Thursday, September 10, 2009

Gundah Gulana

GG betul aku sekarang nie....sampai hari nie,tak tahu lagi loan processing macam mana utk kreta yg nak beli...dah dekat 2 minggu nie....raya tinggal seminggu lebih jer lagi....ader satu bank dah bg approval..tapi interest sampai 4.5%...chee sing,tinggi nak mampuih....tengah tunggu yg kat rimau mengaum...dah hampir dua minggu jugak,tapi still tak dapat tau lagik....

ada yg kata,kalau submitt loan pakai personal,susah sikit nak approve nyer...ader setengah bank tak accept langsung....jadi kalau yg submitt personal,depa process lambat sikit....herm....kalau pakai dealer/used car nie..invoice depa merepek2...rate depa charge guna invoice dealer dari serendah rm300 sehinggalah ke rm1200...gila...makan atas angin jer....sedih betul dgn sistem macam nie....tapi advantage nyer,kalau pakai dealer,cepat depa process,sebab dah ada PARKING kat officer yg approve kan loan tuh....

apa yg pasti depa akan check sicris...aku punyer history tak ler berapa cantik sgt..Credit card masa 5 bulan yg lepas,payment tak berapa cantik...housing loan pun tak berapa cantik utk 5 bulan yg lepas....tapi nak buat macam mana,kewangan tak berapa cantik masa tuh...tak tahu pulak ini kesannya...kecairan tak berapa bagus....sedih betul ler.....tak per lah...kalau takdak rezeki layan kancil jer lah raya nie....nak buat macam mana...dah usaha yg terbaik,tapi tak dak rezeki...himpun duit lagik,pastuh...tau lah...hehehehehe

tapi yg sedihnya dgn sistem....ader sorang dealer tuh,charge invoice rm600,puspakom rm400 utk hulur tinted,tukar nama kat bank rm400.....bayangkan total rm1400...byk tuh...kalau buat sendiri,bayar kat puspakom rm45 hinggit jerk...tukar nama baru rm150,tapi depa charge tak ingat dunia...herm,mungkin cara macam nie,depa cari rezeki kut...terpulanglah...klu proceed loan sendiri,tak kena apapun...so makna kata keluaq lebih kurang rm250 paling tnggi...bayangkan ada lagi rm1150..pergh byk tuh..bulih buat installment sebulan duit kete....

inilah birokrasi namanya..bila kita cakap sikit,depa akan cakap,"biasalah bang,zaman sekarang semua kena huloq bang"...argh...tensionnya....nak kencing pun kena bayar bro...siut...herm..biarlah...kalau ader rezeki,selamat lah rm1150 tuh...ikutkan jerlah...nanti cari rezeki kut lain pulak....

Kesimpulannya,kalau hutang kat bank,kena biar cantik...pastuh birokrasi dah memang tak bleh nak elak...hutang oh hutang....masa mintak tak malu,masa org mintak pun kena tak malu jugak...tak kisah pun aku sebut kat dalam blog nie..sebab aku yg berhutang,nak malu apanyer...

*utk kawan2 yg baca blog,yg aku tak setlekan hutang lagik,tunggu sikit hari jer lagi....insyALLAH akan dilangsaikan bila dapat kete..klu tak dapat jugak kete,sebelum raya sure aku bayar...harap sabar...aku pening dgn kete nie....OCC,GTR,NZA & Wolverine... ada lagi yg aku tak sebut...risau gak,katalah nyawa dicabut,tergantung2 roh aku nanti....ish...biorlah aku bayor kat kome dulu....

No comments:

Post a Comment