apa,aku target takmo duduk group belakang kat jana manjung nanti...insyaALLAH..pastuh target nak masuk century ride kat ipoh nanti...

balik umah terus terlelap..penatnya bukan kepalang..aku pun pening duk pikir..aku nie kayuh utk apa sebenarnya....??????

No comments:

Post a Comment